Akce a soutěže

17.07.2010 18:00

Sázka na třináctku…

text,foto: (jjk) Sázka na třináctku…

…se sice jmenuje československý detektivní film režiséra Dušana Kleina z roku 1977, ale děj nemá smysl zde vypravovat. Sázka na třináctku v tomto případě vyplatila v případě letošního ročníku plachtařské soutěže Safari pohár 2010 na letišti Dvůr Králové nad Labem - Žireč. Třináctý ročník se tedy opravdu vyvedl, stačí vzpomenout na některé deštěm zalité minulé. Od 3.července 2010 do 17.července 2010 se podařilo odlétat osm platných disciplín ve třídě kombi a deset disciplín ve volné třídě, což lze beze zbytku označit za úspěch. A úspěch letos slavili jen posádky domácích pilotů a letců z Kralup nad Vltavou, takže lze říci, že si medaile rozdělili jen plachtaři z měst ležících na našich dvou největších řekách a to tak, že jejich vzájemný souboj skončil remízou. Ve třídě kombi první dvě místa putují do Kralup nad Vltavou a třetí zůstává ve Dvoře Králové nad Labem a ve volné třídě to je přesně naopak, zlato a stříbro zůstalo doma a bronz letí k Vltavě. Ostatně výsledky jsou pod článkem.

 
Takže plachtaři mají úspěšně dolétáno a odpoledne 17.července 2010 je na rozloučenou ještě pokropil deštík a život aeroklubácký zase poplyne dál až k dalšímu 14.ročníku v roce 2011. A ač zmínka o létání ve Dvoře Králové (a závodu Safari) už na těchto stránkách zmínka byla (Safari Cup ´07 ? .... "chčije a chčije..."; Žirečská svatá Anna zalévala Safari) není od věci si nějaké ty historické milníky připomenout.
Létající aparát se zjevil nad Dvorem Králové nad Labem už 4.července 1908, kdy sem v ranních hodinách doputoval balon startující den před tím večer v Magdeburku. Tato událost nejen, že neunikla pozornosti místnímu obyvatelstvu, ale ani časopisu Záboj, který o přistání balonu referoval.
Rovněž tak se psalo v místním tisku i o leteckých pokusech ing.Jana Kašpara na přelomu srpna a září roku 1911. Nutno dodat, že pokusech nepříliš úspěšných. Nejprve se koncem srpna Jan Kašpar na provizorní ploše na Příčce snažil stroj dostat do vzduchu tak dlouho až letoun spadl ze srázu, přičemž se pilotovi podařilo včas vyskočit. Janu Kašparovi to nedalo a o týden později 3.září 1911 přiletěl do Dvora Králové z Pardubic. Na louce u Dvora Králové opět předváděl vzlety, ale při jednom z nich mu vypověděl motor a stroj tentokrát nouzově „spadl“ u Třemešné a opět Kašpar vyvázl bez úhony….na druhou stranu v pionýrských dobách tyto karamboly nebyly nikterak neobvyklé.
Další zajímavou událostí bylo nouzové přistání francouzského vojenského dvouplošníku (patrně typu Nieuport, nebo Breguet)v pondělí 14. května 1919, protože mu při letu z Varšavy do Prahy došlo palivo. To mu dovezl stroj Aero A-14, později sloužící u Československých státních aerolinií. Tento stroj (L-BARI) letěl také 29.10.1923 druhý paralelní zahajovací let ČSA z Bratislavy do Prahy.
Na začátku dvacátých let se tu také našlo nemálo odvážlivců, kteří experimentovali se stavbou kluzáků z dřevěných tyčí a ztuženého papíru, což bylo poměrně životu nebezpečné. Ale i tak se takovýto vehikl do vzduchu vznesl a jeho funkčnost zkoumala 18. července 1924 při zkušebních letech na provizorní ploše na Zvičině i československá vojenská komise. Ale letounek byl nevhodně uložen, takže časem podlehl zkáze.
O rok později se na Zvičině konala 3. národní soutěž v plachtění, ale plachtařům nepřálo počasí a na závěr přišla vichřice, která zničila jak hangáry, tak v nich uskladněné letouny.
Ale létavci ve Dvoře Králové nedali odradit a za další rok v roce 1926 byla na valné hromadě v Hankově domě ustavena odbočka Masarykovy letecké ligy, jedna z prvních v tehdejším Československu.
Dalším milníkem místního létání bylo 11. září 1932, kdy z pole u Žižkova odstartoval slavnostně kluzák. Ty se od ustavení odbočky MLL vyráběly v kolářské dílně jistého pana Petery a zalétávaly se na svahu v lukách u Zboží.
Létání se v těchto končinách poměrně utěšeně rozvíjelo až vše přerušila druhá světová válka, kdy byla MLL rozpuštěna.
Hnedle v roce 1945, ale opět došlo k založení aeroklubu. Letiště na Zvičině, ale už nevyhovovalo novým strojům a tak byl vyhlédnut pozemek u Žirče. Po složitém vyjednávání se podařilo plochu vykolíkovat a vyměřit. K tomuto památnému dnu došlo 30. března 1947. Stavba letiště, ale nebyla nikterak jednoduchá, protože v tomto místě bývaly tři rybníky a po nich zbyly hráze, které bylo nutné rozebrat a to ručně. U cesty na louku byl postaven malý dřevěný hangárek, do něhož se ovšem letouny musely po létání rozebrané naskládat.
Aeroklub pokračoval ve svém poválečném rozvoji, na provoz si přivydělával pořádáním zábav a plesů a různých sbírek. A tak se z našetřených peněz podařilo koupit motorový Piper Cup a na tři větroně DFC Kranich – Jeřáb přispěly Městský národní výborlatil MěstNV, tehdejší předseda aeroklubu Kašpar a místní továrník Allan. O nkolik let později v roce 1953 k tomu ještě přibyly dva dvoumístné větroně LF-109 Pionýr.
Od roku 1960 se plánovalo na místě starého malého hangárku postavit plnohodnotný hangár nový, což se společnými silami aeroklubáků podařilo nezůstalo jen u toho. V roce 1972 byla zahájena stavba nové provozní budovy, která byla uvedena do provozu v roce 1974. Dále byla postavena rekreační chata a houpačky, kolotoč s pískovištěm pro děti, nová dílna a garáže, sklady a požární nádrž a v roce 1981 celý areál slavnostně předán uživateli, tady aeroklubu. V průběhu dalších let ještě vyrostla nová věž řízení letového provozu a benzínová pumpa.
Aeroklub po řadu let pořádal a pořádá řadu soutěží (a to i modelářských) a právě jednou z těch plachtařských je pohár Safari, který má za sebou úspěšný a trochu horký (na rozdíl od předešlých propršených) třináctý ročník a můžeme se jen všichni těšit na ten čtrnáctý. Ale kdokoli se může i v mezičase na letiště v Žirči přijet, nebo přilétnout podívat na výlet, kromě hezkého pokoukání se tu lze i lehce během sezony občerstvit v bistru U vrtule.
 
text, foto: (jjk)
 
 
 
Kombi (celkem 8 soutěžních dnů)

#
CN
Pilot
Team
Glider
Total
1.
L1
Jan Šimon, Vl. Berger
AK Kralupy n/Vl.
L 23 Super Blanik 18,2m
4126
2.
X
Vl. Příhoda, Jana Příhodová
AK Kralupy n/Vl.
L 23 Super Blanik 18,2m
4004
3.
5
Pavel Derda, Jiří Jelínek
AKDK
Twin Astir zatah.podvozek
3562
4.
KE
Karel Ertl
Letecký klub Břeclav
Test T-10 Atlas
3507
5.
D
Jiří Tomíček, Petr Ittner
AKDK
L 13 Blanik
3411
6.
E
Jan Horký, Zdeněk Zabloudil
AK Medlánky
L 13 Blanik
2126
7.
FL
Karel Polický Vl. Jelínek
AK Kolín
L 13 Blanik
2016
8.
I
Pavel Kostkán
AKDK
VT-116 Orlik 2
1951
9.
ET
O.Teichman, P.Jirsák, K.Jirsák
AKDK
L 13 Blanik
1873
10.
FI
Mir.Ofukaný, B.Beran
AK Kolín
L 13 Blanik
1366
11.
V
V.Sehnal, Z.Křivánek
AK Kolín
Astir CS Jeans
592
 
 
Volná (celkem 10 soutěžních dnů)

#
CN
Pilot
Team
Glider
Total
1.
R
Jiří Pešta
AKDK
ASW 20 16.6m
6776
2.
2W
Radka Fiľakovská, Martin Horáček
AKDK
Cirrus/Cirrus VTC 17,74m
5811
3.
DJ
Jan Deršák st.
AK Kralupy n/Vl.
Glasflugel 304CZ/17,4m
5634
4.
Y5
Petr Doubek
AK Kralupy n/Vl.
ASW 20
5467
5.
SB
Pavel Svoboda
AK Praha-Letňany
LS 1-c
5410
6.
YF
Lukáš Fiala
AK Kralupy n/Vl.
Astir CS
5397
7.
F
R. Bendkowski, M. Korneč
AK Jelenia Gora
Std. Jantar
5053
8.
IZZ
Nikola Žižkovský
AK Kralupy n/Vl.
Astir CS
4208
9.
DZ
Jan Deršák ml.
AK Kralupy n/Vl.
Std. Cirrus
4068
10.
SZ
František Šindelář
AK Kralupy n/Vl.
Std. Jantar
3655
11.
C1
Jaroslav Marek
AK Holešov
Std. Cirrus
3615
12.
1W
Lukáš Hynek
AKDK
Cirrus/Cirrus VTC 17.74
3063
13.
77
Vladimír Hampl
AKDK
Astir CS 77
1647
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama