Akce a soutěže

09.04.2016 17:11

Splašený vysavač a zahradní sekačka utržení ze řetězu?

text: (jjk), foto: Jiří Ryszawy – ČVUT, mvod – JLČB Splašený vysavač a zahradní sekačka utržení ze řetězu?
Náhodný kolemjdoucí si tak musel myslet, procházejíc se kolem Homole, Litvínovic, kdesi okolo Černodubského rybníka chytajíc ryby, či čekajíc na vlak v Poříčí, že se někomu pomátla zahradní sekačka při první jarním krácení pažitu, nebo zešílel vysavač při jarním úklidu. I mnozí zvyklí na dlouholetý rachot proudových bojových strojů startujících z plánského vojenského letiště, museli být poněkud zmateni z podivného zvuju, který se široko daleko rozléhal. Asi největší údiv musel vzbudit u neznalého pozorovatele pohled na oblohu. Vidí typické tvary a siluetu slavného československého a českého letounu Aero L-39 Albatros a slyší zvuk podobající se spíš do extrémních otáček vyhnanému motoru zahradní sekačky, či vysavače. To se nad českobudějovickým mezinárodním letišti na Plané (někdejším vojenským) poprvé oficiálně představil letounek UL-39 Albi  OK-UUH 01, neboli ultralehká varianta známého stroje z Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní Českého vysokého učení technického v Praze.     
Kdesi kdysi v devadesátých létech dvacátého století se začalo hovořit o tom, že kdosi kdesi uvažuje o tom, že by se dala vymyslet a vyrobit ultralehká verze nějakého vojenského proudového letounu. Nu nebylo to tak úplně kdesi a nebyl to kdosi. S tímto nápadem přišli těsně před koncem minulého tisíciletí na pražském Českém vysokém učení technickém v Praze, konkrétně v Ústavu letadlové techniky a „kdosi“ byl (a dodnes je) Ing. Robert Theiner Ph.D. jako duchovní otec nápadu vyrobit provozuschopný „odlehčený“ letoun L-39 Albatros (tedy UL-39), poháněný dmychadlovým motorem. Záměrem bylo (i při zapojení studentů ČVUT) vypracovat provozuschopný ultralehký letounek podobný svou koncepcí stroji Aero L-39 Albatros, s maximální vzletovou do 472,5 kg, a to včetně padákového záchranného systému. Během těch zhruba sedmnácti let od počátečního nápadu se projektem zabývalo více než sto padesát studentů ČVUT (a samozřejmě spolupracovníci vedoucího Ústavu letadlové techniky Roberta Theinera, Jiří Brabec, Martin Helmich, Miroslav Kučera, Tomáš Sommer, Karel Barák, Tomáš Čenský, Tomáš Kostroun…) v rámci svého bakalářského, magisterského a doktorského studia a k tomu i specializované firmy firmy LA Composite a Jihlavan Airplanes. 
Na realizaci a vývoji celého projektu se podílelo i díky svému grantu Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. Ale to nebylo všechno, protože demonstrátor UL-39 byl testován jako bez pohonné jednotky, tak i s ní v aerodynamickém tunelu VZLÚ a testy pohonné jednotky BMW S1000RR (999 m³, max. výkon 142 kW) probíhaly na letišti Hradčany přikurtované na závodním speciálu Buggyra. UL-39 jako dvoumístný letoun v tandemovém uspořádání byl navržen ve shodě s předpisem UL-2 dle LAA pro ultralehká letadla. Trup, křídla, ocasní plochy jsou navrženy jako celokompozitní konstrukce (technologie autoklávu, vytvrzováním uhlíkových kompozitních materiálů ve speciálních zařízeních pomocí vysokého tlaku a vysoké teploty) a pohonnou jednotkou je ventilátorový propulzor tvořený pístovým spalovacím motorem a jednostupňovým axiálním ventilátorem sestávajícím ze statoru a rotoru (přičemž stator je umístěn před rotorem).
A tak se po poněkud možná dlouhém vývoji konečně ultralehký UL-39 v pondělí 4.dubna 2016 na českobudějovickém mezinárodním letišti v Plané (a někdejším vojenském letišti) vznesl oficiálně poprvé do vzduchu (i když už samozřejmě měl za sebou nějaký ten zkušební let) za kniplem se zkušebním pilotem Radimem Štěrbou z firmy Jihlavan airplanes, a v přítomných (nevědoucích) svým zcela neleteckým a neobvyklým zvukem vzbudil údiv. Na druhou stranu si musíme si uvědomit, že se jednalo a jedná především o studentskou práci Českého vysokého učení technického, která zcela naplňuje myšlenky Jana Ámose Komenského „škola hrou“. Na praktickém konkrétním úkolu jako je stavba konkrétního letounu, který nakonec opravdu létá, si studenti logicky nejlépe ověří v praxi poznatky, které znají (či vymyslí) jen na papíře.
Letoun UL - 39 Albi, jehož prázdná hmotnost je 320 kg zatím létá jen rychlostí kolem dvou set kilometrů za hodinu, ale měl by časem dospět k vyšším hodnotám, protože by měl mít rozsah od 65 km/h pádové rychlosti v přistávací konfiguraci až po 340 km/h při maximální rychlost. A jinak je rozpětí 7,22 metru, délka 7,49 metru, výška: 2,99 metru, a vzletová maximální hmotnost 472,5 kg.
A tak po slavnostní premiéře na českobudějovickém letišti na Plané, kdy nezasvěcený měl pocit, že se někde utrhl vysavač, či splašila zahradní sekačka uvidíme, jaký bude další vývoj. Zcela jistě jde o velmi zajímavý počin a ultralehký Albatros je zcela jistě atraktivním a zcela neobvyklým zjevem na tuzemském nebi.
text: (jjk), foto: Jiří Ryszawy – ČVUT, Martina Vodičková – JLČB
Zdroj: ČVUT v Praze, www.cvut.cz
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]
  
 
 
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
 

foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Jiří Ryszawy - ČVUT v Praze
foto: Martina Vodičková - JLČB foto: Martina Vodičková - JLČB
foto: Martina Vodičková - JLČB
foto: Martina Vodičková - JLČB foto: Martina Vodičková - JLČB
foto: Martina Vodičková - JLČB
foto: Martina Vodičková - JLČB foto: Martina Vodičková - JLČB
foto: Martina Vodičková - JLČB
 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama