Akce a soutěže

26.08.2018 19:37

Vosí rojení na vysušené bezděčínské planině

text, foto: (jjk) Vosí rojení na vysušené bezděčínské planině
Poslední plachtařský závod sezony Gradient & Club Grand Prix 2018 se konal na bezděčínském letišti v Mladé Boleslavi od 18. až 25.srpna 2018. Shodou okolností je to v roce 2018, tedy přesně čtyřicet let od zahájení sériové výroby kluzáku Orličan VSO-10 Gradient, takže vlastně jedenáctý ročník Gradient & Club Grand Prix byl i trochu jubilejní. V Mladé Boleslavi se už jedenáct let létá tato soutěž, která je dnes z jedné třetiny monotypová, protože „Vosy“ soutěží samostatně.
„Vosy“ se tedy sériově začaly vyrábět před čtyřiceti lety. Na začátku sedmdesátých let dvacátého století se řešilo, jaký větroň nahradí stávající Orlíky (tedy VT-16 Orlík a VT-116). A tak se na začátku roku 1972 posuzovalo několik návrhů. Mezi nimi byly M-35, tedy modernizovaný Orlík Jiřího Matějíčka, slovenský WK-1 Tadeáše Waly a Antona Kraloviče (který ovšem neměl šťastný osud), dále kluzák VSB-66 Orlice Rostislava Pospíšila a projekt VSO-9 z choceňského Orličanu. VSO znamenalo zkratku Vývojová skupina Orličan a tento větroň se začal vyvíjet v polovině roku 1971 ve skupině konstruktéra Jana Maška. Nakonec bylo rozhodnuto pokračovat ve vývoji choceňského větroně a Svazarm schválil konečné požadavky na VSO-10 14.března 1972.
Vývojové a konstrukční práce pokračovaly v roce 1973 relativně rychle, ale různé byrokratické překážky postup prací brzdily, navíc s novou laminátovou technologií nebyly v Orličanu zkušenosti a tak nakonec kvůli cenové a technologické dostupnosti byla zvolena smíšená konstrukce. Tedy dřevěná křídla, duralový trup a laminátová kabinová část, a při konstrukci byly použity profily křídla Wortmann řady FX, skelné lamináty a sendvičová stavba potahu.
Protože se vývoj a výroba prodlužovaly, poprvé se nízké lety prvního prototypu uskutečnily 26. října 1976 a následně zkušební lety do výšek 1 500 a 2 000 metrů se uskutečnily 28. října 1976. Zkušební program byl natolik objemný, že se harmonogram testovacího programu protahoval až do prosince 1978 kdy začala sériová výroba. Do aeroklubů se tak dostaly „Vosy“ teprve v roce 1979 a nakonec jich bylo do roku 1990 vyrobeno 225.
V roce 1979 vznikla dvanácti kusová série VSO-10C (Gradient Club) pro klubovou třídu s pevným podvozkem. Ten rok také kromě aeroklubů, obdržely první větroně tohoto typu i českoslovenští reprezentanti. A podařilo se ve švédském Orebro cosi nevídaného. Na Mistrovství Evropy v klubové třídě na nových „Vosách“ vybojoval Martin Brunecký zlatou medaili a Jaroslav Vávra stříbrnou. Od té doby se podobný úspěch na větroních domácí výroby zopakovat nepodařilo, ale protože „Vosy“ úspěšně létají dodnes v Mladé Boleslavi si před více než deseti lety vymysleli pořádat plachtařskou soutěž věnovanou právě „Vosám“, kterou nazvali Gradient & Club Grand Prix. A protože je Mladá Boleslav spojená s Metodějem Vlachem, a stojí zde i jeho muzeum, létá se v rámci „Vosí“ soutěže i pohár věnovaný tomuto průkopníkovi našeho letectví.     
 
Gradient & Club Grand Prix 2018 Mladá Boleslav 18. srpna 2018 - 25. srpna 2018
 
Celkové výsledky pro Gradient GP po úkolu 6 (11 soutěžících)
1.Libor Bednařík (Kunovice, VSO-10)
2.Ivan Tvrdík (Letňany, VSO-10)
3.Karel Mareš (Slaný,    VSO-10)
 
Celkové výsledky pro klub GP po úkolu 6 (10 soutěžících)
1.Karel Novák (Mladá Boleslav, Std. Cirrus)
2.Leoš Strnádek (Hodkovice, ASW 19)
3.Martin Grmela (Zbraslavice, ASW 15)
 
Celkové výsledky pro Pohár Metoděje Vlacha po úkolu 6 (11 soutěžících)
1.Jan Viskot (Břeclav, Disk 2a)
2.Jan Šmaha (Česká Lípa, ASW 15)
3.Dana Novaková (Mladá Boleslav, LS 8)
 
 
A předchozí návštěvy Mladé Boleslavi v roce 2018 Rej historických strojů opět nad Bezděčínem a dříve viz. Velké tlusté překvapení nad Bezděčínem a Ředitel jihočeských strojíren, který se proslavil v Boleslavi a viz. Ještě jednou (nebo dvakrát) letos do muzeaKdyž dlouho listí nespadne, tuhá zima se přikrade…Tak trochu poplach v oblacích bez Pana Tau; (viz. Metoděj Vlach a jeho druzi konečně pod střechou (Muzeum v Mladé Boleslavi stavbou roku), Metoděj Vlach a jeho druzi konečně pod střechou (Muzeum v Mladé Boleslavi stavbou rokuTrojice třicítky a třetí runda v BezděčíněVčera pivo, dneska tvaroh, asi půjdu brzy za roh … a viz. Létají velikonoční vajíčka a o svatém Kvirinu je teplo …Nepomucký Jan, dvě vosy v jeden den dalPáteční předkolo v BezděčíněPodesáté v Bezděčíně a Páteční předkolo v Bezděčíně (2006 Popáté v Mladé Boleslavi, 2008 7. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi) a Nepomucký Jan, dvě vosy v jeden den dal a viz. Koupání u Vlacha, aneb budou ze vzduchoplavců plavci?Pohár pro "Vosy" v BezděčíněDvě třetiny Metoděje bez Cyrila a skoro bez vítěze…a Vosy padaly jak zralé hrušky a Dovětek ke stovce mechanika Metoda.) 
 
text, foto: (jjk)
 

  Gradient & Club Grand Prix 2018 Mladá Boleslav  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama