Akce a soutěže

01.06.2009 20:17

Vodníci a utopenci v Bochoři

text: (jjk), foto: (jdp) Vodníci a utopenci v Bochoři

Letiště v Přerově – Bochoři se po třech letech otevřelo veřejnosti a armáda spolu se Svazem letců odbočka gen.Janouška v Přerově a společností Air Moravia uspořádala v sobotu 30. května „Středomoravskou leteckou pouť“. Bohužel Svatý Petr měl poněkud poťouchlou náladu a tak bylo spíš překvapením, že se diváci i předvádějící piloti se svými stoji v té záplavě vody neutopili.

A jsme rádi, že se neutopil ani holešovský spolupracovník Magazínu LČR Jiří D.Pospíšil a s nasazením vlastního života a fotoaparátu poslal po vodníkovi Česílkovi i nějaké obrázky, na kterých je názorně vidět, že se na letišti 23.základny vrtulníkového letectva (23.zVrL) ženili všichni bubáci. Na sobotním leteckém dnu, který byl také pořádán pod záštitou primátora Přerova a olomouckého a zlínského hejtmanství se představily nejen „domácí“ vrtulníky, ale i aeroklubáci z okolí, včetně těch z nedávno zbouraného letiště v Holešově. Hustého deště se tedy nebály vrtulníky Mi -17, Mi-171 Š a Mi-24/35 (z Náměšti nad Oslavou), letouny L-39ZA Albatros, L-159 ALCA a JAS 39 Gripen z Čáslavi a pražský W3A Sokol a An-26. Objevily se tu i stroje z Centra leteckého výcviku v Pardubicích (Z-142 a Mi-2). Samozřejmostí na těchto akcích jsou i ukázky činnosti pozemních sil a technika Armády České republiky, Vojenské Policie, Hasičského záchranného sboru, vojenského veterán klubu Boskovický sedmizobec a Policie České republiky.

Historie tohoto nyní opravdu obrovského letiště sahá až do třicátých let 20.století. První nápad vybudovat v těchto místech letiště Přerov-Henčlov se objevil už v roce 1936. Hned následující rok se začala připravovat plocha a v roce 1938 už kapacita dosahovala tří čtvrtin svých možností. Když se hrotila zahraničněpolitická situace, tak se sem přestěhovala navíc z letiště Olomouc-Neředín 63.letka 2.leteckého pluku. Československá armáda tu však skončila současně s německou okupací v březnu 1939. Celý areál si sebrala Luftwaffe a zřídila zde letecké učiliště. Jenže válka skončila a naši vojenští letci se do Přerova vrátili. Přesněji řečeno vznikl zde 43.letecký pluk „Dr. E. Beneše“. Tento pluk byl sice ze základny v roce 1949 odvelen, ale současně s tím se začala budovat betonová dráha. Ta byla hotova za dva roky a letiště změnilo název na Přerov-Bochoř. Za následujících čtyřicet let se zde vystřídalo, nebo vznikalo a zanikalo množství různých útvarů. V padesátých letech zde existovalo například „Proudové výcvikové středisko letectva“ (1951-1954), 7. letecký školní pluk (1953-1954) a 46. bombardovací letecká divize (1954-1960 – a její součást 24., resp. 25. bojový letecký pluk). V šedesátých letech následoval 4. letecký školní pluk (1962-1965), 10. protiradiotechnický letecký oddíl (1965-1969) a 6. stíhací bombardovací letecký pluk, který existoval od roku 1965 až do roku 1991. A dále zde byl i 1. letecký školní pluk (1973-1994) a samozřejmě zde byly i vyhlášené letecké opravny: Polní opravny letectva-2, 32. Letecká vojenská opravna a 52. Letecký opravárenský závod. Po roce 1990 se mohutně a leckdy i nesmyslně, chaoticky a zmateně reorganizovalo, rušilo, přemísťovalo … a tak k 1.prosinci 1994 vznikla 33. základna vrtulníkového letectva, která de facto sloučila 11. vrp (vrtulníkový pluk) Plzeň-Líně, 51. vrp (vrtulníkový pluk) Prostějov a 35. LZ (Leteckou základnu) Přerov. A v této podobě existovala do roku 2004, kdy došlo ke změně na 23. zVrL. Kromě číslase změnila i organizační struktura základny. Například se to týkalo přeorganizování vrtulníkových záchranářů z Plzně, kteří se stali tzv. odloučenou částí jako 233. letka SAR a letecké opravny, která se stala součástí  234. technické letky oprav letecké techniky. V té době se, ale už schylovalo k další sérii (respektive stále pokračovala) reorganizací letectva. Začal se tu objevovat i civilní provoz, ale také se hovořilo o úplném odchodu armády, nebo dokonce o zrušení letiště. Na poslední dvě varianty nakonec nedošlo. Naštěstí tedy zatím nebude letiště v Bochoři následovat smutný osud nedalekého Holešova. Ale na tu zmíněnou restrukturalizaci přece jen došlo. Od 1.října 2008 je tato základna postupně přizpůsobována pro smíšený provoz a na letišti zbyla jen jedna vrtulníková letka s vrtulníky typu Mi-17 a Mi-171Š, protože bitevníky Mi-24/35 se odstěhovaly do Náměště nad Oslavou (spolu s opravnou pro tyto stroje) a letka Sokolů z odloučené jednoty v Plzni byla převelena pod základnu dopravního letectva v Praze-Kbelích.

(jjk), (jdp)

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama