Akce a soutěže

27.05.2012 18:17

POTKaní Polívka … a poskok Richarda Nashe

text,foto: (jjk) POTKaní Polívka … a poskok Richarda Nashe

Jak známo Richard Nash napsal divadelní hru Obchodník s deštěm a Bill Starbuck je takový zen malý podvodníček, který slíbí, že umí vyvolat přinejmenším nějakou tu drobnou přeháňku…no někdy člověk ani nikoho nemusí prosit a nebo uplácet. Třeba takové letiště v Jindřichově Hradci, tam už asi budu mít zakázaný vstup navždy… V roce 2010 se tu konalo republikové mistrovství v letecké akrobacii a přivezl jsem vodu viz. Hustá kaše v Polívkách. O rok později v roce 2011 jsem na parašutistické závody opět přivezl vodu viz. Jindro, Jindro tys nám dal… a tak letos to byla rychlá přepadovka, když neexistovala v širém dalekém okolí ve vzduchu kapka vody a byla stoprocentní jistota, že návštěva národního sletu historických kluzáků na jindřichohradeckém letišti v Polívkách proběhne v suchu. A pro sichr, aby se nestihla vytvořit nějaká dešťová motanice, to byl skok vzduchem…no není přáno, nebudu to prodlužovat…vystoupím z letadla, začne pršet, nastoupím do letadla přestane pršet….jediné místo ve střední Evropě kde prší je Jindřichův Hradec….tak jsem jim tedy uvařil pravou POTKaní Polívku a odletěl…a nevím zda mne sem ještě někdy pustí… když, tak jako sliboval Starbuck vozím do Jindřichova Hradce déšť…

Ale i tak z toho co bylo na devatenáctém setkání historických kluzáků, které pravidelně organizuje Plachtařský Old Timer klub (tedy POTK) alespoň něco málo zbylo a k vidění tu kromě tradičních Šohajů, či třeba ASK 13 a nebo Krajánka, se tu objevil jednomístný Bölkow Phoebus, či ze Švýcarska na návštěvě kluzák SF 27. Tím jak je stále potíž s tuzemskými větroni L-13 Blaník, které jaksi byly uzemněny (a jejich přestavba na L-13A je poněkud finančně náročnější), tak se zde zjevuje čím dál víc kluzáků nakoupených v zahraničí, které však jsou věkově skoro na úrovni původních Blaníků. A tak jako náhrada za Blaníky se tu už v tuzemském rejstříku dva SF-27A Zugvogel objevily, ale na živo v Jindřichově Hradci byl jen ten bydlící ve Švýcarsku se značkou HB-3157. Ale protože zde jsou právě zatím pouze dva tyto stroje na českých značkách, těžko říci kolik létavců ho zná. Letoun vznikl v dílnách firmy Scheibe-Flugzeugbau GmbH v Dachau, kterou založil ing. Egon Scheibe v roce 1951 a prvním stojem byl kluzák Mü 13 E, který byl na začátku legendární série kluzáků Bergfalke a po té i typu Spart a Zugvogel. V sedmdesátých létech se hojně především kluzáky Falke v této firmě motorizovaly. Po smrti Egona Scheibeho však firma v roce 2006 odumřela a zanikla a o zbylé letouny tohoto typu se stará společnost Scheibe Aircraft GmbH v Heubachu, která však s tou původní Schebeho firmou nemá vlastně nic společného.
Co se týče typů Zugvogel, tak v roce 1954 byl ve firmě Scheibe Flugzeugbau GmbH vznikl L-Spatz 55 a zároveň Zugvogel 1 pro výkonné plachtění. Zugvogel 1 měl rozpětí 16 metrů a bylo postaveno pouze osm exemplářů. Následoval Zugvogel II, který byl vyroben pouze ve dvou exemplářích. V roce 1959 vznmiká verze s 15 metrovým křídlem Zugvogel IV a na základě zkušeností s tímto letounem v roce 1961 vzniká SF 26.
Ale tedy ke kluzáku SF-27A. Ten se dostal do vzduchu v roce 1964 (a jeho verze B měla křídlo sedmnáctimetrové). Od té doby se tohoto typu kluzáku vyrábělo mnoho rozličných verzí, včetně motorizovaných kluzáků a nakonec jich bylo vyrobeno 120 z nichž do dnešních dnů jich létá kolem necelých šedesáti.
Scheibe SF-27 Zugvogel V má tedy délku 7,05 metru, rozpětí 15,0 metrů (ve verzi B 17 metrů), nosnou plochu nosnou plochu 129,9 m², profil křídla Wortmann FX 61-184 u kořene a FX 60-126 na špičce křídla, prázdnou hmotnost 210 kg, maximální vzletovou hmotnost 370 kg, pádovou rychlost 55 km/h, cestovní rychlost 140-170 km/h a maximální rychlost 200 km/h…
Takže alespoň něco málo z toho mokrého (jinak slunečného) navštívení POTKanů v Jindřichově Hradci. A na POTKaních akcích jsme se potkali už několikrát viz. Old timery přilétají na Šumavu, Veteráni juchali ve Staňkově, Od Jaromíra k Václavu…, Pomlázka mezi zeleným trojvrším…, Jeżówská miminka Erwina Primavesi se rojila…, A „Skřivánci na niti“ tu řvali jako krávy… a tak doufejme, že to s tím deštěm bude příště lepší, tedy horší, tedy, že příště k tomu nebude pršet 
text, foto: (jjk)
Zdroj: www.sf27.de
 
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemůže světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat…i když už ten světa běh a tak trochu i ten létací začíná velmi zvolna a velmi pomalu vnímat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama