Akce a soutěže

28.04.2012 21:12

Opět po roce do Kbel…

text,foto: (jjk) Opět po roce do Kbel…

…se mohou zajít podívat všichni, kdo chtějí nahlédnout do dávnější a i té nedávné historie československého a českého letectví, převážně vojenského. To v sobotu 28. dubna 2012 své brány Letecké muzeum Kbely, které je součástí Vojenského historického ústavu v Praze. Tak jak se už v posledních letech stalo pro návštěvníky, ale i odborníky příjemnou tradicí, opět muzejníci představili nový přírůstek sbírky a to americký stíhací letoun F-84 Thunderjet, který je umístěn v největším hangáru číslo 40. Kromě tohoto letounu, možná fandy potěší pohled na jeden z historických československých vírníků z roku 1969, nebo kluzák pokoutně vyrobený během okupace za druhé světové války. Ale k vidění je tu samozřejmě mnohem, mnohem více, vždyť je tu vystavena více než stovka letounů a mnoho dalších desítek jiných exponátů….   

 
Jak již bylo výše napsáno novým atraktivním přírůstkem je americký letoun Republic F-84 Thunderjet, který od roku 1947 (a dalších letech a v dalších verzích – celkově sedm a půl tisíce vyrobených kusů) působil v patnácti armádách celého světa, přičemž jako poslední tyto stroje vyřadilo řecké letectvo až v roce 1991. Letoun, který je umístěn v kbelských výstavních prostorech do České republiky doputoval v roce 2011 ze Slovinska jako pozůstatek po Jugoslávské lidové armádě. Jinak však tyto stroje hlavně byly vidět během Korejské války, kde se podílely na mnoha bojových operacích. Zajímavostí je, že shodou okolností tento stroj byl úplně prvním, který překonal, byť omylem pečlivě střeženou tzv. Železnou oponu a to 8. června 1951. Tehdy se dva letouny F-84E-10-RE při výcvikovém letu ztratily a nevědomky přeletěly hranice. Americký pilot Luther G.Roland a jeho norský kolega Björn Johanson usoudili, že při nedostatku paliva budou muset přistát na prvním letišti, které uvidí a co čert nechtěl, byla to ausgerechnet letecká vojenská základna Praha – Kbely…trefa do černého, horší místo si vybrat nemohli, a protože komunistický režim trpěl paranoickým stihomamem putovaly oba piloti do basy a letouny na „výslech“ do Leteckého výzkumného ústavu. Měsíc trvalo handrkování s německými, americkými a norskými úřady, než se podařilo všechno vysvětlit a piloty i letouny opět předat zpět …
Zmínka, ale byla i o zajímavosti a to kluzáku vyrobeném v roce 1941, tedy v době Protektorátu Čechy a Morava. Tehdy něco podobného pokoutně vyrobit „doma na půdě“ se téměř rovnalo rozsudku smrti. I tak se takový odvážlivec našel, jmenoval se Josef Kubát a bydlel v Lipnici nad Sázavou. Kluzák ZK Kubát byl v polovině osmdesátých let (tedy jeho kostra bez potahu) získán od původního majitele a po rekonstrukci zavěšen ke stropu haly číslo 40.
A co se týče dalšího zmíněného exponátu, tedy vírníku KD-67 Ideál z roku 1969? Tak to byl stroječek vytvořený Josefem Kunovským a Miroslavem Drlou a byl v podobě stavebnice dodáván rotorovým odborům Aeroklubu Svazarmu. Když však na začátku sedmdesátých let byly rotorové odbory zrušeny a provoz vírníků zakázán, jeden nekompletní kousek získal Vojtěch Vala, který ho opravil, vybavil motorem Walter Micron II a v roce 1977 (27. října 1977) se s ním pokusil neúspěšně emigrovat, o čemž je zmínka m.j. i zde viz. …jak nedoletět na Hanou, ale do Milovic…. Pro Valu měla tato událost fatální následky, protože za pokus o nelegální opuštění Československa dostal od soudu třináct let a byl mu zkonfiskován veškerý majetek, tedy včetně vírníku, který skončil v Muzeu Sboru národní bezpečnosti (pozdějším Policejním muzeu) a až od roku 2000 je ve kbelských sbírkách Leteckého muzea (Více na stránkách VHÚ www.vhu.cz)
Ale podívat se zvlášť za tohoto až červencového dubnového počasí lze na velké množství exponátů jak ve venkovních, tak vnitřních expozicích…stačí si udělat malý výlet a podívat se…
text, foto: (jjk)
Zdroj: www.vhu.cz
 
[Věnováno na dálku mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemůže světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat…i když už ten světa běh a tak trochu i ten létací začíná velmi zvolna a velmi pomalu vnímat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama