Akce a soutěže

12.06.2010 20:00

Ohlédnutí za poutí...v Pardubicích

text: (jjk), foto: (M.J.) Ohlédnutí za poutí...v Pardubicích

V prvním červnovém víkendu se konal tradiční, ale už dvacátý ročník pardubické Aviatické pouti a letos jako oslavy stého výročí české aviatiky. Celý program byl koncipovám jako dramatické výjevy z historie československého a českého letectví a více než tři stovky fotografií z této dvoudenní akce lze vidět na stránkách Miloše Jenčíka Aviatická pouť 2010 a malou ukázku jeho fotografií z této akce lze vidět i zde. Za celé dva dny tak více než čtyřicet tisíc diváků mohlo obdivovat stroje od legendárního Kašparova Blériota až po Migy-29, nebo JAS 39 Gripen.

V roce 2010 uplynulo právě sto let od prvního letu ing.Jana Kašpara na letounu Blériot a oslavy tohoto výročí o víkendu 5. a 6. června 2010 mozaikou unikátních leteckých vystoupení na pardubickém letišti v podobě jakési obdoby divadelního představení, či živých obrazů. Devět obrazů na skutečném historickém základu zrekonstruovalo klíčové okamžiky dějin našeho letectví a k vidění byly buď autentické historické letouny, nebo jejich novodobé repliky, protože se původní exempláře nedochovaly. Celé představení zahájila přehlídka techniky českého vojenského letectva (JAS 39 Gripen, L-159, W3A Sokol a Mi-24), po ní průřez počátky českého letectví. To se představil originální Blériot XI Mikaela Carlsona ze Švédska, který si zahrál Jana Kašpara a po něm další prehistorické stroječky bojující v první světové válce, či první poválečné letouny Avia B.H. 1 a 5. Ze slavných třicátých let se tu ukázaly repliky letounů vesměs tuzemské výroby Letov Š-39, Praga Baby E114, Racek, Kuňkadlo, Zlín XII, Tatra 101 a pak už následovaly výjevy války druhé světové. Těch bylo hned několik a přiblížily události na všech možných bojištích od západu na východ a tak bylo možné na české obloze vidět opravdu velké rarity jako třeba Curtiss Hawk 75 aJunkers Ju-52, Hawker Hurricane Mk.I aMesserschmitt 109, nebo Supermarine Spitfire Mk.Vb, Focke-Wulf Fw-190A a Jak-3, Jak-9, Jak-11 s Fieselerem Fi-156 Storch. Po válečných létech přišla léta mírová a tak se mohly ukázat i letouny z produkce československých továren a to série letounů Zlin Z-26/126/226, Aero Ae-45/145 a Aero Ae-270, nebo Z-37 Čmelák, L-200 Morava a L-410 Turbolet. Na akrobatických speciálech Z-50 se ukázala také slavná „Chrudimská čtyřka“, dnes sídlící na letišti v Jaroměři a létá pod názvem The Flying Bulls Aerobatic Team pod vedením Radky Máchové. Svou akrobacii také předvedly další čeští reprezentanti na letounech Extra 330 SC a LC respektive kluzáku MDM-1 Fox. V souvislosti s kluzáky je nutné zmínit, že se prezentoval plachtařských Old timer club s LF-107 Luňák resp. 109 Pionýr, LG-425 Šohaj a VT-116 Orlík II. A historii proudového letectva v příméh přenosu představily letouny Mig-15 (létající jako jeden z mála dochovalých v Polsku), Mig-21 a Mig-29, nebo Su-22 a vodochodské L-29 Delfin, L-39 Albatros a L-159 Alca.

Pardubice se vydařily...co k tomu dodat a zde ještě jednou pro připomenutí odkaz na stránky Miloše Jenčíka a Aviatická pouť 2010
text: (jjk), foto: (M.J.)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama