Akce a soutěže

16.05.2010 14:04

Těžká mračna nad Růžodolem….

text, foto: (jjk) Těžká mračna nad Růžodolem….

…se válejí a nevěstí nic dobrého. Až hrozivě symbolicky se v sobotu 15.května 2010 zachovalo nevyzpytatelné májové počasí ke „Dni s dopravou“, který pořádal Liberecký kraj na letišti v Růžodole. Vzhledem k tomu, že město Liberec (na rozdíl od kraje) nemá o letiště zájem a rozhodlo o jeho prodeji, a v souvislosti s tím zrušilo smlouvu s Aeroklubem Liberec, působila akce, i vzhledem k počasí trochu jako pohřeb. Rozhodně tedy se kromě modýlku vrtulníku nezdvihlo od země ani křídlo. Nebýt těžkých černých nízkých mraků zakrývajících Ještěd a mrholení a nepříjemného chladu, byla by to ideální propagace tohoto letiště o jehož osudu se vlastně i v této době rozhoduje. Liberec nabídl letiště k prodeji za necelých 104 milionů korun a do výběrového řízení se prý do konce dubna přihlásil pouze jeden zájemce, který snad i má k letectví vztah. Současně s tím má zájem o provozování letiště i Liberecký kraj.

 
Tomu se, ale prodej letiště nelíbí a nechce, aby letiště skončilo v soukromých rukou. Na druhou stranu radnice Liberce tvrdí, že žádnou nabídku na odkoupení letiště od Kraje nedostala. Také se zdá nepravděpodobné, že by Liberecký kraj mohl uvolnit více než sto milionů korun na tuto investici a hovoří optimálně o zhruba třetině této ceny. V každém případě Kraj má o další rozvoj zájem a také Aeroklubu Liberec poskytl tříletou dotaci ve výši jednoho milionu a sto tisíc korun. Bez ohledu na to město Liberec místnímu aeroklubu vypovědělo nájemní smlouvu z důvodu prodeje letiště a nerentability provozu. Liberecká radnice prý ročně na provozu letiště doplácela sto padesát až dvě stě padesát tisíc korun. Jak tedy bylo výše uvedeno, zdá se, že se do výběrového řízení přihlásil jeden jediný člověk a o prodeji by se mělo rozhodnout koncem května.
 
Už před pár lety chtěl Liberec letiště chtěl pronajmout. Před pět lety se město rozhodlo dohodnout s firmou Exonex Airport CZ, která slibovala, že do roku 2008 vybuduje mezinárodní letiště s každodenním provozem za cca půl miliardovou investici. Také se jednalo, jak by fungovalo soužití provozovatele s Leteckou záchrannou službou Libereckého kraje a Aeroklubem Liberec. Také se v té době jednalo o obnovení statutu mezinárodního letiště, o který z důvodu neuspokojivých podmínek pro tento provoz přišlo. Už tehdy tuto myšlenku podporoval i Kraj s myšlenkou, že by mohlo jít o nadregionální letiště a sloužit i obyvatelům a obchodníkům z Německa a Polska. Jenže investor neudělal vůbec nic a tak liberečtí radní ukončili v roce 2008 záměr společnosti Exonex Airport CZ a rozhodli se zrušit své usnesení z roku 2005 o podpoře projektu, m.j. i proto, že zástupci investora zmizeli neznámo kam.
 
Nebyl to však první porevoluční nápad na vybudování mezinárodního letiště v Liberci. Už v roce 1995 vznikla akciová společnost Letiště Liberec s velikými ambicemi a na letišti zkusmo přistávala i větší dopravní letadla, aby bylo vidět, že je letiště vyhovující. A tak zde například přistál německý dopravní letoun Dornier Do-228 letecké společnosti Arcus-air, který zapuzoval před historickým hangárem, který dnes už neslouží svému účelu a je pronajat soukromé obchodní firmě. Tehdy se plánovala i výstavba 1260 metrů dlouhé zpevněné dráhy a jistý zájem projevil tehdy i nástupce Slov-airu firma Air Speciál. Ale finanční investiční prostředky se nenašly a společnost trvale vykazovala jen samé ztráty a tak celý nápad skončil po deseti letech u ledu. Po něm tedy následoval nápad s pronájmem firmě Exonex Airport CZ.
 
Letiště v Růžodole se začalo klubat v roce 1926, kdy byly vybrány vhodné pozemky a s letištěm počítala přehledná letecká mapa Československé republiky vydaná v roce 1930 Vojenským zeměpisným ústavem. Současně s tím pokračovalo Ministerstvo veřejných prací ve výstavbě letišť Karlovy Vary, Liberec, Hradec Králové a rozhodnuto bylo o výstavbě nového letiště v Praze, protože kbelské letiště přestávalo vyhovovat. Letiště Liberec zahájilo provoz v dubnu 1934 a v roce 1937 začal i pravidelný provoz dopravních letadel na lince mezi Prahou a Libercem. Rozvoj tohoto místa, tak jako jinde přerušila druhá světová válka a i zde se usídlila německá Luftwaffe a zřídila zde leteckou pokračovací školu a štáb Luftwaffe pro celou žitavskou oblast se stíhací a protitankovou letkou. A tak měli místní letci po válce solidní zázemí do začátku minimálně v podobě trofejních kluzáků.
 
Kromě aeroklubu bezprostředně po válce vznikla i Vojenská odborná škola pro letecké mechaniky v Liberci (VOŠLM), které však za nějaký čas bylo liberecké letiště malé a tak pilotní oddělení se přesunulo do Šternberka a telegrafisté a navigátoři se odstěhovali do Chrudimi a v Liberci zůstali pouze letečtí mechanici. A tak v dalším průběhu let tu kromě nich a aeroklubu fungovali parašutisté, v 70. letech byla vybudována (dnes už nefunkční) meliorace a na konci 90. let vzniklo nové stanoviště Letecké záchranné služby s heliportem a hangárem a nová budova Českého hydrometeorologického ústavu a nové stanoviště dispečera AFIS a před třemi roky se i částečně srovnala a upravila dráha. Kromě aeroklubu tu samozřejmě působí i ultralightisté a současná situace byla v obecných rysech popsána v úvodu a tak nezbývá než čekat, co bude s letištěm dál. S trochou ironie řečeno, ideální by bylo na tomto místě přímo pod Ještědem vybudovat rafinerii ropy, továrnu na zpracování plastů a prostor mezi letištěm a Hubáčkovou stavbou na vrchu hory pokrýt křemíkovými panely fotovolatické elektrárny….
text, foto: (jjk)
 
 
(a odkazy na některé zmínky o letišti v Liberci: Únorový mrazivý vý-let do Liberce,Budoucnost mezinárodního letiště v Liberci?)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...nazdar... ...nazdar...
...nazdar...
 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama