Akce a soutěže

27.04.2014 21:04

Otvírání piva vrtulníkem a Steinbachovy stíhačky

text: (jjk), foto: M.J. Otvírání piva vrtulníkem a Steinbachovy stíhačky

Tuzemci jsou národem pivařů a otvírat flašku piva tak umíme na mnoho různých způsobů, nožem, vidličkou, zednickou lžící, fankou, ale i někteří odvážlivci i zubama. Na letošním leteckém dnu v Plasích (26. A 27. dubna 2014), ale Daniel Grösl se svým ultralehkým strojkem  CH-7 Kompress (OK-MHA 14) předvedl, že se dá láhev piva otevřít i vrtulníkem, tedy jednou jeho lyžinou. Takže další recept do sbírky těm, kteří nemají po ruce zrovna otvírák, ale třeba právě vrtulník. Na prvním leteckém dnu sezony tomuto kousku tleskalo tisíce diváků, ale nejen tomu, ale i dalším novinkám třeba v podobě dvou „stíhaček“ z dílny Phillipa Steinbacha, nebo vírníku AutoGyro Cavalon (jednoho z prvních, který byl z dovezených dílů kompletně smontován v České republice).

O letounech Phillipa Steinbacha XtremeAir Sbach 300/342 jsem se zmiňoval už dříve, když si tento akrobatický speciál pořídil letecký akrobat a český reprezentant Marek Hyka (viz. Oranžová neděle "S Bachem"?). V tomto roce se však dva letouny tohoto typu ve dvoumístné verzi (a už také se současným oficiálním názvem XtremeAir XA42, v jednomístné verzi XA41) OK-FBA a OK-FBB objevily v Jaroměři a o tomto víkendu i na leteckém dnu v Plasích. Oba stroje (s piloty Janem Rudzinským a Stanislavem Čejkou) se zjevily v barvách akrobatické skupiny The Flying Bulls. Ale proč dva a proč právě tito akrobaté, když skupina létá na strojích Zlin Z-50LX ve čtveřici. Oba piloti byli doposud náhradníky jaroměřské skupiny a k tomu Z-50LX se blíží k hraně své akrobatické životnosti. Bylo tedy rozhodnuto skupinu přezbrojit na modernější stroje a volba padla právě na celokompozitový XtremeAir XA42. Do České republiky doputují ještě dva OK-FBC a OK-FBD a tak bude mít jaroměřský box plné obsazení. Než ovšem dojde ke kompletní výměně letounů a přeškolení pilotů a dosloužení Z-50LX, budou Stanislav Čejka a Jan Rudzinskij létat ve dvojici na leteckých dnech a dalších vystoupeních a původní čtveřice logicky ve čtveřici na Zlinech. Plasy tedy byly premiérovým vystoupením dvojice XtremeAir XA42 The Flying Bulls.
Další novinkou byly v Plasích byly vírníky AutoGyro ve firemních barvách firmy Nirvana Systems, respektive letecké školy FlyWay. Tedy samy vírníky úplnou novinkou nejsou, už se těchto typů u nás za dva roky, co vstoupily na naší oblohu prohání necelé dvě desítky, ale tyto konkrétní dva, Calidus z Rokycan Františka Herinka a Cavalon z Písku Jaromíra Málka nejsou jen dovezené z mateřské továrny v německém Hildesheimu, ale jsou zkompletovány z dovezených dílů v České republice, přímo ve firmě Nirvana Systems. Takže jejich představení v Plasích bylo také takovou premiérou před veřejností.
Nu a co se ostatních vystoupení týče určitě diváctvo zaujalo práškování vrtulníkem Robinson R44. Starší ročníky pamatují, že kromě letounů Z-37 Čmelák, L-60 Brigadýr, nebo An-2 a PZL-Mielec M-18 Dromader prováděly agrochemickou činnost i vrtulníky Mi-2 (a nebo u německých hranic Kamov Ka-26). Nejspíš si na to majitelé „práškovací“ firmy vzpomněli (či možná před lety i tuto činnost na Mi-2 prováděli) a tak zkusili k této činnosti využít Robinson R44 a vida ono to i s tímto mrňousem funguje.
A dále pro pořádek se na plaském nebi zjevily i ty práškovací Čmeláci Z-37, nebo Saab JAS 39 Gripen české armády, historické letouny Zlin 381 „Basa“, či Aero C-104, severomoravská „kostkovaná“ skupina Follow me (na letounech Zlin Z226 a Z326), jejich mladší sourozenci Zlin Z142 sestřelovaly balonky, prohnal se kolem Albatros, tedy Aero L-39, nebo výjevy z první světové války předvedla skupina Pterodactyl Flight a mezi nafukovacími pylony kličkoval Petr Matoušek na motorovém paraglidu. Ale komu to nestačí, ať se podívá na stránky Miloše Jenčíka, který vše v sobotu 26. dubna 2014 pečlivě zdokumentoval viz. 109 - Den ve vzduchu 2014 | Plasy | 26. 4. 2014 - www.airfoto.jencik.net
 
A nebo kdo si chce připomenout, může se podívat na některé minulé návštěvy plaského letiště: Na výletě v Plasích 2007; Den s Kiss Proton v Plasích 2008;Ing.Jan Kašpar opět po sto letech havaroval….Dělostřelec Vašmucius rozehnal mraky… 2010; Deváté Plasy s trochou vody… 2011; Salto s vrtulníkem 2012 a Pošmourné Plasy a Peter Bessenyei 2013.
.
text: (jjk), foto: Miloš Jenčík
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama