Akce a soutěže

09.05.2010 16:00

Opět v zaniklých Střimicích…

text, foto: (jjk) Opět v zaniklých Střimicích…

…se konal další ročník Mosteckého poháru 2010 v letecké akrobacii. Obec Střimice je jmenována proto, že na místě nynějšího nového mosteckého letiště kdysi tato vesnice ležela, ale byla zlikvidována spolu s uhelnou těžbou v padesátých letech dvacátého století. V roce 1996, ale na tomto místě bylo otevřeno nové letiště, které nahradilo bývalé útočiště místních létavců v podobně zaniklých Libkovicích. A tak se zde také koná akrobatická soutěž, které se letos účastnilo třináct pilotů ve třech kategoriích Advanced, Sportsman a Intermediate. A oproti loňskému roku, kdy se tu představil nový letoun na našem akrobatickém nebi (8KCAB Super Decathlon), vlastně jedinou letošní novinkou byl Zlin Z-50LA, který pod imatrikulací D-ENMM je v současnosti v majetku Petra Kořínka a Miroslava „Evžena“ Čiháka a hangáruje aktuálně na letišti ve Slaném a byl vyroben s pořadovým číslem 0027 v roce 1981 a nejprve s „espézetkou“ HA-SIB létal v Maďarsku.

 
Jinak zde létaly kromě této Z-50ky, ještě její sestra Z-50LS OK-RRD a Z-50M OK-TRQ a Z-142 OK-PNG a OK-LNB z Bemoairu a také 8KCAB Super Decathlon a Extra EA-200 Christiana Jeworrka.
 
Ale ještě se vraťme k, v úvodu zmíněné obci Střimice. První poznámka pochází z roku 1276 a obec se postupem let dostala do majetku cisterciáckého kláštera v Oseku. Od 14. století do zrušení poddanství byly Střimice součástí panství oseckého kláštera. Hlavní doménou místního hospodářství bylo především zemědělství v podobě políček, vinic a chmelnic a součástí obce byl rovněž poplužní dvůr a kaple sv. Anny. V 19. století tu také byl uhelný Mariahilfe, který ale záhy zanikl. To důl Josef, založený v roce 1873 a důl Richard z roku 1900 vydržel poněkud déle. Během druhé světové války byly Střimice připojeny k Mostu a v roce 1940 tu byl zřízen pracovní tábor pro nuceně nasazené a krátce po ní z pracovních táborů bylo vytvořeno internační středisko pro místní německé obyvatelstvo. Delší existence však nebyla obci souzena a v 50. letech kvůli těžbě uhlí, jako jedna z prvních zbořena. Posléze na místě vznikla skrývková Střimická výsypka, později rekultivována a upravena do podoby dnešního letiště.
 
O jeho vybudování se hovořilo už od sedmdesátých let, protože v roce 1968 zpracovaly Vojenské projektové ústavy v Plzni a Českých Budějovicích studie, které předpokládaly, že letiště by mělo sloužit jak Svazarmu, tedy aeroklubu, tak i vojenskému letectvu a zároveň bylo potřeba řešit nahrazení původního letiště v Libkovicích, kam se neodvratně blížila těžba. Postupem let byly, ale původní plány mírně přepracovány a místo vojáků tu měly přistávat i větší dopravní letadla, jelikož se počítalo s tím, že během letní sezony by odtud byla operována pravidelná letecká linka do bulharského Burgasu. Ani tento záměr, ale nebyl realizován a tak se v roce 1988 začalo stavět letiště pro malé sportovní letectví.
 
V plánu bylo otevření letiště v roce 1993 a dokonce i o tom v roce 1992 takto informoval Chemopetrol. Jenže náklady na výstavbu rostly a začalo se nedostávat finančních prostředků a najednou v roce 1995 už téměř nebylo ani na dostavbu letištní plochy. Nakonec tedy nedošlo na vybudování asfaltové vzletové a přistávací dráhy a řada servisních a letištních budov musela být vybudována svépomocí členy aeroklubu. Ale nakonec se vše s vypětím všech sil podařilo a provoz byl zahájen 1. června 1996 velkým leteckým dnem a odhalením pomníku padlým americkým letcům od 303. bombardovací skupiny 8. letecké armády, kteří v těchto místech zahynuli 17. dubna 1945.
Během uplynulých více než patnácti let se tu kromě Mosteckého poháru konaly další zajímavé akce, jako například Mistrovství ČR v parašutismu a v letecké akrobacii, či v přesném létání, Evropský slet letounů L-40, Ae-45a, Ae-145, IX. Mistrovství Evropy v přesném létání…a od roku 1997 tedy pravidelně i zmíněný Mostecký pohár, kterému letos kupodivu i přálo počasí…
 
A na konec pro pořádek ještě výsledky. Ve třídě Advanced zvítězil Jiří Havliger před Karlem Kuthanem a Christian Jeworrekem, ve třídě Intermediate Robert Kolín před Evženem Kalábem a Vítem Ženíškem a ve třídě Sportsman Martina Durasová před Barborou Nesnídalovou a Karlem Vobořilem.
 
 
A odkaz na fotografie Miloše Jenčíka: Mostecký pohár 2010
 
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...zdar se Střimic ...zdar se Střimic
...zdar se Střimic
Letiště Most - Libkovice Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice
Letiště Most - Libkovice...nazdar Letiště Most - Libkovice...nazdar
Letiště Most - Libkovice...nazdar
 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama