Akce a soutěže

28.09.2015 19:26

Surikaty jsou už pod peřinou…

text,foto: (jjk) Surikaty jsou už pod peřinou…

Ranské surikaty už jsou pod peřinou zhruba tak měsíc a jejich panáčkování a pískání bude k vidění opět až s vlahým jarním počasím. A pod peřinu se symbolicky chystají i ranští vzduchoplavci, kteří pravidelně jarně (symbolické odemykání sezony) a podzimně (symbolicky na závěr sezony) svahují a jinak se houfují a na archaických vehiklech vůkol poletují (otatně je to tam také jejich záliba pohybovati se vzduchem v přístrojích, které noveletce, pouhé joystickykáře vyděsí k smrti). Takže se od 25. do 28.září 2015 na Rané u Loun svahovalo a létalo na roztodivných aparátech pod hustou peřinou oblaků, jakoby i svatý Petr se snažil naznačit, že už je čas ulehnout k zimnímu spánku.

Ranské surikaty, tedy hájení syslíci, už mají nacpaná bříška a chrupat budou do jara. Ti vzduchoplavci nad nimi se sice v těchto dnech jakoby symbolicky se sezonou loučili, ale určitě to neznamená, že se na Rané přestane létat dál. Od 25. do 28.září 2015 ale byla vlastně poslední letošní předem organizovaná příležitost uvidět (případně se prolétnout) většinu ranských klenotů pohromadě (co kluzák na Rané to bez debaty klenot). A tak při tradičním setkání členů a příznivců  Plachtařského oldtimer klubu se v pátek 25.září 2015 svahovalo a pak už se létalo na všeličems od domácích starých známých Šohajů, Kmotrů, Krajánka, „Hol´s der Teufela“, „Káček“ a dalších větronů všech tvarů a typů, včetně více či méně dočasných návštěvníků v podobě kluzáků Elliotts Newbury EoN Olympia, Slingsby Sailplanes Ltd T.31 Tandem Tutor a Breguet Br 905 Fauvette.

Britský Slingsby Sailplanes Ltd T.31 Tandem Tutor Aleše Ferry na Rané hostuje a býval to tréninkový kluzák britského královského letectva od roku 1949. Těchto kluzáků bylo vyrobeno 230 a byly dodávány i do zemí britského společenství, takže se tu i tam objevily i v poměrně exostických zemích na druhém konci planety. Po jejich vyřazení ze služby ty co neskončily v kamnech na podpal, skončily v soukromých rukou. Takže i jeden takový zajímavý kousek teď létá v České republice a momentálně je tedy k vidění na Rané.

Nu kluzák Elliotts Newbury EoN Olympia, který momentálně dlí na Rané je vlastně německý Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug DFS Olympia Meise. Konstrukce letounu však zaujala Angličany a tak se v roce 1947 začal tento kluzák vyrábět v továrně Elliotts Newbury. Celkově vzniklo necelých sto padesát těchto kluzáků. Tento konkrétní se na Rané objevil víceméně náhodou. Bydlí totiž ve Slovinsku a při letním srazu POTKanů v Zábřehu se tak nějak trochu porouchal a tak na opravu a na létání (po opravě) se dočasně přestěhoval právě na Ranou.

Nu a o třetím zmíněném letounku jsem už jednou psal, ale není od věci pár vět nepřipomenout. Francouzský kluzák Breguet Br 905 Fauvette s motýlkovým řešením ocasních ploch patří Jürgenu Doppelbauerovi. Tento letoun trochu připomíná československý větroň VSB-66 Orlice podle ocasních ploch, ale Breguet Br 905 Fauvette vyráběl podnik Société des Ateliers d'Aviation Louis Bréguet ( Breguet Aviation ) od roku 1958 a vymyslel ho jistý Jean Caya. Těchto letounů byla vyrobena zhruba padesátka a tak také nepatří k těm nejrozšířenějším. V historii tohoto letounu se vyskytly některé nepříjemnosti v podobě odpadnutí ocasních ploch. Ostatně i na letounu Jürgena Doppelbauera je vidět zesílené uchycení a vyztužení, aby k podobnému karambolu nemohlo dojít.  

…a ještě je nově na Rané vidět jedna zajímavost a to nový obyvatel v podobě Raná letounu A2 CZ Ellipse Spirit UL OK-TAL 01. Je to velice zajímavý tuzemský letoun, který určitě stojí za pozornost, ale k němu se ještě vrátím v samostatném materiálu…

A tak ranské surikaty už jsou pod peřinou, tamní vzduchoplavci se tak také pomalu chystají a tak ku svatému Václavu už i slunko naklání hlavu, trochu se už po strništích studeně vítr honí a tak ta létavá sezona už opravdu pomalu, ale jistě končí….

A pro připomenutí dřívějších hojných návštěv na Rané, letos viz. Dobře uvařená sedmnáctka k narozeninám (s fotografiemi Miloše Jenčíka) a dále v roce 2015 viz: Ferdinand dorazil malé Lipany,  Hlaváček kouká na stranu, žába leze po svahu a Dobré ráno přejí otakárci syslům za trnkovým keřem, a nebo ještě na ty dřívější… viz. Na svatého Václava pěkný den, přijde pohodlný podzimek…,Přískokem vpřed a ani kostel neshořel viz.Takové malé setkání v červenciJaponec nakonec ... léta,  Slunečnice slunily, jiřičky jiřily…Kanáři s Kmotrem na ŠohajíchMezi námi POTKany…., nebo Porouchaná kredenc, Gottlobův stařeček a loučení Tomáše JílkaErwínkovo odpoledne, kalná rána a burlaci na kopciDejme si Koniklec, Kavyl, Ovsíř, Hlaváček…Copak vymřely krávy?A „Skřivánci na niti“ tu řvali jako krávy…Od Jaromíra k Václavu…Deštivý Ranský pohárDalší Ranský pohár dokroužil nad HrádkemPod dohledem Milé hory…Jeżówská miminka Erwina Primavesi se rojila…Přivolávání jara na RanéPomlázka mezi zeleným trojvrším…Loučení s létem na Rané…a pak, že tu neprší…., Hvězdné jitření hlaváčku polního …a na kopci viz. Svatý Václav v ráji uspal surikatyKdyž do ráje přijde podzim…Surikaty na padáku

 text, foto: (jjk)

[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve opět světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama