Akce a soutěže

29.07.2012 19:54

Polámaný Kašpar u Vajgaru

text,foto: (jjk) Polámaný Kašpar u Vajgaru

Těžko přetěžko plánovat, když se nám mračouni konečně trefili s prognosou počasí. Tedy ono to tvora létavého příliš nepotěší, když se mračouni zrovna trefí do termínu, kdy se koná nějaká ta veřejná produkce a tak to bylo na poslední chvíle hodně na vážkách kam se, a kterým směrem vypravit. A tak nakonec to tedy dopadlo tak, že cesta vedla za jedním kulatým výročím a další plánované návštěvy pokazilo počasí, v jednom případě ausgerechnet začalo pršet zrovna nad letištěm a v druhém případě předpověď a aktuální radarová data byla tak mizerná, že ještě před cestou přišlo rozhodnutí nechat návštěvu toho letiště na jindy a na příznivější počasí…a tak tou jedinou návštěvou bylo výročí létání inženýra Jana Kašpara u Vajgaru, tedy v Jindřichově Hradci, od kterého v sobotu 28. července 2012 uplynulo právě sto let…    

No tehdy to bylo tak. Už v průběhu července 1912 vlakem do Jindřichova Hradce přijel letoun Bléliot IX určený k letecké přehlídce na vojenském cvičišti, které bylo na jihovýchodě města a od 19. století se mu říkalo Fedrpuš. Předvádět své umění zde měl jak Jan Kašpar, tak i další aviatik Evžen Čihák. Druhý jmenovaný však nakonec svou účast odvolal, protože odcestoval na leteckou soutěž do zahraničí. Původní termín se však několikrát změnil. Nejprve byl termín 16. června 1912 zrušen, protože dozrávalo obilí a hrozilo, že by velké množství návštěvníků mohlo úrodu rozdupat. Pak se počasí v následujících týdnech pokazilo a tak se létat nedalo až se konečně našel nedělní termín 28. července 1912 (letos po sto letech to tedy byla sobota). Počasí bylo ten den obstojné a tak odpoledne, když už se prostranství zaplnilo diváctvem, kolem 16,00 hodiny byl letoun vytažen z provizorního hangáru, Jan Kašpar svůj Blériot nastartoval a po startovním výstřelu se rozjel po dráze. Jan Kašpar svůj letoun úspěšně odlepil od země a přeletěl cvičiště z jednoho konce na druhý, kde díky poryvům větru musel přistát a nemohl ve vzduchu předvádět nějaké přehnané kreace. Ostatně ono to s Blériotem ani za normálních okolností moc nešlo, ale prostě vzhledem k momentálním podmínkám, nemohl kroužit nad plochou jak plánoval. Některé dobové prameny uvádějí, že se jednalo nikoli o rozmary větru, ale o špatně fungující motor aeroplánu, ale to už je dnes vlastně jedno. Jan Kašpar se, ale odhodlal k druhému letu, ale ten skončil ještě hůř než ten první a tentokrát pro poruchu motoru musel přistát v brambořišti, kde si ovšem na zcela nezpevněném terénu porouchal kolo letounu a směrové kormidlo a bylo pro tentokrát po létání.
I když Jan Kašpar rozhodně nepředvedl se svým letounem to, co původně plánoval, v každém případě se jedná o historický milník v dějinách Jindřichohradeckého létání a dá se říci, že 28. července 1912 se začala psát faktická historie létání v tomto městě.
A protože toto datum vycházelo takhle hezky na víkend i po sto letech (a nejen proto), rozhodli se zde uspořádat takové malé závody nazvané „Kašparův nouzák“, podle nouzových přistání Jana Kašpara. Ono se tedy díky velikému horku a také ne úplně veselé předpovědi počasí moc letadélek zde nesešlo, ale v každém případě toto kulaté výročí stojí za zmínění. A také se mi konečně do Jindřichova Hradce, na rozdíl od minulých návštěv podařilo přinést alespoň trochu lepší počasí. Pro připomenutí na ty propršené návštěvy články Hustá kaše v Polívkách, nebo Jindro, Jindro tys nám dal…, a nebo POTKaní Polívka … a poskok Richarda Nashe. Jindy to docela i šlo viz Padáčkářský Novum Castrum Jindřicha Vítkovce a Junioři v Jindřichově Hradci
Kromě Jindřichova Hradce jsem měl v úmyslu navštívit i vlastně zcela nové malé letišťátko Želeč. Jenže se blížila nějaká voda, kapky začaly létat vzduchem a nejistá předpověď znamenala, že tak ačkoli šéf Sportovního klubu Želeč Jan Šedina stál u dráhy a vyhlížel, jen jsme dvakrát přeletěli dráhu a radši pokračovali dál…takže se potkáme na ploše Želeč potkáme za přívětivějšího počasí a i si o letišti něco řekneme…
A pak jsme už jen přeletěli nevyužívanou plochu Sedlečko - Chotoviny a prchali před blížící se bouří.
No a v neděli se to tak nebi divně honilo a voda vůkol cákala a tak jsem vzdal letecký den v Žamberku, kde jsem byl v roce 2008 Prima …. Prima …. Primátor ze Žamberka…. a 2012 Hevlíkovická paseka nad Divokou Orlicí…. …a tak snad příště (či u jiné příležitosti) a doufejme, že nám všem bude i přít lepší počasí…
…jo a ještě v Jindřichově Hradci je k vidění (pro toho kdo to neví) krásně vyvedená Kappa 2U Sova (předchůdce dnešního stroje Skyleader 200), OK-BUU 23 (výrobního čísla 001/96) pokřtěná Rozárka
text, foto: (jjk)
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemůže světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat…i když už ten světa běh a tak trochu i ten létací začíná velmi zvolna opět pomalu vnímat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Želeč Želeč
Želeč
 

 

 

 

 

 

 

 

Sedlečko - Chotoviny Sedlečko - Chotoviny
Sedlečko - Chotoviny
 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama