Akce a soutěže

27.04.2013 20:13

Ve Kbelích po pětačtyřicáté

text,foto: (jjk) Ve Kbelích po pětačtyřicáté

Letecké muzeum ve Kbelích sobotu 27. dubna 2013 vstoupilo do své už čtyřicáté páté výstavní sezóny. Při otevíracím ceremoniálu byl představen letoun Beneš-Mráz Be-50 a zároveň byla otevřena i nová expozice výstavy, která pojednává o letecké výrobě v Protektorátu Čechy a Morava v letech 1939-1945. Jinak obdivovatelé letecké historie najdou všechny exponáty na svých obvyklých místech a kromě pondělků mohou návštěvníci do muzea zajít až do října každý jiný den od deseti do osmnácti hodin a vstupné je jako obvykle zdarma.

Byl zmíněn letoun Beneš-Mráz Be-50 Beta-Minor vyráběný v Chocni jehož prototyp vznikl v roce 1935. Na tento letoun navázal například i stroj Be-51, který se proslavil letem bez mezipřistání z Československa do Egypta.
A výstava Letecká výroba na území Čech a Moravy v letech 1939-1945 je umístěna v hangáru č. 40 kde kromě přístrojů a leteckých artefaktů je k vidění technický nákres německého letounu Siebel Si 204, který se vyráběl letecké továrně Aero. Ale letouny se během okupace vyráběly i v továrnách Letov, Avia a dalších, ale i v Chebu a Českých Budějovicích.
V hangáru, kde je tato výstava je vidět mnoho motorových i bezmotorových letounů, které lze dodnes vídat i na našich aeroklubáckých i jiných letištích. Jsou tu, ale i kuriosity jako třeba nedostavěný letoun W-02 Varieze (před rokem zesnulého leteckého stavitele a letitého pracovníka VZLÚ Vladislava Vernera. Letoun W-02 Varieze vznikal jako experimentální stroj (na ideové koncepci konstrukce Burta Rutana), na kterém bely být odzkoušeni různé typy stavebních materiálů. Uvažovalo se o zabudování motoru M-332, nebo původně čtyřválce Praga DH. Bohužel tento letoun, který měl létat rychlostí 250 km/hod. zůstal nedostavěn, ale jeho nedostavěný skelet je ve Kbelích k vidění.
Nu a jinak je tu kromě venkovní tradičně hangárová expozice Československé letectvo 1918–1924 v hangáru typu Hart z roku 1919, kdy byl převezen z Chebu. Dále hangár rakouské konstrukce typu Wagner, kde je expozice Československé letectvo 1925–1938. Ve druhém hangáru typu Wagner je expozice Letectví 2. světové války a hangár č. 17 typu Pícha (ze 30. let), kde je expozice proudových letounů 1. generace. A zmíněná expozice Československé letectvo po roce 1945 je v největším hangáru postaveném po druhé světové válce. V tomto hangáru je i letoun Tom-8, který měl být cvičným strojem vojenského letectva, ale do sériové výroby se nedostal. O tomto stroji je zmínka, ač pod pozměněným názvem, v poněkud pozapomenutém, ale nedávno vysílaném seriálu Letící delfín. Předlohu tohoto seriálu připomíná i prototyp „Delfína“ XL-29 (ještě s původním motorem Bristol Siddeley Viper Mk.20)
Takže jako každý rok je už sezona i ve kbelském leteckém muzeu…   
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen velmi pomalu opět světa běh a nejen ten letecký začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W-02 Varieze W-02 Varieze
W-02 Varieze
 

 

 

 

 

 

Tom-8 Tom-8
Tom-8
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XL-29 XL-29
XL-29
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama