Akce a soutěže

25.04.2010 20:05

Potulný rytíř Zbraslav postavil srub na svahu Poupilu…

text, foto: (jjk) Potulný rytíř Zbraslav postavil srub na svahu Poupilu…

 …a nemá nic společného se Zbraslaví na okraji Prahy. Tento potulný rytíř Zbraslav si vybudoval srub v lesích na svahu Poupilu a kolem srubu vznikla osada, která po svém zakladateli získala název Zbraslavice a pod Poupilem najdeme i meku plachtařů, tedy jak jinak, letiště. Na něm se dolétala také první letošní soutěž, druhý ročník závodu AZ Cup v němž se včera pozdě v noci rozdělovaly i medaile. V kombinované třídě všechna medailová místa obsadili domácí plachtaři v pořadí Martin Hřivna, Jaroslav Tomaňa, Alena Netušilová a v klubové třídě zvítězil toužimský Ivan Harašta před Davidem Říhou z Vlašimi a bronzový stupínek obsadil domácí Richard Jensen. Celkově se této soutěže zúčastnilo pětapadesát pilotů z více než třiceti aeroklubů z celé republiky a konečné výsledky jsou k nalezení dole. A protože jsme ve Zbaslavicích už byli, zde jsou některé odkazy: Mistrovství regionů ve Zbraslavicích; AZ Cup ve Zbraslavicích je v polovině; AZ Cup - dolétáno jest

 
 
Ale vraťme se ke Zbraslavicím a historii nejen obce, ale i místního létání. Ve dvanáctém století zde byl postaven románský kostelík, který je dnes významnou památkou. O Zbraslavicích se píše na zemských deskách v souvislosti s Přemyslem Otakarem II. a majitelem místní tvrze Rudolfem ze Zbraslavic. Jeho potomek Jaroslav ze Zbraslavic vymyslel i rodový erb, kterým jsou dvě zkřížené sekerky. V roce 1415 zde působil Jan Podolec, který m.j. připojil svou pečeť k listu posílanému do Kostnice na obranu Jana Husa. Během občanské války byl jedním z nejhorlivějších táborských kněží Markold ze Zbraslavic, který byl i skvělým řečníkem a diplomatem a kromě toho, že byl mezi vyjednavači s králem Zikmundem, zúčastnil se v roce 1432 jednání českých a basilejských vyslanců v Chebu. Markold padl v bitvě u Lipan 30. května 1434.
Dne 13. dubna 1496 bylo zničeno téměř celé městečko požárem a zůstala uchráněna pouze tvrz, jejíž majitel rytíř Jan Svatba z Otradovic pomáhal postiženým obyvatelům tím, že jim dával dříví ze svých lesů, kámen ze svých lomů a postaral se o znovu vybudování Zbraslavic.
K rozkvětu přivedl Zbraslavice Ondřej Horňatecký, který vymohl na císaři Rudolfu II. v roce 1604 majestáty na výroční trhy, které pak bývaly událostí pro celé okolí, konalo se jich osm do roka a vydržely až do tzv.první republiky, tedy do první poloviny 20.století. A tím jsme se dostali oslím můstkem k počátkům létání ve Zbraslavicích a na tom nic nemění fakt, že synové Ondřeje Horňáteckého byli pěkní vejlupkové a tatínkovy majetky rozfrcali a utratili všechno co otec nashromáždil.
 
Ale ještě než se k létání dostaneme alespoň stručně. V době sedmileté války vletech 1756 – 1763 bylo okolí obsazeno vojskem, ve kterém se rozmohla cholera a tak se místu jejich posledního odpočinku dodnes říká "V hrobech". Od roku 1780 zde bezohledně vládnul Jan Adolf hrabě z Trautsmannsdorfu a Viensberku, kterého se podařilo po několika suplikách umravnit až po třinácti letech a hrabě musel vrátit nakradené grunty a vyplatit poškozeným tři tisíce zlatých.
 
Nu a konečně k tomu létání. Ve třicátých letech 20.století Československé státní aerolinie a Ministerstvo veřejných prací hledaly místa, kde by byla vybudována pomocná - nouzová letiště pro případ špatného počasí nad Vysočinou. Zbraslavicím nahrál fakt, že zde nouzově přistálo 31. října 1931 u silnice do Radvančic na poli ke kopci Poupil dopravní letadlo ČSA Avia/Fokker F.Vllb/3m OK-AFB i s šesti pasažéry a dvěma členy posádky na palubě. A tak po té co radnice Uhlířských Janovic odmítla umístění letiště v jejich okolí bylo v roce 1932 rozhodnuto o výstavbě ve Zbraslavicích. Po delším vyjednávání bylo pronajato a posléze vykoupeno několik soukromých pozemků. Odkloněn byl rozvod elektrického vedení, provedeny menší terénní úpravy a osázena travou plocha, zřízen centrální vyznačující kruh o průměru 30 metrů a zpevněna příjezdová cesta a v roce 1934 bylo letiště o výměře 2 210 m² otevřeno. O rok později 5. února 1935 byla zkolaudována správní budova a v roce 1937 firma Jar. Dajbych z Kutné Hory vybudovala hangár. V těch dobách byl provoz jen nahodilý a využívala ho armáda při navigačních přeletech, nebo Baťovo letecké oddělení, které zajišťovalo spojení mezi Zlínem a pobočkou ve Zruči nad Sázavou.
 
Během mobilizace v roce 1938 zde byla základna 61.výzvědné a 72.bombardovací letky a krátce i pozorovací 2.letky s letouny Aero A-100/Ab-101 a Avia B-71.
 
Během okupace letiště používala vojenská letecká škola Luftwaffe a letiště spravoval český personál. A tak sem létali z pilotní školy Flugzeugfuhrerschule A/B 32 Pardubitz s letouny Heinkel He-72 Kadett, Focke Wulf Fw-44 Stieglitz, Bücker Bü-131/181. Také tu probíhal plachtařský výcvik na kluzácích Grunau Baby, DFS Kranich a SG-38. Ve druhé polovině války ve Zbraslavicích byla pobočka bitevní školy SG 102 z Německého (Havlíčkova) Brodu (Schlachtgeschwader 102) s letouny Junkers Ju-87A/B. A v jejím úplném závěru a po něm tu zůstaly i stroje transportní jednotky II/TG 2 a její Junkersy Ju-52/3m, Ju-87/G a Focke Wulfy Fw -189.
 
Rudá armáda zde po osvobození našla kromě jiného použitelného materiálu i větroně Kranich, Weihe, Olympia, Grunau Baby GBII a SG-38. Hned v květnu 1945 vznikl aeroklub při Baťových závodech ve Zruči nad Sázavou, kde nebylo vhodné letiště a tak tu kromě domácího nového Aeroklubu Zbraslavice a toho zručského působili i aeroklubáci z Kolína a Kutné Hory. Z amerických přebytků přišly stroje Piper Cub L-4H, Aeroklub Kolín tu hangároval a používal stroj továrníka Navrátila Fairchild UC-61 a ještě tu létaly i letouny Praga E-114 Air Baby a Z-281.
 
V roce 1948 zde začal i plachtařský výcvik, včetně navijákového a v roce 1950 byl Zručský Posázavský aeroklub ustaven střediskem DOSLETu, pod nějž patřily i podléhaly aerokluby Zbraslavice, Humpolec a Havlíčkův Brod. O rok později zanikla Ústřední plachtařská škola v Kralupech a tak ve Zbraslavicích krátce používali i její létající majetek. Došlo k další reorganizaci a vzniku Svazarmu a ve Zbraslavicích zůstává "Navijáková stanice aeroklubu Svazarmu", která spolu s aeroklubem spadá pod krajský aeroklub Jihlava. Tehdy zaniká i Aeroklub Zruč nad Sázavou. Majitelem letiště se stávají Československé aerolinie a umísťují sem školu pro letecké zemědělské práce s letouny Fieseler Storch, resp. K-65 Čáp. Ta zde působí jen do roku 1955 a ve Zbraslavicích tak opět zůstává Aerovleková stanice Svazarmu.
 
V šedesátých létech pokračuje provoz motorářů, plachtařů a parašutistů. V další dekádě dochází sice k útlumu plachtařského výcviku a ubývá i pilotů motorářů, ale pro vhodné podmínky se zde konají plachtařské závody, které jsou ovšem limitovány provozem vojenského letiště Čáslav-Chotusice. Ke konci sedmdesátých let je sice ukončen paravýcvik, protože byl nedostatek letounů určeným k výsadku a nevhodný terén a tak se parašutisté odstěhovali do Kolína, ale opět se zintenzivňuje činnost větroňářů. Také se sem vracejí práškaři v podobě společnosti Slov-Air se svými Čmeláky Z-37.
Dnes zde především funguje občanské sdružení Aeroklub Zbraslavice (ale i další menší organizace a soukromníci) s leteckou školou, motoráři, plachtaři a lze se zde i ubytovat, pořádat firemní akce atp.
 
text, foto: (jjk)
 
Kombinovaná
Celkové výsledky po dni 6
#
Pilot
Země/Klub
Kluzák
Celkem
1.
NX
Martin Hřivna
Zbraslavice
ASG 29 E 18m
5139
2.
AX
Jaroslav Tomaňa
Zbraslavice
Ventus 2
5078
3.
AJ
Alena Netušilová
Zbraslavice
ASG 29 E 18m
4981
4.
PUP
David Zapletal
Mladá Boleslav
Ventus 17,6m
4326
5.
ES
Martin Skala
Hronov
Discus
4280
6.
NK
Jan Otrusina
Křižanov
LS 3
4248
7.
ZB
Zdeněk Borůvka
Jičín
Discus
4229
8.
Z
Martin Vnouček
Vlašim
Ventus 17,6m
4056
9.
66
Petr Stárek
Zbraslavice
Glasflugel 304C
4013
10.
TX
Martin Urban
Frýdlant nad Ostravicí
LS 3
3979
11.
H1
Alexander Nerandžič
Raná u Loun
LS 3
3632
12.
AW
Roman Lanzendorf
Plzeň
Ventus 16,6m
3274
13.
DD
Vratislav Šrám
Broumov
Duo Discus
2686
14.
SK
Roman Koňařík
Holešov
Ventus cM 17,6m
2329
15.
ZV
Petr Špunar
Mladá Boleslav
Ventus 1
258
 
Klub
Celkové výsledky po dni 6
#
Pilot
Země/Klub
Kluzák
Celkem
1.
HI
Ivan Harašta
Toužim
ASW 15
5115
2.
TS
David Říha
Vlašim
Std. Cirrus
5039
3.
O2
Richard Jensen
Zbraslavice
ASW 19
4899
4.
JA
Petr Vodička
Jaroměř
Discus
4821
5.
SI
Václav Marel
Jaroměř
LS 1 f
4633
6.
I
Jan Kantor
Praha-Letňany
Std. Cirrus
4608
7.
SNK
Zdeněk Schenk
Hranice
Std. Cirrus
4546
8.
OG
Jiri Valentr
Rakovník
Std. Cirrus
4438
9.
RI
Michal Koďousek
Jaroměř
LS 3
4388
10.
XE
Michal Dvořák
Zbraslavice
ASW 15
4360
11.
FR
Martin Frič
Raná
ASW 19
4347
12.
AWI
František Myška
Most
Std. Cirrus
4292
13.
TXI
Jan Horák
Zbraslavice
ASW 15
4264
14.
BO
Jan Hlaváček
Rakovník
ASW 19
4259
15.
AE
Pavel Řeřicha
Moravská Třebová
ASW 19
4208
16.
EI
Jan Hejret
Jaroměř
LS 3
4194
17.
1W
Lukáš Hynek
Dvůr Králové
Cirrus VTC 17,4
4011
18.
LM
Jan Pubec
Plzeň Letkov
Std. Cirrus
3843
19.
KB
Karel Beníšek
Toužim
ASW 15
3734
20.
GL
Antonín Kutálek
Zábřeh
Std. Cirrus
3410
21.
JT
Tomáš Maňásek
Kunovice
LS 1 f
3226
22.
MJ
Richard Svárovský
Zábřeh
Std. Cirrus
3214
23.
MA
Petr Hofman
Praha - Letňany
ASW 15
3057
24.
LZ
Lubor Zelený
Přibyslav
Test T-10 Atlas
3046
25.
MV
Martin Valenta
Toužim
Astir CS
2811
26.
103
Antonín Koniček/Libor Bednařík
Kunovice
Twin Astir ZP
2786
27.
Y1
Pavel Hartman
Jaroměř
LS 3
2609
28.
RB
Tomáš Jung/Jiří Hodan
Zbraslavice
Twin Astir ZP
2589
29.
I4
Václav Kunášek
Zbraslavice
VSO-10
2547
30.
B3
Václav Zeman
Zbraslavice
VSO-10
2291
31.
TW
Jaroslav Hoť/Jiří Procházka
Toužim
Twin 2 Akro
1990
32.
JS
Ondřej Skala
Hronov
Std. Cirrus
1927
33.
LS
Roman Michálek
Toužim
Astir CS
1919
34.
PJ
Petr Jiránek
Toužim
Astir CS
1748
37.
KE
Karel Ertl
Letecký klub Břeclav
Test T-10 Atlas
1524
38.
G3
Roman Lukeš
Přibyslav
VSO-10
871
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...a howgh ...a howgh
...a howgh
 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama