Akce a soutěže

30.07.2017 21:38

Rande seniorů s POTKany

text, foto: (jjk) Rande seniorů s POTKany
Tak se to tak letos sešlo, a ve druhé polovině července se na Rané sešli nejen POTKani, ale i dřevění a plátění senioři ze širokého evropského okolí. V kolébce tuzemského plachtění se tak sešlo Vintage Glider Rendezvous Raná 2017 (ve dnech 24.-29.7.2017) a 24. Národní slet Plachtařského oldtimer klubu (22.-30.7.2017). Pro fandy historických kluzáků úžasný zážitek, protože koncentrace těchto vzduchoplaveckých aparátů na jednom místě bylo tento týden mnohonásobně větší, než je na Rané zvykem. A to Raná je dnes oázou těchto historických větroňů.
Bohužel počasí bylo všelijaké a tak se několikrát rychle uklízelo před deštěm, a bohužel jsem se trefil do toho dne, kdy se znenadání přihnal lijavec a uklízelo se. To jiní měli větší štěstí na létací obrázky. Ale i tak se podařilo v té plejádě historických rarit na Vintage Glider Rendezvous Raná 2017 a 24. Národním sletu Plachtařského oldtimer klubu ulovit několik vskutku raritních větroňů.
Tak třeba takový Slingsby T.13 Petrel BGA651 na Rané. Na VGC Randezvous Raná 2017 se objevil mimo jiné i jeden ze tří vyrobených, a jeden ze dvou létajících, kluzáků Slingsby T.13 Petrel. V Evropě létá dnes už pouze Slingsby T.13 Petrel G-ALPP/ BGA651 (cn 363/1939) z roku 1939, který se také tento týden objevil na Rané, druhý T.13 Petrel cn 348A/1939 (G-ALNP) létá dnes jako N39UK v městečku Jasper v USA. Prototyp T.13 z roku 1938 havaroval při britském šampionátu v roce 1939 a v kokpitu zahynul pilot letounů a motocyklů Frank Charles. Slingsby T.13 Petrel G-ALPP/ BGA651 (cn 363/1939) měl mnohem pestřejší život (a vlastně stále má). Postaven byl v roce 1939 a létal s registrací G-ALPP, v roce 1947 byl na kluzáku testován tlačný německý motor Jumo umístěný na pylonu mezi křídly, v roce 1949 obdržel vyměnitelný překryt kabiny „kabriolet“ a v roce 1953 v Newcastle při revizi dostal kluzák nejen nový stříbrný nátěr, ale i nový plně prosklený kapkovitý překryt kabiny bez přepážek. V roce 1954 byl kluzák prodán do Irska, kde obdržel registraci EI-101/IGA-101 a v roce 1958 změnil barvu na červenou a v roce 1970 se stal předváděcím exponátem Aer Lingus Museum. V roce 1973 se vrátil Slingsby T.13 Petrel zpět do Velké Británie, obdržel registraci BGA651 a při rekonstrukci se vrátil kluzáku i příhradový historický překryt kabiny. V roce 1980 obdržel předválečnou hnědou barvu, ale v roce 1993 se opět vrátil do barvy červené při další rekonstrukci a od roku 1995 obráží veteránské akce se svým majitelem Grahamem Sawem (m.j. ten je majitelem i klenotu Letov LF-107 Luňák, se kterým závodil ve Zbraslavicích v roce 2013). A Graham Saw předvedl i Slingsby T.13 Petrel BGA651 na Rané.
Dalším zajímavým aparátem byl Høgslund/Traugott-Olsen 2G.
Na VGC Randezvous Raná 2017 se zjevil i školní dvoumístný kluzáček Høgslund / Traugott-Olsen 2G. Letoun 2G vymysleli dánští konstruktéři Knud Høgsholt a F.Taugott-Olsen v roce 1946, kdy byl také zalétán prototyp Høgslund/Traugott-Olsen 2G (cn 1(P)). Ten létal do roku 1957 nejprve jako OY-100 a posléze OY-ATX. Dnes je tento prototyp v Danmarks Flyvemuseum. Na Rané se zjevil kluzák Høgslund/Traugott-Olsen 2G (cn D.A.7) OY-AVX vyrobený v roce 1950. Ten nejprve létal jako OY-121 a posléze OY-AVX (přeregistrován 17.června 1957). OY-AVX byl z rejstříku vyškrtnut v roce 1979, i když fakticky byl provoz ukončen v roce 1966. ), po rekonstrukci v roce 1996 OY-AVX létá u Dansk Svæveflyvehistorisk Klub.
Do třetice to byl kluzák ing J. Mráz Flugzeugfabrik Chotzen Kranich II. B-2.
Dalo vy se říci, že se na VGC Randezvous Raná 2017 se objevil bombardér Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug ing J. Mráz Flugzeugfabrik Chotzen (trochu dlouhý název, ale DFS Kranich se v letech 1939 až 1945 vyráběl v Chocni) Kranich II. B-2 OY-XWL (cn 1000) z roku 1943, který původně byl ve službě u Luftwaffe s registrací W+L a v letech 1946 až 1959 ve Švýcarsku jako HB-482, pak zpět v Německu jako D-8838 v letech 1959 až 1966, D-1660 v letech 1966 až 1973, pak D-1680 u Fliegender Museum Augsburg v letech 1973-1992, D-0031 v letech 1992 až 2012 (od roku 2007 už u Sun Air of Scandinavia A/S Billund), a od roku 2012 Sun Air of Scandinavia A/S Billund, respektive Dansk Svæveflyvehistorisk Club jako OY-XWL.
Dalším zajímavým byl jediný DFS (Farner FZB B.Müller) Weihe D-0700 (HB-554).
Na Rané se na VGC Randezvous objevil i jeden z posledních pěti letuschopných kluzáků Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug DFS Weihe D-0700 v dobovém zbarvení z roku 1943 a tehdejší registrací D-15-1406. Jenže ouha, on to není on. A navíc tenhle je naprostý originál a spíš by se měl jmenovat W.Farner Flugzeugbau Bernhard Müller Weihe. Kluzáky DFS Weihe se sice vyráběly v letech 1938 až 1955, ale u Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug jen do roku 1945. Po válce se kluzáky Weihe vyráběly licenčně Španělsku, Francii, Jugoslávii a ve Švédsku. Weihe DFS dnešní registrace D-0700 byl však vyroben ve Švýcarsku, kam osobně konstruktér Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug DFS Hans Jacobs daroval výkresy a dokumentaci výměnou za potravinovou pomoc švýcarskému továrníkovi Willy Farnererovi a jeho konstruktérovi Bernharda Müllerovi letecké továrny Willi Farner Flugzeugbau Grenchen (dnes Farner Aviation, resp. Farner Air Service AG). Bernhard Müller pak DFS Weihe vyráběl (s souhlasem šéfa) ve volném čase a od listopadu 1949 do července 1951, po 3 600 hodinách práce postavil kluzák Weihe, který dostal registraci HB-554. Bernhard Müller se s tímto kluzákem účastnil národních i mezinárodních soutěží a v roce 1953 se stal mistrem Švýcarska, v roce 1962 získal bronz a v roce 1963 na světovém šampionátu dolétl osmý (kromě toho vytvořil i několik národních rekordů). Na konci šedesátých let Müller pořídil nový soutěžní kluzák a Weihe prodal a ten ještě změnil dvakrát majitele. V osmdesátém roce kluzák dolétal, ale v roce 1984 Ulli Seegers z Hildesheimu se kluzáku ujal, zrekonstruoval a s novou registrací D-0700 ubytoval na letišti Aalen-Elchingen. Po poslední opravě v roce 2009 kluzák obdržel barvu slonové kosti s doplňky z roku 1943, tak jak létal na Hornbergu (včetně tehdejší dobové registrace D-15-1406). A tento německý kluzák Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug DFS Weihe, vlastně švýcarský W.Farner Flugzeugbau Weihe, tedy nejpřesněji Bernhard Müller Weihe se představil i na Rané.
A nakonec ještě jeden zajímavý vehikl August Hug Spyr V. HB-369. Švýcarský kluzák Spyr V HB-369 konstruktéra Augusta Huga z roku 1942 (výroba FZB Zürich) je jen jediný vyrobený kus, a tedy i jediný, který je dnes v provozu. Majitelem je Silvio Polla Segelfluggruppe Friedberg Amlikon-Bissegg a k vidění logicky je na letišti Amlikon…
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama