Akce a soutěže

04.10.2009 19:00

Z Plané odešli poslední vojáci

text, foto: (jjk) Z Plané odešli poslední vojáci

Ve středu 30.září 2009 opustil poslední voják Armády České republiky areál kasáren v areálu Letiště České Budějovice – Planá s výjimkou strážní služby, kterou zajišťují příslušníci Vojenských lesů a statků ČR na bázi smlouvy s armádou. Tím také končí jedna z kapitol naší armády, tedy československé a následně české na tomto letišti, která zde působila od června 1937.

Létat se na jihu Čech začalo létat už v začátku dvacátého století, ale o tom je psáno na jiných místech např. ... a ještě malé Post scriptum o Hosínu. Na začátku 30.let u Plané se, ale začalo se stavbou letiště, které po několika komplikacích s financováním a průtazích bylo konečně zkolaudováno 13. prosince 1937. Podrobněji je o tom psáno zde: Planá jako Zolná … pod mrakem. Ve zmíněném roce se na letiště nastěhoval jak Aeroklub České Budějovice a Masarykova letecká liga, tak i Československá armáda. Ta se představila na leteckém dnu 27. června 1937. Od roku 1938 zde byla byla 2. průzkumná a lehká bombardovací letka perutě I/1 Leteckého pluku 1 „TGM“ z Prahy a působily zde četnické letecké hlídky, resp. Českobudějovická detašovaná jednotka, která byla zrušena 15. března 1939. Během okupace zde byla ryze vojenská základna Luftwaffe a to jak letecká škola, tak letiště bylo vyčleněno jako záloha 4. letecké armády. Hned v květnu 1945, po úletu několika zbylých strojů do Německa 4.května přebírá letiště opět české velení a 8.května je z demilitarizovaných záložníků československého vojska utvořena první panská jednotka a následně v červnu 1945 vzniká 2. Letištní peruť. Na letišti po té působily letouny a personál z československých jednotek působících za války ve Velké Británii v podobě 2. letecké divize. V létě 1947 dokonce Československé aerolinie zřídily pravidelné spojení mezi Českými Budějovicemi a Prahou a v následujícím roce zde probíhal výcvik izraelských pilotů na československých verzích Me-106 Aviích S-199. Po převratu v roce 1948 došlo v letectvu k čistkám a „západní“ letci vesměs byli vyhozeni z armády, nebo šli rovnou do vězení. V letectvu se chystá přezbrojení na sovětské proudové stroje a tak se vojenská, nebo smíšená letiště přebudovávají a stavějí se betonové dráhy a další zabezpečení. To se děje i v Plané a od roku 1950 do roku 1952, kdy na letiště přilétají první Migy-15, probíhá rekonstrukce. Z letiště odchází Aeroklub České Budějovice, který nachází azyl na nově vybudovaném letišti v Hosíně o čemž je psáno ... a ještě malé Post scriptum o Hosínu. Vojáci, resp. Letectvo je tedy na letišti dlouhá léta osamoceno snad jen s výjimkou roku 1968, kdy letiště obsadila sovětská armáda. Na 20. srpna 1968 bylo plánováno denní a noční létání, ale kolem třiadvacáté hodiny bylo vše přerušeno, protože se na obrazovkách objevily zcela neznámé objekty a nikdo netušil o co jde a o půlnoci už bylo bohužel jasné, že vzdušný prostor nad Československem zcela ovládla okupační letadla. Kupodivu sovětské letectvo neobsadilo Planou hned v noci a spokojilo se s přelety průzkumného Il-28R. Až 22.srpna 1968 v časných ranních hodinách letiště začaly obsazovat sovětské tankové sbory a odpoledne „dopadá“ na plochu v nevlídném jihočeském počasí první transportní letoun An-8. Pilot podcení počasí a stroj končí až v trávě za dráhou. Takže k faktické letecké okupaci dochází až dva dny po té, 23. srpna 1968 v podobě Migů-21PF z 85. gardového „Sevastopolského“ stíhacího leteckého pluku a po nich přijíždějí i pozemní zabezpečovači. Po neceléčtyřicítce Migů-21 přilétá následně i stejný počet Migů-19 P/PM a stíhačky doplňují i transportní An-8 a vrtulníky Mi-6. Sověti na letišti zůstali do 30.října 1968 a tak mohl 1. stíhací letecký pluk opět začít fungovat, protože během okupace byly letouny až na pár výjimek uzemněny. Po tomto zcela nečekaném a fatálním vybočení z normálu naše armáda opět na letišti fungovala až do roku 1990, kdy nastaly nejen politické změny, ale byla změněna i vojenská strategie státu. 1. letecký stíhací pluk končí činnost v roce 1994, nakrátko zde funguje v roce 1996 2. letka Vojenského technického ústavu letectva a nadále je v provozu opravárenská základna. Ta je zrušena v říjnu 2005 a od té doby zde fungují jen „pozemáci“ až do svého definitivního odchodu 30. září 2009. Tím tedy definitivně končí éra působení armády na letišti v Plané u Českých Budějovic. Ale o provoz nemusí mít tento areál bát. Dnešní mezinárodní letiště má na starosti společnost Jihočeské letiště České Budějovice, probíhá postupná revitalizace a modernizace celého prostoru a funguje zde m.j. i Aeroklub České Budějovice – Planá a kaplická firma UL-JIH Jaroslava Sedláčka. A vojáci vlastně z Plané úplně neodešli, protože i bývalí vojenští piloti v různých povoláních a funkcích působí na letišti i dnes a vesele i létají. A pro doplnění pár fotografií z letního polétání nad letišti v Plané, Hosíně, Velešíně, Doudlebech a nad Českými Budějovicemi, Kaplicí a dětským táborem pražského oddílu Lvíčata, kde hlídkoval jen příležitostný přispívatel MLČR (vla) Viktor… Na snímcích je vidět i hangáry a zázemí původního „prvorepublikového“ letiště, kde je dodnes vidět namalovaný kompenzační kruh a provoz v Hosíně jsme z nebe zaznamenali v den kdy tam probíhalo parašutistické Turbolet Boogie se seskoky ze čtyř až sedmi tisíc metrů, ale parašutisté v okamžiku přeletu byli schováni v Turboletu rolujícímu na start. A pro doplnění odkazy na jiné články a fotografie z létání na Českobudějovicku Na den letectva tradičně v Budějicích, Singin' in the Rain nad Budějovickem, V Hosíně nám šestkrát zacinkalo

(jjk) 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama