Akce a soutěže

26.08.2012 20:37

Patnáctka okouzlila šedesátníka

text: (jjk), foto: M.J. Patnáctka okouzlila šedesátníka

Šedesátník dostal k narozeninám patnáctku a ta uhranula všechny diváky v okolí. To samotné by nebylo nic divného, kdyby ten šedesátník nebyl letištěm a ta patnáctka letounem. A kdo by to byl řekl, že se šedesát let po té, to bylo toto letiště uvedeno do provozu se na jeho dráze objeví stroj, který se de facto o tuto ouverturu před těmi dávnými lety postaral. Ale stalo se tak 25. a 26. srpna 2012 v průběhu už v letošním roce druhých Plzeňských leteckých dnů, kdy se stejně jako v roce 1952 na ploše bývalého vojenského letiště Plzeň-Líně, dříve zvaného Dobřany/Líně s volacím znakem DetektoR zjevil letoun Mig-15 navíc v barvách československého vojenského letectva. Po prvním úspěšném ročníku v roce 2011 (viz. …že by oslava Viktorky?) tak při příležitosti šedesátých narozenin tohoto letiště se zdá, že by se tu mohla narodit nová tradice, která by Plzni jako kolébce českého letectví zcela jistě slušela.

Na rozdíl od prvního ročníku, ten letošní navštívil Miloš Jenčík, jehož fotografie a postřehy lze najít jak na jeho domovských stránkách www.airfoto.jencik.net, tak i zde.
A bylo se opravdu na co koukat, především na průřez nejen historií českého a československého letectví. K vidění taky byla letouny Avia BH-1 a BH-5, Zlin Z-326M/MF, Aero Ae-45, Ae-270, či Aero L-39 Albatros a L-159 Alca co se tuzemské produkce týče a z té zahraniční to byly stroje An-2 vyhazující parašutisty i s historickými padáky, nebo akrobatické letouny Bücker (CASA) Bü-131 Jungmann, Jak-55M Karla Kuthana, nebo Extra EA-300SR Martina Šonky. V amerických barvách se pak představil Boeing B-75 Stearman a Consolidated PBY-5A Catalina a v jihoafrických AT-6C Texan, Druhou světovou válku zastupoval Supermarine Spitfire LF.XVIE a československé respektive české poválečné a současné letectvo připomněly JAS-39D Gripen, vrtulník W3A Sokol a již zmíněný historický letoun Mig-15UTI. Ten normálně nosí sice znaky polského vojenského letectva, ale pro tuto příležitost se převlékl do znaků československých, aby tak připomněl historii tohoto letiště a šedesáté výročí jeho uvedení do provozu. To se začalo budovat už koncem čtyřicátých let a víceméně se plánovalo už pro moderní trysková letadla, která by na travnatém letišti Plzeň-Bory nemohla přistávat. U Dobřan se tak vybudovala dvoukilometrová dráha, později prodloužená na bezmála dva a půl kilometru. A tak se v roce 1951 5. stíhací letecký pluk stěhuje nejprve na letiště Mladá-Milovice/Boží Dar, kde probíhá přeškolení právě na Migy-15 které se pak v květnu 1952 předvádějí na vojenské přehlídce a přistávají na ještě ne úplně dostavěném letišti v Líních, neboli Dobřanech. Kromě 5.slp tu na krátce působí i 8.slp. V roce 1959 do Líní přicházejí Migy-19 a k tomu na počátku šedesátých let letouny Mig-15 bis R a Aero L-29 Delfin. V roce 1970 sem míří první Migy-21F a další verze „jednadvacítek“, které tu zůstávají až do roku 1991, kdy zde zůstávají už pouze vrtulníky. Ty tu slouží od roku 1961 v podobě strojů Mi-1, Mi-2, Mi-4 a Mi-8/17. Po zrušení základny Plzeň-Bory v roce 1991 se sem přesouvají i stroje Mi-17/17Z2 a Mi-24V a záchranářské Mi-2. Po té co je 11. vrtulníkový pluk v roce 1994 resp. 1995 zrušen, odcházejí i bitevní vrtulníky. Vojenští letečtí záchranáři tu i přes všelijaké peripetie a přezbrojení na W-3A Sokol zůstávají dodnes. V letech 1995 až 1997 tu působí Letecký zkušební středisko č.1, spadajícím pod Letecký zkušební odbor inspektora letectva a PVO AČR s letouny MiG-21MF/UM a L-39 a také zde funguje už neexistující letecká společnost Škoda Air a letouny L- 410 Turbolet, L-200 Morava, Saab 340 a Jak-42. A na konci roku 2000 tu oficiálně začíná plně civilní provoz přičemž o rok později je už letiště deklarováno jako mezinárodní a v areálu se postupně buduje firmou Plane Station Pilsen areál slučující leteckou, silniční a železniční dopravu a na letišti se kromě vojenské letecké záchranky pohybují letouny leteckých škol (Štefana Koprdy a Tom Air, či Aviatický klub), nebo Czech Jet Teamu a přistěhováni jsou tu i parašutisté Aeroklubu Plzeň-Bory.
A v posledních dvou letech se zde tedy pořádají i Plzeňské letecké dny, jejichž letošní roční lze shlédnout i na stránkách Miloše Jenčíka www.airfoto.jencik.net viz. 94 - Plzeňské letecké dny | Plzeň - Líně | 25. 8. 2012
A ještě něco jiného k Líním lze najít i zde na těchto odkazech z roku 2009 Prodají, či neprodají se Líně/Dobřany?, nebo roku 2011 Borskej flek, svižný větérek a toulavý Kryštof…
text: (jjk), foto: Miloš Jenčík
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemohla světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat, ale snad už konečně ten světa běh a i ten létací začíná zvolna opět pomalu vnímat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama