Akce a soutěže

26.07.2015 19:45

Osm křížků Na Panských, a teď i jednapadesát

text: (jjk), foto: Petr Tůma,www.3foto.net Osm křížků Na Panských, a teď i jednapadesát

Tenkrát se ještě nelétalo tak zvaně Na Panských, ale možná tak debatovalo v hospodě U Čížků. Sice se v Německém Brodě tu i tam létávalo od počátku dvacátého století, ale současné letiště, stejně jako předchůdce dnešního aeroklubu, odbočka Masarykovy letecké ligy, byl jen bláznivý sen několika začínajících aviatiků. Dnes už Na Panských nestojí jen letiště s domovským havlíčkobrodským aeroklubem (a hostující převáženě plachtařskou sekcí aeroklubu letňanského), ale před dvěma roky se zde začal létat větroňářský závod, tak jak se podobné regionální soutěže rodí postupně v různých koutech republiky. A spojení dvou aeroklubů na tomto skoro horském letišti (na Českomoravské vysočině) asi dalo dostatečný základ (snad) budoucí tradici, protože třetího ročníku Plachtařského poháru Vysočiny se zúčastnilo v horkých dnech od 18. do 25. července 2015 na (a nad) letištěm Havlíčkův Brod jednapadesát soutěžících.

Nu možná se zakládá opravdu nová tradice, protože tak hojná účast na zcela nové soutěži je velmi povzbudivá. Pro příklad se nemusí chodit daleko, protože podobně masově (co se účasti soutěžících týče) se ujal (dnes už zcela v leteckém kalendáři zabydlený) jarní zbraslavický AZ Cup. Ale ono to letos vlastně je takové v Havlíčkově (dříve Německém) Brodě vlastně i symbolické. Možná by se dalo říci, že je to i takový dárek havlíčkobrodským letcům k jejich narozeninám. V roce 1935, tedy před osmdesáti lety, v restauraci U Čížků, v tehdejším Německém Brodě vznikla místní odbočka Masarykovy letecké ligy. Ale nový letecký spolek neměl na čem létat, ani kde létat. Sice aviatici na vysněný kluzák Skaut neměli finanční prostředky, ale jarní výstava zapůjčených kluzáků přímo na náměstí Německého Brodu v roce 1936 spojená s finanční sbírkou, vynesla dostatečné množství prostředků na koupi vlastního prvního letounu. Kluzák Skaut se ještě v tom roce v Německém Brodě také objevil. Ale hned letecká premiéra dopadla neslavně. Zalétnout měl Skauta „Na Rozkoši“ (zhruba v místech dnešní ulice Na Letné) jistý pilot z obce Dobrá, který byl vlastníkem plachtařského průkazu „B“. Jenže onen pilot hned při prvním startu nový a jediný kluzák místním letcům svou fatální chybou rozbil. Na lynč ovšem nedošlo, protože onen aviatik uprchl na svém motocyklu. Ačkoli kluzák byl notně pochroumán, usoudili členové MLL, že si ho nakonec sami opraví. V roce 1937 aviatici zkoušeli létat na Strážném vrchu, ale to se nelíbilo místním majitelům pozemků a tak se zkoušel Hochtánov (dnešní Vysoká), kde byl i „hangár“ v požární zbrojnici. Ale stavba nového moderního vojenského letiště, to byla jiná káva a jiná motivace. A nejen, že už si letoun Skaut letci opravili, ale dostali vysněné svolení létat i na vznikajícím (a horečnatě budujícím) vojenském letišti a ambicí bylo i zakoupení nového výkonného větroně Šedý vlk. Nejen, že (na současném místě, ale i na Hochtánově) „Na Panských“, kde stojí současné letiště, aviatici tedy létali, ale už i u obce Občina (naproti současnému zázemí) měli vlastní hangár (tedy spíš takovou stodolu). A na vojenské letiště už dorazil i Šedý vlk a na vlastním navijáku vyrobeném z automobilu Buick zkoušeli starty na dalším kluzáku Zlin 5.            
Ale přišel bouřlivý rok 1938, ale ještě bouřlivější předjaří roku následujícího a 15. březen 1939 definitivně neukončil jen létání, ale i následné události ukončily činnost Masarykovy letecké ligy a letadla, naviják a veškerá další zařízení a objekty (včetně těch vojenských…logicky na vojenském letišti) zabavila nová okupační moc. Během války na tomto letišti fungovala německá Luftwaffe, ale to je jiná kapitola historie a o historii letiště samotného jsem psal už dříve viz. V květnu kropil Florián a Artemas tentokrát foukal…
Ale každá válka jednou skončí a skončila i ta druhá světová. Na letiště se vrátila jak obnovená československá armáda, tak i plachtaři bývalé Masarykovy letecké ligy. Jenže ustupující německá armáda zničila nejen sou techniku, tak i to co zbylo po předválečných československých letcích. Prostě na letišti nebylo možné použít vůbec nic. Už koncem června 1945, už v Havlíčkově Brodě proběhla ustavující schůze Českého národního Aeroklubu a první technikou byly kluzáky Jeřáb, Grunau Baby a ŠK-38, které přežily konec války v přijatelném stavu ve Zbraslavicích. V Havlíčkově Brodě se létalo na gumicuku a na naviják se muselo do Přibyslavi. Sice se zkoušel naviják pro vypouštění balónů, ale ten nebyl pro letouny vhodný a navíc letci neměli ani na poničeném letišti hangár. Dřevěný hangár se podařilo do roka a půl postavit, stejně jako se zdařilo na podvozku automobilu Steyer sestavit svépomocí vlastní naviják. Také byl založen i motorový odbor a prvním letounem aeroklubáků v Havlíčkově Brodě byl Piper Cub, který následoval Polikarpov Po-2. A obnovené poválečné létání oslavil v roce 1947 velký letecký den.
Ale historie létání v Německém/Havlíčkově Brodě je dlouhé a tak i historie Masarykovy letecké ligy, respektive havlíčkobrodského aeroklubu a to by vydalo nejen na jednu, ale i na více knih. V každém případě je, ale u příležitosti rodícího se nového plachtařského závodu, který přilákal jednapadesát soutěžících, připomenout, že se místní letci sešli v roce 1935, tedy před osmdesáti lety, aby založily skupinu letců, kteří začali tradici amatérského (ale i profesionálního) létání budovat.
Do jisté míry tedy lze říci, že po oficiální oslavě, oslavili v Havlíčkově Brodě i „prací“ osmdesáté narozeniny Plachtařským pohárem Vysočiny 2015 ve dne 18. až 25.července 2015.
Fotograficky tuto soutěž zaznamenal havlíčkobrodský fotograf Petr Tůma (http://www.3foto.net/) a stručné výsledky jsou: Celkové výsledy Klubová třída po 5. úloze
1.Jindřich Švorc (Letňany, Std. Cirrus) 2.Petr Hofman (Letňany, ASW-15B), 3.Jan Zahrádka (Hodkovice, Std. Cirrus)
Celkové výsledy Kombinovaná třída po 6. úloze
1.Jan Kantor (Letňany, Ventus c 17,6m) 2.Ondřej Bordovský (Krnov, Ventus c 17,6m), 3.Jan Deršák (Kralupy nad Vltavou, HPH 304cz 17,4m)
 
 
text: (jjk), foto: Petr Tůma,www.3foto.net
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve opět světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]
 
 
Plachtařský pohár Vysočiny 2015
 
Havlíčkův Brod,    18. července 2015 – 25. července 2015
 
Celkové výsledy Klubová třída po 5. úloze
 
#
Soutěžící
Klub
Kluzák
Celkem
 
1
IMI
Jindřich Švorc
Letňany
Std. Cirrus
1 920
 
2
MA
Petr Hofman
Letnany
ASW-15B
1 869
 
3
UB
Jan Zahrádka
Hodkovice
Std. Cirrus
1 808
 
4
BW
Anna Hájková
Mladá Boleslav
Std. Cirrus
1 769
 
5
Y9
Michal Buryan
Vysoké Mýto
ASW-24B+W
1 768
 
6
JP
Jaromír Pauer
Strakonice
DG 202 15m
1 759
 
7
65
Jiří Šlemr
Vysoké Mýto
Discus b
1 717
 
8
77
Josef Kolman
Letňany
Std. Cirrus
1 651
 
9
IG
Jan Vavřín
Vysoké Mýto
ASW-15B
1 626
 
10
BO
Jiří Holcman
Hosín
ASW-19B
1 623
 
11
LC
Lukáš Čapek
Letňany
303 Mosquito
1 550
 
12
NZ
Nikola Žižkovský
Kralupy nad Vltavou
G-104 Speed Astir II b
1 541
 
13
T
Aleš Holoubek
Jičín
ASW-15B
1 467
 
14
GA
Tomáš Ptačovský
Letňany
Std. Cirrus
1 460
 
15
L2
Ondřej Bláha
Letňany
VSO-10
1 439
 
16
VT
Milan Svoboda
Chotěboř
VT 116 Orlík II
1 415
 
17
JJ
Martin Urner
Letňany
ASW-15B
1 370
 
18
53
Jiří Dočkal
Letňany
VSO-10
1 331
 
19
A
Václav Petrů
Letňany
TST-3 Alpin TM,T
1 319
 
20
M4
Michael Černes
Letňany
VSO-10
1 243
 
21
G8
Karel Stach
Letňany
VSO-10
1 132
 
22
L8
Miloš Hrabě
Letňany
Std. Cirrus
1 117
 
23
3
Roman Lukeš
Přibyslav
VSO-10
1 077
 
24
44
Ivan Kuželka
Havlíčkův Brod
VT 116 Orlik II
851
 
25
EX
Marek Malinský
Chrudim
Std. Cirrus
801
 
26
ZT
Jiří Janda
Letňany
Std. Cirrus
752
 
27
VS
David Tejnora
Kolín
SZD-48 Jantar Std.2
678
 
28
LS
Petr Lonský
Toužim
G 102 Astir cs
661
 
29
BOC
Jaroslav Florian
Medlánky
SZD-9 Bocian
648
 
30
LH
Pavel Láznička
Letňany
Discus b
531
 
31
EZ
Radoslav Půr
Hosín
DG 100
491
 
32
WT
Jan Koťan
Letňany
ASW-19B
398
 
33
SC
Radim Hauptmann
Jičín
Std. Cirrus
365
 
34
FP
Lubomír Papežík
Holešov
LS 4
0
 
34
VI
Zdeněk Křivánek
Kolín
G-102 Astir Jeans
0
 
Celkové výsledy Kombinovaná třída po 6. úloze
 
 
 
#
Soutěžící
Klub
Kluzák
Celkem
 
1
UC
Jan Kantor
Letňany
Ventus c 17,6m
2 807
 
2
SEX
Ondřej Bordovský
Krnov
Ventus c 17,6m
2 753
 
3
DJ
Jan Deršák
Kralupy nad Vltavou
HPH 304cz 17,4m
2 667
 
4
ZB
Zdeněk Borůvka
Jičín
LS 8-18 18m
2 661
 
5
EK
Radek Kučírek
Havlíčkův Brod
Ventus 2cxt 18m 600kg
2 630
 
6
HS
Jan Šimon
Kralupy nad Vltavou
Nimbus 3 22,9m WL 750 kg
2 434
 
7
PUP
David Zapletal
Mladá Boleslav
Ventus c 17,6m
2 397
 
8
DUO
Niko & Bobok
Previdza
Duo Discus XLT
2 372
 
9
NIT
David Darnady
Nitra
DG 1000S 20m
2 371
 
10
3W
Patrik Čebiš
Kralupy nad Vltavou
ASW-27B+W
2 136
 
11
SD
Šíma & Fořtová
GAC Benešov
DG 800 LA 18m WL
1 912
 
12
F5
Martin Holík
Letňany
LS 6c 18m+W
1 838
 
13
777
Tomáš Charvát
Vysoké Mýto
Duo Discus 700kg
1 702
 
14
TB
Petr Hřebec
Točná
Ventus b 16,6m
1 527
 
15
EL
Marek Vinař
Letňany
LS 6b 15m
1 362
 
16
JH
Miloš Mach
Trnava
Discus 2cT 18m
1 235
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama