Akce a soutěže

05.09.2009 21:19

V rybníce a popravišti popadali Freestylisti

text,foto: (jjk) V rybníce a popravišti popadali Freestylisti

Na místě bývalého rybníka, na jehož břehu se vesele popravovalo dnes v sobotu 5.září 2009 skončilo Mistrovství Evropy a Světový pohár v parašutismu 2009. Rybník byl vysušen už v 19.století a také popravy se zde už dávno nekonají a dlouhá léta zde bylo vojenské letiště a naposledy 51.vrtulníkový pluk. Je tedy řeč o letišti v Prostějově, kde se letos sešla elita světového parašutismu a rozdala si to o cenné kovy.

Jednalo se o největší parašutistickou soutěž, jaká se kdy na našem území konala a celý týden se bude na prostějovském letišti rozhodovalo evropských a větových titulech v uměleckých disciplínách. 6. FAI Mistrovství Evropy v uměleckých disciplínách, 7. FAI Světového poháru v uměleckých disciplínách, 9. FAI Mistrovství Evropy ve skupinové akrobacii a 16. FAI Světového  poháru ve skupinové akrobacii. Formace skydiving se skládájí ze dvou kategorií čtyřčlenné a osmičlenné (navíc samostatně čtyřčlenné žen) a v „baletu“, tedy ve Freestyle Skydiving, Vertical Freestyle a Freestyling. Rozhodčí posuzují nejen technickou, ale i uměleckou úroveň. Co se týče světových trofejí v kategorii Free Fly zvítězili Britové před dvěma francouzskými skupinami, ve Freestyle Finové opět před dvěmi francouzskými družstvy a česká skupina byla sedmá. V kategorii Freestyle 4 Way Female, tedy žen, zvítězila francouzská skupina Aerokart Maubeuge, před dvěma týmy z Německa – Chicas a Inkognito. Freestyle 4 Way Open vyhrál rovněž Aerokart Maubeuge, na druhém místě byla belgická Hayabusa a řetí italská Sinapsi, čeští Bad Boys byli dvacátí. V osmičlenných skupinách WC 2009 - Freestyle 8 Way opět triumfoval francouzský tým Aerokart Maubeuge, který porazil německý EADS a ruský Crystal Contour. Ve WC 2009 Vertical Freestyle 4 Way vyhráli Američané, konkrétně družstvo Arisona Arsenal, před Francouzi - Team 4 Speed Brienne a Brity - Outbreak of Bad Lts. V evropském šampionátu ve Freestyle brali zlato Finové a stříbro a bronz Francouzi a ve Free Fly zlato Britové a opět na stříbrné a bronzovém stupni Francouzi. Evropské mistrovství vlastně kopíruje světový pohár, jen se nezapočítávají výsledky mimoevropských týmů. A celková tabulka výsledků je k nahlédnutí dole a nebo na www.ec2009.info.

Na těchto stránkách jsme, ale navštívili prostějovské letiště poprvé a tak by stálo za to se o něm alespoň trochu zmínit. Jak už bylo řečeno v úvodu, na místě tohoto letiště kdysi byl veliký rybník plný kaprů a jiných rybek a také popraviště. A když se u Plumlova vybudovala nová zásobárna vody v podobě přehrady pro Prostějov a okolí, byl tento starý rybník zrušen a vysušen a zúrodněn. Ve dvacátém století, spolu s rozvojem letectví se tedy toto místo, rovné upravené pole, hodilo pro první letecké pokusy místních nadšenců. Prostějovu nahrálo i to, že se v roce 1921 hledalo místo pro Leteckou vojenskou školu a k ní příslušné letiště. Dosud sice Československá armáda měla školu i s letištěm v Chebu (dědictví po Rakousku-Uhersku), ale blízkost německých hranic nebyla úplně nepraktičtější a tak se rozhodlo o stěhování do vnitrozemí. Do finále postoupila Olomouc a Prostějov a po vojenské inspekci byl vybrán právě Prostějov a jeho pozemky. A tak bylo v roce 1922 rozhodnuto o zřízení učiliště a letiště na místě bývalého rybníka a následně 12. května 1923 byla podepsána smlouva mezi Ministerstvem národní obrany a městem Prostějov. Oficiálně od 1. září 1923 tak Prostějov pronajal pozemky v rozloze cca 85 hektarů státu na dobu třiceti let. A tak byla odvodněna plocha, přistavěny příjezdové komunikace a připravena stavba vlečky. Stavěla se velitelská budova a další dva objekty, kuchyně a ubytovna. Po kolaudaci v roce 1927 následovaly ošetřovna, tělocvična, učebny a byty pro velitelský sbor a samozřejmě další servisní budovy pro kasárna, učiliště a letiště. V polovině dvacátých let se také začalo z Chebu konečně stěhovat i letectvo a 16.září 1925 zahájilo činnost tzv. Detašované oddělení leteckého učiliště v Prostějově s 1. školním leteckým oddílem. V roce 1927 se tedy situace obrátila. V září toho roku vzniklo v Prostějově velitelství a Cheb byl jeho detašovaným pracovištěm. V roce 1928 tak v Chebu zůstala jen pilotní škola stíhací a i ta spadala pod prostějovské velitelství. A v následujícím roce bylo oficiálně zřízeno Vojenské letecké učiliště Prostějov jehož strukturu tvořilo velitelství, 1.školní letecký oddíl, 2.školní letecký oddíl, oddíl leteckého dorostu a park s technickou správou. Jak v Evropě ve třicátých létech přituhovalo, prostějovské letiště už na výcvik nestačilo a tak se v roce 1935 rozhodlo o stavbě druhého letiště. To vzniklo v katastru dnešní obce Mostkovice a bylo pojmenováno Letiště Prostějov II (Stichovice) a o něm je psáno na jiném místě Magazínu Mostkovice u Plumlovské přehrady…. Stichovické letiště začalo fungovat 1.července 1937, jenže hned dva roky po té a to hned 15.března 1939 prostějovská letiště obsadila německá armáda. Německé letectvo a nebo protiletadlové dělostřelectvo bylo na všech čtyřech hanáckých letištích. Jak v Prostějově a Stichovicích, tak i  na tzv. „Letecké louce“ u Prostějova, která sloužila hlavně plachtařům a na letišti v Kosteleci na Hané. V Prostějově byly během války německé letecké školní jednotky Fliegerausbildungsregiment (FAR) 43., Flugzeugführerschule FFS A/B 71 Prossnitz a ke konci války i bojové jednotky 1./JG 53 "Pik As", Stab.a II/JG 77 a 4./NJG 100. Vzhledem k přítomnosti Luftwaffe se toto letiště stalo terčem několika náletů spojenců a to ze všech stran. Anglo-americké sbory zničily severní stranu letiště a poškodily plochu a Rudá armáda podpálila jednu budovu mužstva. Válku přežila nakonec dvě letiště, jak to prostějovské, tak i letiště ve Stichovicích. Vojenské letecké učiliště bylo obnoveno hned 18.srpna 1945 a létaly tu jak trofejní stroje německé výroby tak letouny, které si českoslovenští letci „přivezli“ z východu, tak i západu. Letecké učiliště zde fungovalo do konce srpna 1959, kdy byl 1.letecký školní pluk převelen do Prešova. Jeho odloučená jednotka ještě i po té cvičila například piloty pro indonéské letectvo ve Stichovicích, ale i tento zbytek pluku v roce 1960 odešel do Prešova. Ten samý rok do Prostějova přišel 1.dopravně-výsadkový letecký pluk z kbelského letiště, ale byla to jen epizoda a posádka se za několik měsíců stěhovala do Ostravy a v Prostějově zůstaly jen dvouplošníky An-2. Po sovětské okupaci v srpnu 1968 se sem stěhovaly vrtulníky z Olomouce. Tamní letiště se zalíbilo okupační armádě a československý 12.vrtulníkový pluk byl vyhnán nejprve do exilu ve Stichovicích a následně zrušen, jeho zbytky se přesunuly do Prostějova. Na tomto letišti tedy až do roku 1974 sídlily tři vrtulníkové letky ze zrušeného olomouckého pluku, letka An-2 jako odloučená část 1.dopravně-výsadkového pluku v Ostravě a sídlily zde výsadkáři z Holešova a Prešova. V září 24.září 1974 vznikl padesátý první vrtulníkový pluk. Letiště prošlo mírnou rekonstrukcí a nejprve měl k dispozici jen zastaralé vrtulníky Mi-1, Mi-4 a jen málo novějších Mi-8. Důležitou etapou prostějovského letiště a 51. vrtulníkového pluku bylo období po roce 1978 kdy se na letišti objevily první stroje Mi-24, které vystřídaly dosluhující Mi-4. Krátce po nich přišly i vrtulníky Mi-2 jako náhrada za obstarožní Mi-1 a modernizaci se nevyhnuly ani „Mi osmičky“, které vystřídaly postupně vrtulníky Mi-17. Prostějovský pluk se v souvislosti s Mi-24, také podílel na výcviku nově založeného 11. vrtulníkového pluku v Plzni na Borech. Slavné chvilky, ale zažívali místní piloti a stroje mi-24D po roce 1989, kdy se svým „Display teamem“ procestovali na leteckých dnech téměř celou Evropu (Payerne ve Švýcarsku, Eidhovenu v Holandsku, Koksijde v Belgii, Laupheimu v SRN a Wiener Neustadtu v Rakousku, a ve Velké Británii ve Fairfordu a Halley) a předvedli se i na mnoha místech v Československu a (po roce 1993) České republice, včetně dvou leteckých dnů v Prostějově. Od roku 1990 rovněž nesl pluk přídomek „Dr. Edvarda Beneše“ a v témže roce začali prostějováci provozovat leteckou záchrannou službu. Krátce po té se 1. vrtulníková letka přidala k asociaci NTA a zařadila se tak mezi „tygry“, tedy tygří letky. I toto zvířátko se po vzoru ostatních světových tygřích letek objevilo na strojích Mi-24D. Jenže ani tato povedená etapa prostějovských vrtulníkářů neměla mít dlouhého trvání. V té době začala bujará nekoncepční transformace českého vojenského letectva, která trvá divoce do dnešních dnů a vzhledem k jasnozřivosti českých politiků bude trvat dalších několik desítek let dokud naše letectvo definitivně nezanikne. Ale na začátku devadesátých let především vojenské letectvo bylo povedenou hračkou a tak se rušilo, přesouvalo, přehazovalo, vyhazovalo zvesela jako v „člověče nezlob se“ a tak likvidace postihla například Žatec, Plzeň-Bory, Bechyni a Prostějov. 51. vrtulníkový pluku byl k 31. prosinci 1994 zrušen a základna vrtulníkového letectva zřízena Přerově-Bochoři. Část vrtulníků byla nemístěna i do Pardubic a Náměště nad Oslavou. Prostějov měl přecejen větší štěstí než Žatec, nebo Bory, či letiště v Brně-Slatině, protože jeho letiště zatím nikdo nezboural. Byli tu parašutisté, speciální jednotky a dnes zde armáda zatím je a letiště používá místní aeroklub. Ten vznikl v roce 1934 a nejprve provozoval plachtařskou činnost na kopci u Dědkovic a po válce na vojenské louce, kde dnes stojí jakási továrna. Ale paradoxně odchod vojenského letectva pomohl aeroklubu, který se tak mohl přesunout na vojenské letiště, kde funguje dodnes. Aeroklub také nese čestný název po leteckém esu a otaslavickému rodákovi Josefu Františkovi. Josef František se narodil 7. října 1914. Absolvoval leteckou školu v Prostějově a v roce opustil Československo směrem do Polska. Sloužil v polském letectvu, se kterým zažil i začátek druhé světové války 1.září 1939. Josef František v turbulentní době válečné vřavy nejdříve přelétl spolu s československými a polskými kolegy do Rumunska, a přes Libanon do Francie, kde až do pádu Francie bojuje v polské jednotce proti Luftwaffe. Od roku 1940 bojuje v 303. polské stíhací peruti na stroji Hurricane Mk.I. a daří se mu sestřelit necelá dvacítka letadel během necelého měsíce. Jeho zářná kariéra, ale náhle končí 8.října 1940, kdy pro naprosté vyčerpání a únavu fatálně havaruje v Cuddington Way v Ewellu, v hrabství Surrey. A tak tolik asi tak něco málo o létání v Prostějově a ještě jako dovětek tabulky s výsledky parašutistických šampionátů.

(jjk)

 

WC 2009 - Free Fly

 

Družstvo

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

Celkem

1

GBR

8,4

7,4

8,5

8,6

7,7

8,7

8,5

57,8

2

FRA 1

4,8

6,5

8,7

8,4

6,5

8,5

8,6

52

3

FRA 2

6,6

7,7

6,7

6,6

5,2

6,8

6,9

46,5

4

NOR 1

5,8

5,2

5,7

5,6

4,6

5,4

5,5

37,8

5

NOR 2

5,4

5,2

5,4

5,3

5,2

4,6

5

36,1

6

RUS

4,7

6,1

4,6

4,4

5,7

4,6

4,8

34,9

7

ITA

5,1

5,7

5

4,7

5,2

4,6

4,5

34,8

8

ISR

5,5

5,2

5,1

5

3,1

4,6

4,9

33,4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WC 2009 - Freestyle

 

Družstvo

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

Celkem

1

FIN

8.20

7.20

8.20

8.20

8.10

8.30

8.30

56.50

2

FRA 2

8.20

7.20

8.00

8.10

8.20

8.10

8.20

56.00

3

FRA 1

7.90

8.10

7.90

8.00

8.20

7.90

7.90

55.90

4

USA

7.30

6.90

7.40

7.30

6.30

7.40

7.40

50.00

5

GBR 1

7.50

4.30

7.70

7.70

6.30

7.80

7.80

49.10

6

FRA 3

7.50

5.10

7.40

7.40

6.40

7.40

7.40

48.60

7

CZE

6.40

5.00

6.30

6.40

7.20

6.30

6.40

44.00

8

ITA

6.20

5.30

6.20

6.20

5.70

6.10

6.20

41.90

9

UKR

5.70

5.20

5.80

5.80

5.90

5.80

5.80

40.00

10

RUS 1

5.30

5.70

5.40

5.60

5.60

5.50

5.40

38.50

11

GBR 2

5,4

4,3

5,5

5,4

6,8

 

 

27,4

12

GER

4,9

3,8

4,8

4,8

4,8

 

 

23,1

13

RUS 2

4,5

3,9

4,5

4,3

2,4

 

 

19,6

 

WC 2009 - FS 4 Way Female

 

Name

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

R8

R9

R10

Celkem

1

FRA - Aerokart Maubeuge

19

19

19

21

22

25

15

16

21

27

204

2

GER - Chicas

16

16

15

16

15

20

13

15

16

21

163

3

GER - Incognito

16

15

14

16

12

22

13

14

17

22

161

4

GBR - Kaizen

12

13

11

13

13

14

10

11

13

16

126

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WC 2009 - FS 4 Way Open

 

Name

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

R8

R9

R10

Celkem

1

FRA - Aerodyne Maubeuge

23

24

21

26

23

30

20

20

 

 

187

2

BEL - Hayabusa

21

23

19

24

22

29

16

19

 

 

173

3

ITA - Sinapsi

20

21

19

22

22

28

18

19

 

 

169

4

RUS - Black Cat

21

21

19

25

20

26

17

14

 

 

163

5

FRA - Pamiers Maubeuge

18

21

20

22

19

28

16

17

 

 

161

6

RUS - Barkly Sky Panthers

18

21

19

23

22

26

18

13

 

 

160

7

FRA - Amada Maubeuge

18

18

17

20

23

27

15

17

 

 

155

8

RUS - Cross Roads

18

18

15

18

18

21

15

16

 

 

139

9

RUS - Kaktus Hunter

18

19

16

18

17

21

15

14

 

 

138

10

GER-FSC Eisenach Paratec

17

15

15

13

19

25

16

17

 

 

137

11

ITA - Vertigo

15

15

13

17

15

20

13

13

 

 

121

12

FIN - Pro Team

15

14

12

16

18

21

11

13

 

 

120

13

LIT - Magic 4

16

15

14

16

14

19

13

12

 

 

119

14

NED - NRG

16

15

12

16

13

18

13

13

 

 

116

15

NOR - Nexus

13

15

13

16

16

18

11

13

 

 

115

16

GBR - Sonic Nutz

12

14

12

14

17

17

11

14

 

 

111

17

AUT - Ravens

14

14

9

15

17

19

9

13

 

 

110

18

SWE - Evolution

14

14

13

16

9

16

13

13

 

 

108

19

GBR - Phobia

11

12

11

15

13

18

11

12

 

 

103

20

CZE - Bad Boys

13

13

12

13

13

15

10

11

 

 

100

21

GBR - Fusion

12

10

13

11

12

17

11

13

 

 

99

22

GBR - Escondido

11

10

10

12

13

17

10

10

 

 

93

23

POR - Atmosfera

13

10

10

11

9

13

8

10

 

 

84

24

TUR - OPT

9

8

6

7

8

12

9

6

 

 

65

25

CYP - C4

6

8

6

8

5

6

4

7

 

 

50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WC 2009 - FS 8 Way

 

Name

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

R8

R9

R10

Celkem

1

FRA - Aerodyne Maubeuge

18

16

19

12

22

17

19

18

15

17

173

2

GER - EADS

13

14

16

12

14

11

16

16

10

17

139

3

RUS - Crystal Contour

14

11

9

10

10

12

13

15

10

11

115

4

ESP - Fuxion

11

10

12

9

13

9

13

10

8

13

108

5

GBR - Xstormin8

8

6

8

6

5

6

8

7

7

8

69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WC 2009 - VFS 4 Way

 

 

 

Name

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

R8

Cel.

 

 

1

USA - Arizona Arsenal

28

10

13

19

19

27

23

24

163

 

 

2

FRA-Team4 Speed Brienne

24

11

12

17

18

27

18

24

151

 

 

3

GBR - Outbreak of Bad Lts

10

6

9

7

10

16

9

14

81

 

 

4

RUS - Energe

4

2

1

2

3

4

3

2

21

 

 

 

33.40

European Championships 2009 - Freestyle

 

Name

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

Celkem

1

FIN

8.20

7.20

8.20

8.20

8.10

8.30

8.30

56.50

2

FRA 2

8.20

7.20

8.00

8.10

8.20

8.10

8.20

56.00

3

FRA 1

7.90

8.10

7.90

8.00

8.20

7.90

7.90

55.90

4

GBR 1

7.50

4.30

7.70

7.70

6.30

7.80

7.80

49.10

5

CZE

6.40

5.00

6.30

6.40

7.20

6.30

6.40

44.00

6

ITA

6.20

5.30

6.20

6.20

5.70

6.10

6.20

41.90

7

UKR

5.70

5.20

5.80

5.80

5.90

5.80

5.80

40.00

8

RUS 1

5.30

5.70

5.40

5.60

5.60

5.50

5.40

38.50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

European Championships 2009 - Free Fly

 

Name

R1

R2

R3

R4

R5

R6

R7

Celkem

1

GBR

8.40

7.40

8.50

8.60

7.70

8.70

8.50

57.80

2

FRA 1

4.80

6.50

8.70

8.40

6.50

8.50

8.60

52.00

3

FRA 2

6.60

7.70

6.70

6.60

5.20

6.80

6.90

46.50

4

NOR 1

5.80

5.20

5.70

5.60

4.60

5.40

5.50

37.80

5

NOR 2

5.40

5.20

5.40

5.30

5.20

4.60

5.00

36.10

6

RUS

4.70

6.10

4.60

4.40

5.70

4.60

4.80

34.90

7

ITA

5.10

5.70

5.00

4.70

5.20

4.60

4.50

34.80

8

ISR

5.50

5.20

5.10

5.00

3.10

4.60

4.90

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto: archiv J.S. a V.S. foto: archiv J.S. a V.S.
foto: archiv J.S. a V.S.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

... a podpis ... a podpis
... a podpis
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama