Akce a soutěže

21.08.2016 17:00

Ve stříbrných záclonách s lvicí v erbu

text: (jjk), foto: Klára Teichmannová & kolektiv Ve stříbrných záclonách s lvicí v erbu
Tak jsme si nějak v posledních dvou, třech letech zvykli, že v letních měsících jsou nesnesitelná suchá horka. Jenže letos se nám trochu nečekaně vrátilo takové to klasické středoevropské léto, kdy v polovině srpna už se s ránem mezi kopečky zjevují stříbrné mlhovinové záclony jak pro lesní vílu určené, teploty se trochu převalují pod desítkou, nějaké ty prleťové perličky dešťových kapek po listech utíkají a během dne prořezává stádo beránků honících se po obloze paprsky slunce, které donutí lesy vůkol opět mlhovinové obláčky stříbrných záclon vrátit vodu zpátky na oblohu, a nakonec jako velké finále svatý Petr obrátí svůj džber vzhůru dnem. V Hronově, ve Velkém Poříčí se po patnácté od 13. do 20.srpna 2016 létal patnáctý ročník Hronovských Orlíkovských přeháněk…
Po několika letech poměrně nesnesitelných letních veder, která se táhla až do podzimu bez jediné kapky vody se nám do středu Evropy opět vrátilo to naše klasické léto. Takže i když to tak nevypadá, bylo vlastně úplně stejně, jak má v těchto měsících být. To se vlastně ukázalo i na programu už patnáctého ročníku plachtařského závodu Hronovské Orlíkovské přeháňky. Ostatně je to i v názvu. Zrána tak nějak klasicky srpnově, trochu chladněji, trochu vlhčeji a trochu mlžněji a během dne se beránci na obloze rozeběhli do různých stran a bylo i létavě. A tak se za týden, vlastně osm dní podařilo odlétnout pět, respektive šest disciplín.
Orlíkovské přeháňky se tedy už na obnoveném velkopoříčském letišti letěly po patnácté (a kromě toho se samostatné Velké Poříčí před deseti lety stalo z obce opět městysem). Když si člověk uvědomí v jakém stavu bylo letiště na konci osmdesátých let lze stále a jen dokola obdivovat místní (jak původní, tak přistěhované) aviatiky, co se jim s tímto letištěm podařilo udělat. Tak také je pravda, že někteří se na tomto letišti už narodili a jako dětský kočárek byl používán kokpit Blaníka, nebo Orlíka a staveniště oživovacích prací zrušeného letiště sloužilo jako dětské hřiště, pískoviště a další atraktivní dětské dovádivě. Pak se ani nelze divit, že hronovská, respektive velkopoříčská lvice je nejlepší nejen místní pilotkou, ale i úspěšnou reprezentantkou. Fakticky s obnovou a novou výstavbou tohoto letiště je spjatá od narození a rostla s ním. Také teď i logicky Aeroklub Hronov reprezentuje a také ne náhodou Orlíkovské přeháňky vyhrává, jako třeba letos.
Hnedle po roce 1990, jak se začalo s oživováním letiště, samozřejmě místní (a přišedší odjinud) nadšenci přemýšleli jak zde co nejdříve rozproudit provoz. A tak se do Hronova, respektive Velkého Poříčí (protože se Velké Poříčí stalo opět samostatnou obcí) podíval ve svých počátcích začínající Plachtařský Old timer klub, nebo se uspořádalo nějaké to soustředění plachtařů a nebo se pořádala soutěž pro aviatiky z tohoto severovýchodního koutu s názvem „Čertovo kolo“. Tento nápad se sice neujal, ale mezi tím se kromě opravení letiště podařilo reinkarnovat první Orlíky VT-16/116. V roce 2002 se tak v květnu letí první ročník a tři hronovské Orlíky doplňuje dalších jedenáct, hlavně z Rané a Medlánek.
Od té doby se na tomto letišti událo mnohé, včetně juniorského republikového šampionátu a v roce 2016 tak uspořádat už patnáctý ročník (už tradiční soutěže) přeháněk s Orlíky (což trefně letos doplnilo i tradiční srpnové počasí) s kombi Pohárem Petra Fialy.
Lvice v erbu je taková přesmyčka filmu V erbu lvice (od Ludvíka Ráži) o Zdislavě z Lemberka, ale oni by si opravdu mohli tu celou lví rodinu možná do svého erbu dát. Antonín Teichmann je (spolu s Petrem Jiráskem) takovým tím symbolem nejen letiště, ale i Orlíkovských přeháněk (a dalších plachtařských aktivit) a v zimě vypadá jako Mikuláš a v létě trochu jako lev. A tou zmíněnou plachtařkou, která místo dětského kočárku měla kokpit Blaníka, či Orlíka a okolí znovubudovaného letiště bylo jejím dětským hřištěm, je jedna z nejlepších našich současných pilotek Klára Teichmannová… které sice křídla nenarostly (ale zdá se, že jí to až tak úplně nevadí) ale za to svou bujnou hřívou tu lvici hodně připomíná.
A tak tato lvice Klára Teichmannová i letos patnácté přeháňky na VT-16 Orlík vyhrála, druhý byl Jan Šindelář (VT-116 Orlik 2) a třetí Wolfgang Sluka     (VT-116 Orlik 2).
V Poháru Petra Fialy zvítězil Zdeněk Borůvka (LS 8 15m), druhý byl Carsten Tietz(Ventus 2cxm 18m) a třetí Michal Malý (ASW 20 (A)+F/ 15 m WL).
A tak mezi ranními stříbrnými záclonami mlžných oparů, které mezi perleťovými perlami utíkajícími po listech stromů      , prořezávanými slunečními srpnovými paprsky slunce se proplétaly kluzáky nad Hronovem, Velkým Poříčím a blízkým či vzdálenějším okolím při půlkulatém ročníku Hronovských Orlíkovských přeháněk, které v roce 2016 připadly na desáté výročí navrácení titulu městys Velkému Poříčí.   
 
Zpravodajství den po dni na stránkách Aeroklubu Hronov, respektive Hronovských Orlíkovských přeháněk: www.lkvp.cz/HOP-2016.html a výsledky na www.soaringspot.com/cs/15-hop-2016-velke-porici-2016/results
 
text: (jjk), foto: Klára Teichmannová & kolektiv (jejích obdivovatelů)
další fotografie: www.lkvphop.rajce.idnes.cz
 
  
 
15. HOP 2016
 
 
Velké Poříčí, 13. srpna 2016 – 20. srpna 2016
 
klub HOP
 
 
 
#
Soutěžící
Kluzák
Celkem
1
2909
Klára Teichmannová
VT-16 Orlik
2 981
2
7410
Jan Šindelář
VT-116 Orlik 2
2 928
3
8425
Wolfgang Sluka
VT-116 Orlik 2
2 881
4
8412
Miroslav Štěpán
VT-116 Orlik 2
2 861
5
4310
Oldřich Slavíček
VT-116 Orlik 2
2 779
6
7402
Michal Janda
VT-116 Orlik 2
2 727
7
6445
Ondřej Teichman
VT-116 Orlik 2
2 543
8
6444
Ondřej Bláha
VT-116 Orlik 2
2 516
9
7445
Jaromír Vlk
VT-116 Orlik 2
2 429
10
8406
Karel Kotlán
VT-116 Orlik 2
2 349
11
6610
Tomáš Jílek
Cobra 15
2 335
12
2903
Jiří Klicnar
M-28
2 292
13
2412
Zdeněk Mach
VT-16 Orlik
2 272
14
6446
Milan Svoboda 2
VT-116 Orlik 2
2 219
15
7403
Ivan Kuželka
VT-116 Orlik 2
2 207
16
8401
Šárka Lochová
VT-116 Orlik 2
2 028
17
2403
Jaromír Hendrych
M-35
1 783
18
7425
Tomáš+Jana Mezerovi
VT-116 Orlik 2
1 605
19
6922
Vladimír Dostál + Jan Štěpán
VT-116 Orlik 2
1 588
20
3405
Bohumil Říkal
VT-16 Orlik
1 502
21
2902
Jiří Slouka
Cobra 15
1 431
22
8430
Kysilka & Major
VT-116 Orlik 2
1 305
23
4307
Petr Vlasák
VT-116 Orlik 2
1 257
24
4314
Jaroslav Tylš
VT-116 Orlik 2
1 241
25
8436
Petr Gryc
VT-116 Orlik 2
466
kombi PPF
 
 
#
Soutěžící
Kluzák
Celkem
1
ZB
Zdeněk Borůvka
LS 8 15m (voda)
4 182
2
WE
Carsten Tietz
Ventus 2cxm 18m (voda)
3 944
3
WL
Michal Malý
ASW 20 (A)+F/ 15 m WL (voda)
3 894
4
NB
Vratislav Šrám
Nimbus 2 M (bez vody)
3 753
5
EI
Jan Červený
LS 3a (bez vody)
3 713
6
SP
Miroslav + Josef Plecháč
Std. Jantar WL (voda)
3 389
7
GJ
Georg Jakl
ASW 22/24m (bez vody)
3 353
8
XE
Martin Kočí
Ventus c 17.6m (voda)
3 272
9
SC
Timo Jakl
ASW 15 B WL (bez vody)
3 095
10
PF
Petr Fišar
Mosquito (voda)
3 025
11
PK
Koblitz & Rakowski
Duo Discus X (bez vody)
2 919
12
WM
Jan Rott
Nimbus 2 b (bez vody)
2 460
13
XM
Milda Cindr
Speed Astir II b (bez vody)
2 012
14
G7
Miloš Eichler
Cirrus VTC 17.74 (bez vody)
1 985
15
JA
Ladislav Krecbach
Discus b (bez vody)
1 849
16
ZF
Monika Jirásková + Jan Petera
Std. Cirrus (bez vody)
1 746
17
NK
Petr Sloupenský
LS 3 (bez vody)
1 541

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama