Akce a soutěže

30.09.2012 21:02

Porouchaná kredenc, Gottlobův stařeček a loučení Tomáše Jílka

text,foto: (jjk) Porouchaná kredenc, Gottlobův stařeček a loučení Tomáše Jílka

Jakoby mávnutí nadějného ranského plachtařského juniora Tomáše Jílka, který v ten okamžik sedlal létající příborník „Hol´s der Teufel" (tedy „Vem to čert“) symbolicky znamenal loučení s létem. Ono to totiž na Rané o prodlouženém víkendu od svatého Václava opět vypadalo jako na veletrhu nábytku. Archaické dřevěné letounky se tu vesele proháněly, i když to na svahové létání a ani na lety v termice moc nebylo, alespoň se na žbrdlinkáčích a létajících skříních možná letos naposledy všichni svorně veselili. Sešli se tu tak jediní tři Krajánci, kteří jsou na našem území v provozu, tedy letouny Z-24 Krajánek (OK-8560, OK-8193, OK-8565) a k nim se přiřadil nejstarší létající kluzák Grunau Baby IIb (D-5457, resp. D-15-1285) a k tomu zmíněný „Hol´s der Teufel" a také historizující Ulf-1 z roku 1977. Od 28. září do 30. září 2012 tak na Rané opět na náhodné návštěvníky dýchla bezezbytku doba, kdy tu fungovaly spolky jako Masarykova letecká liga (MLL), či Verband deutscher Flugleiter i.d. ČSR (VDF), nebo Akaflieg Prag, či Aeroklub Republiky Československé (ARČs).

A i když se počasí kupodivu relativně podařilo, trošku vadou na kráse bylo porouchání létající „kredence“ Ulfa Kerna, sympatického to letadélka Ulf-1. Ale na druhou stranou útěchou může být, že se sezona chýlí ke konci a tak je na opravu celá zima. Takže z tohoto pohledu se do titulku hodí termín „porouchaná kredenc“.
Co se týče druhého sousloví „Gottlobův stařeček“. Týká se to nejstaršího provozuschopného kluzáku Grunau Baby IIb, kterého na Ranou dovezl Frank Konsek z letiště Zell Haidberg, nedaleko Zell im Fichtelgebirge. No on tento letounek sice vymyslel původně Edmund Schneider, který nejprve navrhl kluzák ESG 31 z něhož vyšel typ Baby a následné verze Baby II(a,b) a III. A tento letounek byl velmi úspěšný a dočkal se kromě exportu i výroby různých kopií a licencí například v Brazílii (Laminação Nacional de Metaís), Francii, Velké Británii (Elliotts Newbury a pod názvem Slingsby), nebo Švédsku a po druhé světové válce i v obou německých státech, Polsku, Rumunsku, Nizozemsku, dokonce i v Austrálii, kde se na výrobě po své emigraci podílel sám Edmund Schneider. Původní letoun měřil na délku 6,10 metru s rozpětím křídel 13,56 metru a při prázdné hmotnosti 170 kg a vzletové 250 kg a dosahoval rychlosti 150 km/h.
A právě tento, na Rané přítomný, dřevěný skvost vyrobil jistý Gottlob Espenlaub v roce 1939, což je velmi zajímavá postava v dějinách létání. Gottlob Espenlaub se narodil 25.října 1900 v Balzholzu a v roce 1917 se vyučil truhlářem, následně je však povolán do vojenské služby a tak až po válce se vrací k práci se dřevem. V roce 1920 začíná s létáním a také se snaží o konstrukci kluzáků, které staví v garáži svých rodičů. V té době spolupracuje i se známým leteckým konstruktérem Alexanderem Lippischem a posléze se švýcarským designérem Alexanderem Solderhoffem a průkopníkem létání a konstruktérem Edmundem Schneiderem.
Espenlaub kromě letounů konstruuje v roce 1923 i svůj vlastní padák. V roce 1927 i přichází z poněkud divokým nápadem a to, že bude kluzák pohánět raketovým motorem. Dá se sice říci, že je tedy průkopníkem v konstrukci raketových letounů, ale experimenty nejsou nikterak úspěšné a minimálně jeden z letů končí požárem letounu. A po jedné z havárií končí těžce zraněný Gottlob Espenlaub s těmito nebezpečnými pokusy.
Gottlob Espenlaub také provozuje vlastní fabriku a během druhé světové války jeho „draci“ jako upoutané balony jsou rozmístěny kolem průmyslových podniků a továren a kolem letišť, kde slouží de facto protivzdušné obraně. Tedy jednoduše řečeno slouží jako pozorovací a do jisté míry i jednoduchý přehradový systém.
Po skončení druhé světové války se obrátil Gottlob Espenlaub k navrhování motorových vozidel. A v roce 1953 Espenlaub vyrábí prototyp osobního automobilu. A ačkoli je tento vůz po všech směrech inovativní a moderní, nijak obchodně úspěšný není.
Jeho draci jsou ještě v šedesátých létech využívány pro komerční účely, a jsou často k vidění v okolí Wuppertalu. Gottlob Espenlaub umírá 9. ledna 1972.
Nu a právě Grunau Baby IIb, který vyrobil tento konstruktér samouk a původně tesař a truhlář byl o tomto víkendu k vidění i na Rané.
 
A tak spolu s Tomášem Jílkem máváme létavé sezoně (i když snad ještě létavě trochu bude) a můžeme se těšit na to co nám přinese sezona příští…
 
text:, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci jen váhavě světa běh a nejen ten letecký teprve opět začíná znovu objevovat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama