Akce a soutěže

19.07.2008 19:06

Padáčkáři na Vysočině

text,foto: (jjk) Padáčkáři na Vysočině

Tak nám dnes kupodivu počasí relativně přálo a tak se mohl na bývalém vojenském záložním letišti v Jihlavě Henčově uskutečnit další díl českého poháru parašutistů v přesnosti přistání Pohár Vysočiny… pravidla nebudu vysvětlovat, jen stručně jde o to trefit terčík uprostřed tzv.matrace co nejpřesněji a to patou na střed … a počítá se každý centimetr vedle. Skáče se několik kol a do finále se dostávají ti, kteří mají co nejmenší počet centimetrů(bodů) … výsledky vám neřeknu, ne, že bych je nevěděl, ale protože jde o dlouhodobou soutěž, která probíhá celou sezonu, tak vlastně jde hlavně o celkové vítězství na konci „leteckého“ roku(a do konce října je času dost) … no a tak se to dnes v Henčově hemžilo parašutisty a také plachtaři (ti se tradičně školili) a i dalšími létavicemi… Aeroklub Jihlava je tradičně velice aktivní a má skoro dvacet let po převratu opět téměř totožné aktivity jako v dobách Svazarmu, kromě zmíněných parašutistů a plachtařů jsou tady aktivní i motoráři (jak tzv.velcí, tak i ultralaitisté) … no a co nám říká místní kronika o létání na Vysočině, tedy především na jihlavsku …. jo ještě podotek před tím, než se zanoříme to textu henčovského kronikáře: samozřejmě, že se zde létalo už za tzv.první republiky, ale skromné létací pokusy zde dělali jak členové Masarykovy letecké ligy, tak i různých německých leteckých spolků (jak známo v Jihlavě – Iglau, byla téměř nadpoloviční německá menšina – tedy v tomto městě spíš většna) a po divokém odsunu Němců v roce 1945 lehly popelem i kroniky a archivy místních německy píšících kronikářů, takže toho o prvorepublikových aktivitách leteckých nadšenců moc nevíme …. No a tak se o letišti v Henčově a Aeroklubu Jihlava můžeme dozvědět jen něco pomálu z kroniky, která vznikla po roce 1945 …. A zde tedy něco málo ní:

„Počátky leteckého provozu aeroklubu lze nalézt na původním svahovém letišti Bílý Kámen, kde se v r.1945 konal pod vedením pozdějších dlouholetých instruktorů plachtařský kurz A-B. První starty na letišti v Henčově se uskutečnily v r.1950 na SG-38 Schulgleiter. Na letiště byl přestěhován původní dřevěný hangár, v padesátých letech byl postaven nový zděný a postupně bylo dobudováno celé letiště. Letadlový park se postupně doplňoval a rozšiřoval. Jeho základ tvořily známé a slavné typy Z-24 Krajánek, VT-125 a VT-425 Šohaj, VT-16,116 Orlík, L-13 Blaník, z motorových letadel Piper Cub, letouny řady Trenér a Zlín, Aero 45, L-60 Brigadýr a další.

Především se snažíme navázat na úspěchy a dobré jméno aeroklubu let minulých. Naše letiště zůstává i nadále základnou pro činnost motorového létání, bezmotorového létání a parašutismu, dále při aeroklubu pracuje modelářský klub a klub ultralehkého létání. Motorový odbor v současné době využívá letouny Z- 226, Z- 42, Z-142, Z-43 a L-60. Činnost našich motorářů se především soustřeďuje na zabezpečení aerovleků kluzáků, výsadkových letů s parašutisty a velice populárních vyhlídkových letů nad Českomoravskou vrchovinou.

Největší a také nejaktivnější odborností je již tradičně bezmotorový odbor. Výkonné sportovní plachtění má v Jihlavě své kořeny ještě z dob dávno minulých, kdy se jihlavští piloti aktivně zúčastňovali nejrůznějších plachtařských soutěží. Na někdejšího reprezentanta Bronislava Navrátila navázal začátkem 80.let Miloš Dedera, několikanásobný mistr republiky a mnohaletý reprezentant.

V současnosti vlastníme tři větroně L-13 Blaník, dva VSO-10, jeden kluzák L-33 a jeden motorizovaný větroň L-13 SE Vivat(pozn.(jjk) ten má vtipně na trupu napsáno IL-13 SEX). Ve své činnosti se kromě běžných výcvikových letů i nadále většina pilotů věnuje plachtařským přeletům. A právě zde dochází v posledních letech k oživení o čemž svědčí i stále větší počet pilotů, znovu se zapojujících do bodování v celostátní plachtařské soutěži. Kromě vlastního létání vyvíjí bezmotorový odbor i další činnosti. Patří k nim pořádání plachtařských soutěží, z nichž se několikrát konalo zejména Mistrovství České republiky.

K divácky nejpřitažlivějším leteckým sportům patří parašutismus. V uplynulých letech patřila naše parašutistická škola mezi nejlepší v republice, o čemž svědčí nemalý počet reprezentantů, rekrutovaných právě z řad jihlavských aeroklubáků. Naši parašutisté se snaží navázat na dřívější úspěchy, pokračovat ve výcviku a udržovat vysokou sportovní úroveň. Jihlavské veřejnosti to často dokazují svými propagačními seskoky při různých sportovních a společenských akcích.

Podobně jako ostatní aerokluby hledáme i my v Jihlavě způsoby, jak získávat potřebné finanční zdroje, které jsou nezbytné nejen pro vlastní chod aeroklubu, ale především umožní udržovat ceny za létání na přijatelné úrovni. Proto náš aeroklub přichází s dvěma aktivitami, které nejen tento záměr alespoň z části splňují, ale které také výrazně přispívají k propagaci leteckého sportu. Obě akce rychle získávají na popularitě a poutají na sebe stále větší množství jak odborné, tak i laické veřejnosti.

Tou první je Horácký letecký den. I když zajištění takové akce s sebou nese značná rizika a problémy, daří se nám rok od roku zvyšovat úroveň a vytvářet tak tradici významného leteckého svátku v této části republiky. Druhou již tradiční akcí je výstava letecké sportovní techniky Aerosalon Jihlava. První ročník proběhl v r.1994. Představují se na něm výrobci z ČR i zahraničí.“(pozn.(jjk) Aerosalon se už druhý rok po sobě neuskutečnil, ale ne vinou financí, nebo nezájmu vystavovatelů, ale kolizí s významnějšími akcemi, protože se znovu vracíme do aktivní činnosti srovnatelné s nádhernými 30.lety 20.století a tak se nedá všechno najednou stihnout a k termínovým kolizím dochází stále častěji)

… tolik kronika AK Jihlava a k tomu ještě podotek …. Před dvěma roky armáda definitivně ztratila zájem o toto letiště a převedla ho na Kraj a město Jihlava a tak má Aeroklub a zmíněné instituce konečně volné ruce a letecká činnost se zde opět a o to víc rozproudila …. jen má toto teritorium malou chybku a tou není létání, ale proměnlivé a poťouchlé počasí na Českomoravské Vysočině, ale místní nadšenci s tím počítají a umějí se s ním poprat a tak nezbývá než jim popřát hodně úspěchů a já doporučuju, zajeďte někdy do Henčova na návštěvu … určitě bude na co koukat.

(jjk)

Zdroj: Aeroklub Jihlava, www.aeroklub.ji.cz

 
1.hasič Turbočmelák na stráži 1.hasič Turbočmelák na stráži
1.hasič Turbočmelák na stráži
2.a Čmelák odpočívá 2.a Čmelák odpočívá
2.a Čmelák odpočívá
3.tahoun přistává 3.tahoun přistává
3.tahoun přistává
4.v partě s rorýsem 4.v partě s rorýsem
4.v partě s rorýsem
5.to by člověk neřek ... hezká "eSPéZetka" 5.to by člověk neřek ... hezká "eSPéZetka"
5.to by člověk neřek ... hezká "eSPéZetka"
6.Jumbo Jet  Eva Air z Tchajwanu podezřele nízko 6.Jumbo Jet Eva Air z Tchajwanu podezřele nízko
6.Jumbo Jet Eva Air z Tchajwanu podezřele nízko
7.stařeček v novém laku 7.stařeček v novém laku
7.stařeček v novém laku
8.Blaník mezi mraky 8.Blaník mezi mraky
8.Blaník mezi mraky
9.Taxikář ... máš to za pět set 9.Taxikář ... máš to za pět set
9.Taxikář ... máš to za pět set
10.není nad poctivou údržbu 10.není nad poctivou údržbu
10.není nad poctivou údržbu
11.nastupujem... 11.nastupujem...
11.nastupujem...
12.dva Brigadýři 12.dva Brigadýři
12.dva Brigadýři
13.a startuje další várka 13.a startuje další várka
13.a startuje další várka
14.mráčky také závodily 14.mráčky také závodily
14.mráčky také závodily
15.chlupatý divák 15.chlupatý divák
15.chlupatý divák
16.po vytáhnutí vrchlíku 16.po vytáhnutí vrchlíku
16.po vytáhnutí vrchlíku
17.další závodník zaměřuje na cíl 17.další závodník zaměřuje na cíl
17.další závodník zaměřuje na cíl
18.snad se trefim 18.snad se trefim
18.snad se trefim
19.to je patálie ... 19.to je patálie ...
19.to je patálie ...
20.a tohle je trefa ... 20.a tohle je trefa ...
20.a tohle je trefa ...

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama