Akce a soutěže

22.06.2014 12:11

Orel ze Stockholmu, kohout slovenského Němce a d'Adamec na žlutém koni

text,foto: (jjk) Orel ze Stockholmu, kohout slovenského Němce a d'Adamec na žlutém koni

Tři mušketýři byli ve skutečnosti čtyři. Ten čtvrtý, d'Artagnan byl tak jaksi navíc a ještě ke všemu vjel do Paříže na oranžovém koni (či žlutém koni). Tady, ten čtvrtý červeno-žlutý, zůstal tak také tak trochu mimo hru, ale z důvodů prozaických a ryze praktických. Ale ve skutečnosti bylo zde těch mušketýrů z dílny Waltera Extry pět (myšleno je to ovšem tak, že v kategorii Unlimited byli tři Extrovy letouny tak říkajíc v akci a ten čtvrtý se jen projížděl po ploše a vše jako ředitel soutěže důstojně obhlížel). Nu a slovenský Němec na kohoutu. Jeden německý pilot usazený ve slovenském Trenčíně se tu proháněl na stroji ze země galského kohouta CAP 231 a orel ze Stockholmu je prozaicky Christen Eagle (na někoho tento letoun z dílny Franka Christensena může působit podobností jako jistý derivát slavného akrobatického stroje Pitts Special) se švédskou registrací SE-XZM, protože do Příbrami doputoval v mrazivých prvních dnech tohoto roku ze švédského Stockholmu. Tak i tohle bylo letošní Mistrovství České republiky v motorové letecké akrobacii, které se konalo na chotěbořském letišti v Počátkách od 19. do 21. června 2014 v předvečer tradičního leteckého dne.   

Když se vrátíme k těm mušketýrům, tak (při zahángárování „Suček“ Su-31M v Moravské Třebové) celou kategorii Unlimited obsadily letouny právě z dílny Waltera Extry. Petr Kopfstein létá na letounu Extra 330SC (OK-KOP), Martin Šonka má stroj Extra 300SR (OK-SON), a Marek Hyka při potížích s motorem u svého letadla XtremeAir XA41 (Sbach 300) létá tuto sezonu také na Extře a to EA330SC se slovenskou registrací OM-EXT díky ročnímu kontraktu s firmou Bittner-Audio. A tím čtvrtým strojem Extra v kategorii Unlimited (tím výše zmíněným d'Artagnanem) byl letoun Extra 300L (OK-LEI), který momentálně sedlá Jan Adamec. Jenže ten, jsa zaneprázdněn plně funkcí ředitele závodu a zároveň organizací každoročního leteckého dne (který se v tomto roce přesunul na neděli) se jaksi už nestihl zapojiti aktivně do závodu. A tak se po letišti jen důstojně v Extře projížděl napodobujíce tím onoho slovutného d'Artagnana vjíždějícího do Paříže na oranžovém (či žlutém) koni…v tomto případě na červeno-žlutém koni (tedy přesněji na tří stech koních).
Kromě této čtveřice, tedy trojice Exter, ale v poli závodních strojů byla ještě Extra 330LC OK-ELC, která před dvěma roky změnila majitele a po Marku Hykovi dnes je hlavním pilotem tohoto stroje Petr Kouřil (a startoval s ním v kategorii Advanced i Radim Bagar).
Kromě hejna Exter a tuzemských Zlinů (od Z-526, přes Z-142 až po Z50M/LS/LA) doplňovaly sestavu už tradiční dřevorubecký harvestor „Big Boys Big Toys“, tedy velká hračka pro velkého chlapa Jakovlev Jak-55M Karla Kuthana, karlovarský hornokřídlý Bellanca Decathlon a známý francouzský akrobatický speciál CAP 231, který létal německý pilot Ralf Singmann, trvale usídlen ve slovenském Trenčíně (proto ve výsledních je u jeho jména stejně jako u dalších třech slovenských akrobatů zkratka SVK).
Trochu nezvyklou podívanou na tuzemských akrobatických závodech je zatím britský letoun Slingsby T67M (OK-OKC), který jsme si trochu víc představili už v loňském roce (viz. Bubovická svatojánská muška) a na republikovém šampionátu ho sedlal Radim Štěrba. A druhou zajímavostí byl návrat dvouplošníku do tuzemských akrobatických soutěží. Letoun, který ideově navazuje na akrobatický Pitts Special. Ostatně současný výrobce letounu Aviat Aircraft Inc z Aftonu ve Wyomingu, vyrábí jak Pitts Special, tak jeho ideový derivát Christen Eagle I (Christen/Aviat Eagle II a Christen Eagle Super). Ostatně konstruktér letounu Eagle Frank Christensen v roce 1977 stavěl letoun přímo inspirován strojem Pitts Special, vycházeje z toho, co lze na této dvojplošné koncepci změnit tak, aby Eagle Pittsku nejen konkuroval, ale dokázal ho v soutěžích porážet. Je tedy i symbolické, že v současné době licenci na oba typy akrobatických dvouplošníků vlastní jedna a tatáž firma Aviat Aircraft Inc. Tento konkrétní
Christen Eagle II doputoval do České republiky ze Stockholmu jako SE-XZM (před tím byl G-CENC) a usadil se v Příbrami (po tříměsíční kontrole,opravách a změně designu v dubnu 2014 i vzlétl) a republikový šampionát byl první soutěží na našem území. Tento letounek dosahuje rychlosti 296 km/hod díky motoru        Lycoming AEIO-360-A1D, 200 HP (s vrtulí
Hartzell® HC-C2YK-4/C7666A). Dlouhý je stroj 5,46 metru, vysoký 1,98 metru a rozpětí má  
6,07 metru.
Když se vrátíme k samotnému šampionátu, trochu problematické to bylo v loňském roce, když se nepodařilo mistrovství republiky v Toužimi dolétat viz. Cirkus Unikum…dnes naposled? A tak muselo být rozděleno na dvě části do Maďarska a do Hosína (viz. V Maďarsku vyhrál Martin Šonka a Po roce opět motorová Hluboká) a tak vlastně v roce 2014 se podařilo komplet odlétat republikové mistrovství ve všech kategoriích podobně jako se to zdařilo i v roce 2012 v Hosíně (viz. Kotrmelce nad Chyňavou).
A co se výsledků týče, tak ty jsou jak dole, tak i zde v odkazu http://acro-online.com Mistrovství České republiky v letecké akrobacii 2014 Chotěboř.
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]
 
 
Sportsman - power (SPO)
 
Rank
Country
Pilot
A/C
Registration
Totals
Q/all [%]
1
CZE
Karel Vobořil
Zlin Z-142
OK-LNB
4694.70
69.65
2
CZE
Leoš Balada
Decathlon
OK-DEC
4606.70
68.35
3
CZE
Roman Tomášek
Zlin Z-142
OK-OPH
4507.13
66.87
4
CZE
Lukáš Ponížil
Zlin Z-526
OK-CRS
4123.08
61.17
5
CZE
Radim Štěrba
Slingsby T67M
OK-OKC
3923.67
58.21
6
CZE
Lucie Holečková
Zlin Z-142
OK-OPH
3731.20
55.36
7
CZE
Kateřina Rollová
Zlin Z-142
OK-OPH
3593.32
53.31
8
CZE
Aleš Baumrukr
Christen Eagle
SE-XZM
3120.15
46.29
9
CZE
Jan Říha
Decathlon
OK-DEC
2537.55
37.65
10
CZE
Petr Berger
Zlin Z-142
OK-OPH
W/D
W/D
1514.88
22.48
11
CZE
Ondřej Ryčl
Zlin Z-142
OK-OPH
W/D
W/D
W/D
396.97
5.89
 
Intermediate - power (INT)
 
Rank
Country
Pilot
A/C
Registration
Totals
Q/all [%]
1
SVK
Bohuslav Medvec
Zlin 50M
OK-TRQ
6004.37
65.55
2
CZE
Miroslav Černý
Zlin 50M
OK-TRQ
5717.98
62.42
3
SVK
Viliam Hrnko
Zlin 50M
OK-TRQ
5652.30
61.71
4
SVK
Andrej Zelem
Zlin 50M
OK-TRQ
5161.98
56.35
5
CZE
Petr Františ
Zlin Z-526
OK-AFS
4886.72
53.41
6
CZE
Jaromír Čihák
Zlin 50M
OK-TRP
4589.26
50.10
7
CZE
Jaroslav Nedělka
Zlin 50M
OK-TRQ
4326.53
47.23
8
CZE
Michal Masař
Zlin 50M
OK-TRQ
3906.80
42.65
 
Advanced - power (ADV)
 
Rank
Country
Pilot
A/C
Registration
Totals
Q/all [%]
 
1
CZE
Petr Kouřil
Extra 330LC
OK-ELC
6471.93
74.13
 
2
CZE
Karel Kuthan
Yak 55M
N55XZ
5988.18
68.59
 
3
CZE
Miroslav Sázavský
Zlin 50LS
OK-XRE
5985.23
68.56
 
4
CZE
Jan Tvrdík
Zlin 50LS
OK-RRD
5459.68
62.54
 
5
CZE
Radim Bagar
Extra 330LC
OK-ELC
5403.71
61.90
 
6
CZE
Vit Ženíšek
Zlin 50LS
OK-RRD
4900.43
56.13
 
7
CZE
Tomáš Petrman
Zlin 50LS
OK-RRD
4515.55
51.72
 
8
SVK
Ralf Singmann
CAP 231
D-ELRM
2915.88
33.52
 
9
CZE
Miroslav Čihák
Zlin 50LA
D-ENMM
W/D
W/D
946.90
10.85
 
 
Unlimited - power (UNL)
 
Rank
Country
Pilot
A/C
Registration
Totals
Q/all [%]
 
1
CZE
Petr Kopfstein
Extra 300SC
OK-KOP
10100.90
79.41
 
2
CZE
Martin Šonka
Extra 330SR
OK-SON
9901.88
77.84
 
3
CZE
Marek Hyka
Extra 330SC
OM-EXT
8572.05
67.39
 
 
 
4min Freestyle (4F), Unlimited - power (UNL)
 
Rank
Country
Pilot
A/C
Registration
Total
Q/all [%]
 
1
CZE
Martin Šonka
Extra 330SR
OK-SON
86.75
 
2
CZE
Petr Kopfstein
Extra 300SC
OK-KOP
79.50
 
3
CZE
Karel Kuthan
Yak 55M
N55XZ
68.75
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama