Akce a soutěže

21.07.2017 17:54

Pragovka do provozu s razítkem

text: Petr Kolmann, (jjk), foto: Petr Kolmann Pragovka do provozu s razítkem
Ve čtvrtek 20. července 2017 uskutečnil Úřad pro civilní letectví technickou přejímku a zálet nového letounu SM-92TE Praga Alfa a ukončil se tak legislativní proces, jehož závěrem se stalo vydání Zvláštního osvědčení o letové způsobilosti, které bylo následně vystaveno 31. srpna 2017. Nový, ale vlastně takový reinkarnovaný, letoun tak má zelenou a může v Hradci Králové začít sériová výroba, aby mohl zamířit k prvním zákazníkům.   
Od březnového prvního letu SM-92TE Praga Alfa už stihl navštívit některé zajímavé akce, a zde se představit. Tak třeba v sobotu 24. června 2017 navštívil SM-92TE Praga Alfa navštívit známý letecký den Memorial Air Show, který se konal už po čtrnácté na letišti v Roudnici nad Labem, kde se ovšem díky omezení zkušebním programem, stroj ukázal jen ve statické ukázce. Ve vzduchu jen při příletu a odletu. Ale už před tím, ve dnech 3. a 4. června 2017 se ukázal na pardubickém letišti návštěvníkům sedmadvacátého ročníku Aviatické pouti. A i tam tedy, kromě příletu a odletu ve statické ukázce. Tam ovšem překvapil tím, že pomocí reverzního chodu vrtule pohodlně vycouval ze svého místa na stojánce přímo na pojezdovou dráhu.    
Ale první vzlet se uskutečnil Mezinárodní den žen ve středu 8.března 2017. To došlo vpravdě k významné události pro firmu Orbis Avia, ale i pro řadu podniků českého leteckého průmyslu. Z dráhy letiště v Hradi Králové poprvé vzlétl víceúčelový letoun SM-92TE Praga Alfa. Po té, co bylo letounu s registrací OK-PRA vydáno Úřadem civilního letectví zvláštní osvědčení letové způsobilosti, byl následně proveden úspěšný, tři čtvrtě hodiny trvající úvodní let,  a další dva navazující zkušební lety.
Typ SM-92TE Praga Alfa vychází z ruského letounu Finist, konstruovaného pro provoz v extrémních podmínkách. Bytelné konstrukce si před několika lety všimla česká společnost Orbis Avia, která v typu spatřuje velký potenciál, protože tato kategorie letadel ve světě stárne a v brzké době bude nutné stávající letový park obnovit. Ovšem kvalitní a provozně nenáročná náhrada současných typů zatím na světovém trhu není. Na výrobu prvních letounů pro zákazníky by mělo dojít už v roce 2017 a v současné době podle firmy je zájem o cca osm desítek letadel.
Počátkem devadesátých let se v Sovětském svazu řešil problém, čím nahradit stroj An-2. Optimální variantou byla výměna An-2 za dva typy současně a to větší L-410 a menší a levnější, kterým byl po výběrovém řízení v roce 1990 vybrán letoun SM-92 Finist vyvinutý společností NKF Technoavia. Zálet prvního prototypu se uskutečnil už v roce 1993, v roce 2000 pak byla úspěšně zalétána i verze s turbovrtulovým motorem a v roce 2008 byl tento letoun pod označením SM-92T typově certifikován úřadem MAK v Rusku. V roce 2012 byl po předchozích přípravách spuštěn projekt modernizace SM-92T a transferu výroby do České republiky.
Nový model letadla označovaný jako SM-92TE, byl v roce 2015 typově certifikován ruským úřadem MAK, dle posledního vydání předpisu AP-23 (ekvivalent FAR-23). Letoun je mj. vybaven moderní avionikou Garmin 500.
Prvním představitelem tohoto typu letounu je v.č. 03-004, SM-92TE Praga Alfa.
Orbis Avia SM-92TE Praga Alfa je víceúčelový jednomotorový turbovrtulový celokovový hornoplošník s pevným podvozkem. Kabina je sedmimístná (7 plnohodnotných dospělých osob evropského typu), letoun je jedno-pilotní koncepce a vyhovuje předpisům EASA CS-23 a FAA FAR 23.
Orbis Avia SM-92TE Praga Alfa nepotřebuje ke svému provozu schválených letišť, dokáže operovat z jakékoliv plochy s dostačující nosností podloží. Letoun nevyžaduje hangárování.
Speciálně konstruované křídlo s výborným aerodynamickým profilem P-301 M-15 umožňuje letové režimy v širokém pásmu rychlostí, dostatečně veliké řídící plochy umožňují letounu provoz v obrovském rozsahu hodnot centráží, což se velmi příznivě projevuje v hodnocení uživatelské přívětivosti a bezpečnosti. Letoun je standardně vybaven velikými bočními posuvnými dveřmi, které značně zefektivňují provoz letounu.
Typ použité avioniky vychází z priorit zákazníka, výrobce bude nabízet moderní glass cokpit s využitím zařízení firmy Garmin, na přání také Avidyne, nebo Honeywell.
 
 
Délka:
9,974 m
Výška na zemi:
3,15 m
Výška za letu:
4,182 m
Rozpětí:
14,96 m
Počet sedadel pro cestující:
6
 
Max. vzletová hmotnost:
3000 kg
Max. přistávací hmotnost:
3000 kg
Užitečné zatížení:
900 kg*
Max. cestovní rychlost KIAS:
300 km/h
Pádová rychlost KIAS:
100 km/h
 
Rychlost stoupání u hladiny moře:
9,5 m/s
Rychlost stoupání ve výšce 3000 m:
7,8 m/s
Čas stoupání do výšky 4000 m (MTOW):
12 min
Vytrvalost:
7 hod
Pohonná jednotka:
GE M601F (777 SHP)*
 
 
*(podv. kontejner do 300 kg)
**alternativně GE H80/P&WC PT-6 s novou dvojčinnou vrtulí Avia Propeller AV-803 (Tractor type) s reverzním režimem a o průměru 2,7m. Motor nevyžaduje kontrolu horkých částí (platí pro GE M601F / H80).
Více informací na: http: www.orbisavia.cz
text: Petr Kolmann, (jjk), foto: Petr Kolmann
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

15 15

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama