Akce a soutěže

28.06.2008 10:48

Prima …. Prima …. Primátor ze Žamberka….

text,foto:(jjk) Prima …. Prima …. Primátor ze Žamberka….

Tak jsem si vzpomněl, že někdy v dřevních dobách porevolučního kapitalismu jsem namlouval pro Československou televizi reklamu na sýr eidam, která zněla asi takto: „ prima …. Prima …. primátor ze Žamberka …. „ a nějaká paní tam nesla na zahradní stolek velký mlýnský kolo eidamu v takovým tom vixlajvantovým červeným futrálu … no prostě fantazií a invencí ta reklama přímo přetejkala … no já jen, že jsem si na to vzpomněl projíždějíc okrajkovaným Vamberkem k podorlickohorskému Žamberku. (Podotek: Orlické mlékárny s.p., které tento sýr vyráběly už neexistují (zkrachovaly v r.94 a v roce 1998 byly vymazány z obchodního rejstříku) a o moc lépe se nedařilo ani jejich nástupci a.s. ORMILK, protože celá tato firma spadla v tom samém roce (myšleno 1998) do konkurzu a s celým majetkem čítajícím bezmála půl miliardy korun je od té doby v likvidaci (už deset let … hm pro naše poměry typické, to z té půl miliardy toho asi už moc nezbylo … tak maximálně desítky a stovky naštvanejch lidí z blízkého okolí) no nic … to není až tak důležitý) … Takže včera prostě byla v Orlických horách taková malá vesnická sešlost, takovej malej domáckej leteckej den. Místní aeroklubáci tu ukazovali hašení požárů Andulou (An-2 OK-KIJ koupená na Slovensku – je taková chudák jetá, ale létá pěkně, chtělo by to novej lak), vlekání větroňů Čmelákem (vesměs Blaníků) a jejich akrobacii (tu předváděli i modeláři), hopsali tu paragáni a dále skotačili místní piloti na „C5kách“ tedy na Zlinech Z-226/526 a přiletěl sem z Mladé Boleslavi na ukázku i vrtulníček Robinson R-44 společnosti NISA air, a vlastně hlavní atrakcí byl Miroslav Sázavský na Z-50, kterej přiletěl z Liberce, trochu se rozdováděl a zase odletěl. Na tohle malý letišťátko až až. A vlastně je tu k vidění i jeden ze tří posledních zemědělských strojů M 18 Dromader (polské výroby) na našem území (majitel je Czaba Kornyik a provozovatel Agroair), ale bohužel jen na zemi, tak alespoň jsem udělal fotku. A vlastně jak to tu začalo? V roce 1928 místní skupina Masarykovy letecké ligy (MLL) a Odbočka Svazu Čsl. důstojnictva Žamberku pořádala 16. září letecký den na lukách pod Černým lesem. Letecké slavnosti se zúčastnila řada význačných osobností z dalekého i blízkého okolí, jako např. Valdemar Mazura starosta Žamberka, okresní starosta Antonín Kalous, generální sekretář ústředí MLL Synecký, zástupce župy královéhradecké kapitán Stein a tajemník Qualizza, předseda místní skupiny MLL, Mořic Zippe vrchní soudní rada a řada dalších. Přítomen byli šéfkonstruktér ing. Husník, pozdější generální ředitel podniku Aero. V roce 1936 se už aktivně létalo na kluzáku „Skaut“ na vojenském cvičišti u cihelny u silnice směrem na Kunvald. Starty se prováděly pomocí gumového lana, které se napínalo dvěma řadami pomocníků. Po uvolněni zadní kotvy byl kluzák s pilotem vystřelen do výšky 3-5 m a klouzavým letem přistál. Čas letu byl asi 3-5 vteřin. A o rok později byla založena „Místní skupina plachtového odboru Masarykovy letecké ligy“ a pro další výcvik byla stanovena letiště na Hůrce a v Dlouhoňovicích, zároveň byl získán i další kluzák „Skaut Standard“ vybavený gondolou. a na vojenském cvičišti byl postaven dřevěný hangár (kolna), kde se daly skladovat až tři rozebrané kluzáky, transportní vůz a staré auto Laurin & Klement, dar klempíře Lehkého. Při tahání kluzáků na svah muselo auto couvat, protože mělo spádovou nádrž a při velkém náklonu automobilu si jeho motor přisával vzduch a zhasínal. Za druhé světové války byla praktická letecká činnost přerušena. Letecký materiál byl částečně zabaven pro organizaci „Hitlerjugend“. Menší skupina letců se tajně scházela a věnovala se leteckému modelářství a výuce teorie. Hned 8. července 1945 byl ustanoven přípravný výbor Českého národního aeroklubu (ČNA). V letech 1946-7 se podařilo vybudovat nové letiště na místě, kde se nachází dnes (tedy Dlouhoňovicích), které mělo 3 dráhy do trojúhelníku. A veliká sláva tu byla v roce 1955, kdy se tu konal veliký letecký den, kterého se zúčastnilo 37 strojů všech možných typů včetně stíhacích letadel Mig-15 a dopravních Il(Av)-14. Ale co čert, tedy spíš bolševik, nechtěl, letiště se zalíbilo vojákům a tak na výroční členské schůzi konané na konci února 1963 na závěr jednání náčelník KV(Krajského výboru) Svazarmu suše oznámil, že ze strategického zajmu bude letiště předáno armádě. Tedy původně prý jen na rok a také, že ho vojáci zvelebí a zmodernizují. …  Kecy … výsledkem bylo sedmileté rabování a rozkrádání letiště, no a když už nebylo co ukrást a zničit, tak armáda laskavě 27. srpna 1970 letiště (tedy ruiny co z něj zbyly) předala zpět Svazarmu, tedy jeho žambereckému aeroklubu. Místní si tedy zrekonstruovali (spíš znovu postavili) hangár a veškeré technické zázemí, ale dráhu se podařilo obnovit jen jednu (tu co kupodivu i vojáci používali) v místech těch dalších dvou udělali vojáci tak zásadní terénní změny a úpravy, že se prostě obnovit nedají ani dnes. Na letišti tedy kromě aeroklubu (hlavně plachtařů, což je vzhledem k blízkosti hor logické) fungoval i zemědělský Slov-air. Vlastně takhle to tu funguje i dnes jen s tím rozdílem, že vojáci ztratili definitivní zájem hned v roce 1990, z Aeroklubu Svazarmu je občanské sdružení Aeroklub Žamberk a po rozpadu Slov-airu a bankrotu jeho nástupce Air Specialu je tu dnes Agroair. A v téhle krásné krajině Orlických hor je i jinak velmi příjemně a pojedete-li někdy kolem, určitě se tu zastavte.

 

 

(jjk)

 

Zdroj: Almanach Aeroklubu Žamberk 1945-2005

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama