Akce a soutěže

23.06.2013 19:35

Technické plyny nad Fiedlerovým kopcem

text: (jjk), M.J. foto: M.J. Technické plyny nad Fiedlerovým kopcem

Výfukové plyny ze všeho možného, co se může udržet ve vzduchu se točily 22. června 2013 nedaleko Chotěboře na dohled Fiedlerova kopce u Počátek. To se tu ve vzduchu komíhala všelijaká letecká technika při příležitosti tradičního leteckého dne, jehož částí názvu je GCE letecká show. Ano je to právě dvacet let, co firma GCE odkazujíc se na tradici výroby techniky pro využití technických plynů v Chotěboři se do města přistěhovala. Proto také se v názvu dětského a leteckého dne na chotěbořském letišti jméno této firmy (tedy ta pro někoho podivná tři písmena) objevuje. A stejně jako v roce 2012 se této akce zúčastnil Miloš Jenčík a tak zde lze vidět i jeho obrázky.

A kromě tohoto místa jsou jeho fotografie i na jeho mateřském webu www.airfoto.jencik.net.  
A k firmě GCE jen vysvětlení. Zařízení pro využití technických plynů vyráběla od roku 1936 firma Eckhardt. Později se výrobou této techniky zabývaly Chotěbořské strojírny, jejichž nástupcem se v devadesátých letech stala firma Autogen, který firma GCE AB v roce 1993 koupila. Tak to jen k tomu názvu leteckého dne jako dovysvětlení (GCE Group je generálním partnerem akce).
A co se leteckého dne týče, představil se zde poněkud překvapivě dopravní letoun Českých Aerolinií ATR-42, ačkoli zde nepřistával. Dalšími účinkujícími byli Martin Šonka s akrobatickým speciálem Extra 300SR (jinak též vojenský pilot létající na stroji JAS-39 Gripen) a akrobatické kousky předváděl i jeho reprezentační kolega Jan Adamec s akrobatickým speciálem Suchoj Su31M. A dalšími akrobaty na chotěbořském nebi byla čtveřice Follow me, neboli skupina letounů Zliny Z-226/326 a nebo další stroje této typové řady Zlin jak na zemi tak na nebi. Akrobatické kreace k tomu doplňoval i akrobatický větroň Swift S1.
Americkou provenienci zastupoval cvičný vrtulový letoun T28 Nomád, který se stal kdysi ve vojsku náhradou za stárnoucí stroj T-6 Texan. A druhou světovou válku zastupoval další americký letoun T6 Harvard a dvouplošník Boeing B75 Stearman (který ovšem už byl vyráběn před válkou).
Těsně poválečnou dobu přiblížil švýcarský cvičný letoun Pilatus P2 (stroj tohoto typu hrál například i ve filmu „Indiana Jones a poslední křížová výprava“).
Také výjevy z první světové války k vidění byly a zjevila se i česká armáda v podobě letounů JAS-39 Gripen, L-159 Alca a vrtulníků Mi-24. A při zmínce o vrtulnících je třeba dodat, že se tu ukázal i záchranářský Eurocopter EC 350 společnosti DSA, nebo americký vojenský Huey Cobra a i rotoroví příbuzní vírníci firmy AutoGyro u nás zastupované firmou Nirvana Systems. A historii československé letecké vojenské techniky připomenul letoun L-29 Delfin, ale nejlepší je si přečíst postřehy očitého svědka Miloše Jenčíka.
text: (jjk)
 
Dne 22. června 2013 se na letišti Aeroklubu Chotěboř v Počátkách konal další ročník dětského dne již tradičně spojeného s leteckým dnem. V dopoledních hodinách probíhaly přílety účastníků a návštěvníků, jejichž letadla postupně zaplňovala stojánku.
Vlastní letecký den začal poněkud netradičně, když takřka celou oblohu zaplnily modely letadel z I. světové války, které předvedly "psí" souboje a útoky či ochranu bombardéru. O tom, že se létalo naplno svědčí i drsný konec jednoho z modelů. Na úvod předvedla AČR dvojici letounů L-159 ALCA, následovala akrobacie Martina Šonky na Extře 330SR a seskok parašutistů z An-2. Bezmotorovou akrobacii reprezentoval S1 Swift.
Dalším číslem byl cvičný Harvard Mk.II, po kterém se předvedl jiný cvičný letoun: L-29 Delfín. Letouny s rotující nosnou plochou reprezentoval Robinson R-44. Dalším akrobatickým vystoupením program obohatil Jiří Duras na hornoplošníku Super Decathlon. Následovala dvoumotorová Cessna 337.
Druhou armádní ukázkou byl bitevní vrtulník Mi-35. Následoval malý žlutý dvouplošník pro mne neznámého typu. Poté se na obloze rozhořel boj mezi letouny UL Fokker E III a Sopwith Strutter 1 1/2.
Jedním z nepřehlédnutelných letounů na stojánce byl dvoumístný North American T-28A Nomad, jehož ukázka byla také nepřehlédnutelná. Následoval Zlín 526M Trenér a další vrtulník, americký bitevní Bell TAH-1P Cobra.
Žlutý Boeing A-75N1 Stearman byl na stále více modré obloze vystřídán Z-37 Čmelákem a čtveřicí Zlínů Trenérů skupiny "Follow Me". Věcí nevídanou byl přílet a průlety dopravního letounu ATR42-500 Českých aerolinií, které slaví 90 let své existence. O mnoho kratší historii má vírník Autogyro Calidus.
Následoval neokoukaný Pilatus P2-05 ve švýcarských barvách, parašutisté a Antonov An-2. Posledním číslem byl akrobatický Suchoj Su-31 v pilotáži Jana Adamce z místního aeroklubu.
Tím skončila letecká část programu, následovaly odlety a pozemní část programu. Původně místní letecký den již dávno překročil hranice regionu a stává se pomalu jednou z největších leteckých akcí u nás.
 
….a eventuálně pro připomenutí a něco i o historii letiště v Chotěboři: 2012 U kapličky samet, u Silničky muchomůrka … a z leteckých dnů 2009 V Chotěboři na dětském dnu, 2010 Mezi bouřkami, aneb úlet z Počátek…, 2011 Neuletěl, ale oslavil 680 …, 2012 Kdo by to byl řekl….
 
text: (jjk), M.J. foto: M.J.
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen velmi pomalu opět světa běh a nejen ten letecký začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama