Akce a soutěže

05.04.2010 19:32

Pomlázka mezi zeleným trojvrším…

text, foto: (jjk) Pomlázka mezi zeleným trojvrším…

 

..,které je spolu se symbolem hvězdy a květem chráněné rostliny na obecním znaku Rané u Loun. Velikonoční nadílku konečně zahájené sezony s příjemným počasím o uplynulém prodlouženém víkendu obstarali plachtaři na jejich zaslíbeném letišti nedaleko Loun, za Ranou u obce Hrádek. Vlastně se také jednalo o zahájení i oldtimerové sezóny, tedy sezony historických kluzáků. A pro staromilce je každá návštěva Rané pohlazením po duši a prolnutím se časem do zlatých časů československého letectví tzv.první republiky. Velikonoční gumování obstarával i letos školní kluzák Schulgleiter SG-38 s přízviskem Erwin II (původně z roku 1938, nyní je na Rané jeho replika), který na „špagátu“ ze stráně roztahovali ostatní vzduchoplavci, a místní Němci (to doslova připomíná první republiku) Gerhard Maleschka a Ulf Kern se zde proháněli na replice stroje "Hol´s der Teufel" (z roku 1927) a letounu ULF-1, který sice vznikl „až“ v roce 1977, ale svou koncepcí třicátá léta bezezbytku připomíná. Tento jednomístný letounek vyvinuli Heiner Neumann a Dieter Reich a jak bylo zmíněno první let se uskutečnil v listopadu 1977. Oba pánové, kteří jsou absolventi Technické univerzity v Berlíně, rok před tím založili společnost EEL (steht für Entwicklung und Erprobung von Leichtflugzeugen). ULF-1 je podle referencí dobře řiditelné příjemné letadlo dřevěné rámové konstrukce a použitými materiály je dřevo borovice, překližka a balsa. Potahem je polyesterová tkanina a závěsy a kování je z oceli, přičemž jen mizivé procento je z nových materiálů jako je hliník, plast a skelná vlákna.
 
A létání a chození po letišti na Rané je nejen pro vzduchoplavce a aviatiky, ale i pro čumily, turisty a návštěvníky příjemné, protože celý areál je poctivě a svědomitě posekaný, i zde totiž bydlí kriticky ohrožený sysel obecný, který se vyskytuje jen na pětatřiceti lokalitách v České republice. A i pravidelné udržování travního porostu na celé ploše je z tohoto důvodu finančně podpořeno finančními injekcemi  EHP/Norska, tedy přesněji řečeno dotačními programy "Finanční mechanismus Evropského hospodářského prostoru" a "Norský finanční mechanismus" (hovorově řečeno "Norské fondy"). Kromě sysla je i kopec Raná chráněn zákonem, protože leží v Chráněné krajinné oblasti České středohoří, která byla zřízena 19.března 1976 a vyskytuje se tu i několik druhů zákonem chráněných rostlin. To vysvětluje i ranský znak se zeleným trojvrším, květem chráněné rostliny a symbolem hvězdy, kterou lze spojit se jménem obce Raná (jako ráno, ranní, nebo ranní hvězda Jitřenka). Modré a stříbrné rozpolcení štítu je připomenutím dřívějšího majitele obce města Louny, protože ty mají shodné městské barvy. Tmavě modrá barva symbolizuje noc, světlá stříbrný den. Hvězda na rozhraní obou barev znázorňuje zmíněnou Jitřenku. Zelené trojvrší tedy znamená kopec Raná, na jehož úpatí leží stejnojmenná obec a znak je doplněn květem hlaváčku jarního. O Rané, která vznikla na severozápadním úpatí čedičového vrchu se třemi vrcholy se poprvé píše v roce 1335. V minulosti Raná byla majetkem města Louny, a písemná informace z roku 1349 hovoří o tom, že ves je součástí rychmburského panství. Do 15. století zde stála tvrz a velké roubené, nebo zděné statky podél komunikace a tři vodní mlýny na obilí a pila. V roce 1786 se stala Raná farní obcí s farou postavenou v roce 1799 a kostelem sv. Jakuba. Ten byl původně postaven kolem roku  1350 a do barokní podoby byl upraven roku 1718 (později ještě jednou do novogotické podoby). Na ranské návsi je kříž z roku 1847 a pomník padlým v I. světové válce a církevní stavby doplňuje pseudogotický evangelický kostel z konce 19.století. K Rané patří i Oldřetice a Medkovy Kopce. V Oldřeticích u potoka stojí například zemědělské statky a roubený vodní obilní mlýn a na návsi stojí kaple Panny Marie z roku 1894 a kříž z roku 1882.
 
Ve dvacátém století se do ranského trojvrší zamilovali aviatici a v roce 1932 zaujal členy studentského spolku Německé techniky v Praze Akafleig Prag a poprvé se tu do vzduchu vznesl 2.září toho roku Erwin Primavesi. Tentýž rok tu začali létat i lounští adepti létání v rámci Masarykovy letecké ligy (MLL), která zde v roce 1934 pořádala 1. národní závody plachtářů v jejich průběhu byly vytvořeny první tři československé rekordy (např. výkon 8 hodin a 15 minut a vzdálenost 25 kilometrů a s převýšením 860 metrů. Po dalších dvou letech zde byla otevřena Ústřední plachtařská škola MLL a tím se vlastně vracíme na začátek. V těch dobách se tu proháněly po obloze a stráních strojky podobné letounku Schulgleiter SG-38, nebo "Hol´s der Teufel", které tahaly na laně aviatičtí nadšenci a byla tu podobná idylka jako třeba při Velikonočním gumování, nebo i jiných akcích na Rané, kdy jsou k vidění repliky historických větroňů. Ostatně o létání na rané je psáno i v jiných článcích, např. Loučení s létem na Rané; Deštivý Ranský pohár 2008; Přivolávání jara na Rané; Další Ranský pohár dokroužil nad Hrádkem.
Nebi i jiné obrázky z tohoto víkendu lze najít na stránkách Miloše Jenčíka v odkazu  
http://airfoto.jencik.net/foto55.php
text, foto: (jjk)

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...nazdar ...nazdar
...nazdar
 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama