Akce a soutěže

22.06.2014 19:46

Slídil u rybníka, Kraljevská sanitka a nosič klimatologův …

text,foto: (jjk) Slídil u rybníka, Kraljevská sanitka a nosič klimatologův …

…to bylo během letošní vrtulníkové, letadlové, vírníkové a vlastně i záchranářské přehlídky královehradecké asi tak to co mne mimo jiné zaujalo. Nu to se ve dnech od 19. do 21. června 2014 opět po roce zaplnilo letiště Hradec Králové – Věkoše zaplnilo létající technikou všeho druhu (rozhodně se to už netýká jen vrtulníků a záchranných složek, které vlastně před mnoha lety tuto tradici založily) od bezpilotních dronů, přes vírníky, ultralehké a „dospělé“ vrtulníky až po klasické letouny různého určení. V poslední době také i název královéhradecké letecké přehlídky je už European Helicopter Show 2014, z čehož vyplývá, že se už také nejedná jen o tuzemskou záležitost a prezentuje se zde technika civilní, policejní, vojenská, záchranářská z celé Evropy.  

Letiště také v této sezoně přivítalo návštěvníky několika novinkami. K těm nejviditelnějším patří nově rekultivovaná a zrekonstruovaná travnatá dráha (16L/34R 800 x 25 metrů) doplňující stávající betonovou (16R/34L 2400 x 60 metrů) a zcela nové osvětlení před hangárem č.71 pro potřeby všeobecného letectví General Aviation. Nově je také upraven prostor za severní stojánkou North téměř na břehu Správčického písníku (rybníku), takže přilétnuvší piloti zde mohou i příjemně relaxovat.
Ale k některým konkrétním exponátům (ostatní odpustí, ale vzhledem k rozsáhlému zastoupení všeho možného se nelze věnovat všem expozicím).
Sympaticky na první pohled vypadá například ultralehký letoun Sirius s plováky od domácí firmy TL-Ultralight, který se vejde do šesti set kilogramové kategorie LSA, ale vzhledem k absenci větších vodních ploch na našem území, je určen především na export (www.tl-ultralight.cz).
To slídil u rybníka není nějaký podivný člověk schovávající se v křoví u nějakého koupaliště, ale malý dron, tedy bezpilotní multikoptéra od jablonecké firmy FlyDeo (sídlící na adrese U Rybníka www.flydeo.com). Tento stroječek teprve na svou oficiální veřejnou prezentaci teprve čeká, ale především by měl sloužit ke snímkování a filmování, respektive monitorování všeho možného. Tento futuristicky vyhlížející třímotorový stroječek s označením FlyDeo Y6 (se třemi protiběžnými rotory) však byl v Hradci Králové prezentován v rámci expozice výrobce záchranných leteckých padákových systémů firmy Galaxy GRS. Až bude tato multikoptéra oficiálně prezentována, ještě se k ní vrátíme.
O druhém exponátu, který mne zaujal, jsem zaslechl onehdy v jisté televizi, která vysílá pořad Hyde Park. Ředitel Centra výzkumu globální změny Akademie věd ČR prof. Michal V. Marek kromě jiného hovořil o tom, že si tato instituce pro své potřeby pořídila nosič aparatury a monitorovacích přístrojů. Vzhledem k tomu, že nás starší ročníky masírovala za někdejšího režimu média výskytem nosičů všeho možného k likvidaci kdekoho možného, mohlo by někoho napadnout, že klimatologové se vydali na válečnou stezku a pro boji se svými odpůrci se vybavili nějakým nosičem zbraní. Ale není tomu samozřejmě tak, to si Centrum výzkumu globálních změn Akademie věd ČR po mnohaletém výběrovém procesu pořídil poměrně velký letoun Cessna 208B Grand Caravan, který pojme standardně čtrnáct cestujících. Ale klimatologové si nezaložili aerotaxi, ale letoun je a především bude vybaven přístroji a aparaturou pro hyperspektrální snímkování země a v plánu je plošné snímkování předem vybraných územních celků na základě jejich topografických parametrů, rozdílných typů ekosystémů a při různých meteorologických podmínkách. V únoru tohoto roku bylo uzavřeno výběrové řízení na dodavatele sensorů dálkového průzkumu země a kanadská firma Itres během tohoto roku tak dodá tři hyperspektrální skenery (CASI-1500, SASI-600 a TASI-600), kterými budou pořizována obrazová data  vybraného území v širokém rozsahu spektra, od viditelného k střednímu infračervenému. Výsledky pak budou poskytovány i široké vědecké obci, výzkumným institucím a vysokým školám.
V dubnu 2014 také bylo v Brně otevřeno nově vybudované vědecké Centrum excelence CzechGlobe, jež vzniklo při Centru výzkumu globální změny AV ČR. V rámci projektu CzechGlobe už existují Atmosférická stanice v Křešíně u Pacova, Experimentální ekofyziologická stanice v Domanínku a Letecká laboratoř dálkového průzkumu Země. Ale více o celé problematice a úkolech této vědecké instituce je možné najít na www.czechglobe.cz.
Dalším inspirativním exponátem byl letounek z dílny srbské firmy Aero-East-Europe (www.aeroeast.net) se sídlem na letišti v Kraljevu. Společnost vyrábí především ultralehké (ale trochu víc „dospělé“) letouny značky  SILA (Serbian Industry Light Aircraft) a do Hradce Králové její zástupci přiletěli představit stroj SILA 750 MT (Medical Transport), tedy jakousi víceúčelovou sanitku s křídly. Letounek SILA 750 MT má prázdnou hmotnost 370 kg (maximální 750 kg) a je poháněn motorem Rotax 914 UL Turbo (nebo Lycoming O320 160Hp) s českou vrtulí Woodcomp 3 Bl.VPP. Zvláštností tohoto letounu však je, že je vlastně třímístný. Do kabiny, která je dlouhá 6,6 metru se po levé straně pilota vejde sanitní lůžko dlouhé 225 centimerů (levé místo vedle pilota je však variabilní a pacient může být i v jiné poloze, než v ležící). Zády k pilotovi (a poněkud nepříjemně opačným směrem, než letí letoun) je sedačka pro zdravotníka, který tak může obsluhovat jak zdravotnickou aparaturu a přístroje, tak i po pravé straně (ze svého pohledu) ležícího pacienta. Tento letoun SILA 750 MT je, ale především určen pro sekundární lety, protože přece jenom rychleji (a téměř kdekoli) přistane sanitní vrtulník, než letoun, který musí najít alespoň krátký pruh louky. Ale i tak je sanitní letoun z Kraljeva zajímavým nápadem. Rozhodně jeho celkový provoz je výrazně levnější, než provoz vrtulníku a ne všude jsou standardní letiště, ale třeba jen plochy SLZ, nebo nějaký „palouk“, či kus asfaltu pro práškaře, takže tento (trochu nafouklý ultralight) je operativnější než větší letoun určený pro přepravu zraněné, či nemocné osoby.     
Samozřejmě toho na European Helicopter Show 2014 v Hradci Králové bylo od 19. do 21. června 2014 k vidění mnohem víc, ale nelze vše obsáhnout a tak je zde zmíněno jen několik málo exponátů, které (každý nějak jinak) zaujaly mou pozornost.
Ale těchto akcích jsem nebyl zdaleka poprvé a tak si lze na závěr připomenout i předchozí návštěvy. Na Air Ambulance v roce 2002 viz. Tradiční sešlost na letišti Věkoše …, v roce 2005 viz. Letečtí záchranáři v Hradci Králové. V roce 2008 se tradice přerušila a k obnovení vrtulníkářského veletrhu Helicoptershow došlo až v roce 2011 viz. Návraty na Pouchov… a poslední návštěvou byl rok 2013 a viz. Rotory pro celou Evropu….
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama