Akce a soutěže

25.08.2013 19:14

S POTKany podvacáté, Foka 5, Fauvette a Moswey III

text,foto: (jjk) S POTKany podvacáté, Foka 5, Fauvette a Moswey III

Taková česko-německo-švýcarsko-rakouská sešlost. Skoro na dohled bavorských hranic, hluboko pod Českým lesem, už vlastně na Švihovskou vrchovinou se letos už jubilejně po dvacáté sešli historici na srazu Plachtařského Old Timer klubu (tedy POTK) a sešlost to tedy byla hodně zajímavá, protože se tu zjevily i letouny, které se tak často na českém nebi nevidí. Tedy jeden typ letounu už u nás od letošního roku k vidění je a to je kluzák SZD-32A Foka 5 OK-1227. Druhým je letoun Bréguet Br 905 Fauvette připomínající československý větroň VSB-66 Orlice. Ale k vidění bylo toho v týdnu od 17. do 25. srpna 2013 na letišti Staňkov mnohem víc. Na dvacátém sletu historických kluzáků.

Ve Staňkově se sešli piloti ze čtyř států, tedy kromě tuzemských i letci a stroje ze sousedství, tedy Německa a Rakouska a také ze Švýcarska. I přes tak trochu vrtošivé podhorské počasí vlastně každý den, přičemž na závěr se letouny představily i na tradičním „Dni otevřených dveří“ na letišti ve Staňkově. Průběžně zde polétávalo sedmnáct posádek, či jednotlivců se svými historickými, ale stále velmi dobře létajícími stroji a tak kromě tuzemských letounů VT-125/425 Šohaj, VT-16/116 Orlík, L-13SE Vivat, tu byla trojice německých letounů Scheibe SF-27, doplněných strojem Schleicher Ka-6, či Bergfalke III. Polskou produkci ve Staňkově zastupovaly letouny SZD-24-4 Foka 4, SZD-36 Cobra 15 a SZD-32A Foka 5. Posledně jmenovaný letoun se na českých „značkách“ OK-1227 ocitl až letošním roce a je tedy novinkou. Původně však vznikl v roce 1960 jako SZD-24 a navrhli ho Piotr Mynarski a Władysław Okarmus. SZD-32A Foka 5 je jedna z modifikací, která má jinak uspořádané ocasní plochy a těchto letounů bylo vyrobeno kolem sto třiceti. Díky Jaroslavu Florianovi, ale určitě bude možné vídávat tento letoun u nás častěji…když tu také bydlí.
Dalším zajímavým letounem je Moswey III , který spatřil světlo světa v roce 1938 ve Švýcarsku a ve Staňkově ho představil Fritéz  Zbinden (HB-485). Tento dřevěný letoun je patrně v Evropě sám (druhý snad létá kdesi ve Spojených státech amerických), protože bylo vyrobeno pouhých třicet kousků a je otázka, zda se ještě nějaký další letuschopný vůbec dnešních dnů dočkal.
Třetí kuriozitou (která však na západ od nás tu a tam ještě někde létá) byl francouzský kluzák Breguet Br 905 Fauvette  (D-1484) Jürgena Doppelbauera. Ten trochu připomíná československý větroň VSB-66 Orlice, ale to především motýlkovým uspořádáním ocasních ploch. Breguet Br 905 Fauvette vyráběl podnik Société des Ateliers d'Aviation Louis Bréguet ( Breguet Aviation ) od roku 1958 a vymyslel ho jistý Jean Caya. Těchto letounů byla vyrobena zhruba padesátka a tak také nepatří k těm nejrozšířenějším. V historii tohoto letounu se vyskytly některé nepříjemnosti v podobě odpadnutí ocasních ploch. Ostatně i na letounu Jürgena Doppelbauera je vidět zesílené uchycení a vyztužení, aby k podobnému karambolu nemohlo dojít.  
Zkrátka a dobře, byl to povedený týden ve Staňkově a kdo by chtěl vědět co se na tamním letišti dělo den po dni, může se podívat, jak slet zapisoval „kronikář“ POTKanů Josef Mezera viz. www.sletypotk.wbs.cz
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama