Akce a soutěže

24.05.2009 19:00

Ohlédnutí za AeroExpo 2009

text,foto: (jjk) Ohlédnutí za AeroExpo 2009

Na veletržním výstavišti v Letňanech v posledních třech dnech proběhla letecká výstava AeroExpo 2009. Jak už bylo zmíněno v upozornění o omezení vzdušného prostoru, letos se akce konala v Praze místo loňské Příbrami. Návštěvníci mohli i letos zhlédnout nejnovější typy letounů a příslušenství. Premiéry tu měly stroje jak domácí tak i zahraniční provenience a letos měla na rozdíl od loňska výstava i štěstí na počasí.

Jak bylo zmíněno bylo zde možné vidět jak ve statické, tak v některých případech i letové ukázce nejnovější stroje domácích i zahraničních výrobců a distributorů a současně s tím si odborná i laická veřejnost mohla prohlédnout i další novinky a to jak letecké motory a avioniku, tak i další doplňky související s tzv. General Aviation, tedy „všeobecným letectvím“. Z více než sto třiceti vystavovatelů byla téměř celá padesátka českých, což opět potvrzuje, že v tomto oboru stále patří Česká republika ke světové špičce. Úplnými novinkami bude zde letoun Atec 321 Faeta z továrny v Libici nad Cidlinou a Skyleader 600 z Jihlavanu Aeroplanes, a také prezentace dvou strojů slavné švýcarské firmy Pilatus Aircaft Ltd. PC-6 a PC-12. Zajímavostmi určitě byla i letadla z dílny firmy Tomáše Podešvy z Újezdu u Uničova (např. Messerschmitt Bf 109 v provedení ULL), Evolution Jaroslava Sedláčka z Kaplice a replika historického českého letounu M-2 Skaut (nyní obchodní název Scout, kdysi vyrobený v Orličanu Choceň) od společnosti Kubíček Aircraft. Současně s výstavou proběhly i další akce, například konference LAA ČR a EASA na téma Lehké letectví, jejímž hlavním bodem bude přednáška Yvese Moriera z EASA a diskuse nad problémy certifikačního procesu lehkých letadel a všeobecných postupech tvorby předpisů EASA. A také přednášky o LSA (ULL) a o 90.leté historii československého letectví.

A velikou radostí bylo vidět na odletu i Aero Ae-145 OK-DAJ. Letoun, který byl vyroben v Kunovicích v roce 1959, tedy také má letos narozeniny, a dlouhá léta sloužil v Jugoslávské národní lidové armádě a po rozpadu federace zůstal ve Slovinsku. Tam létal pod imatrikulací S5-DAJ. V roce 2007 byl stroj vykoupen ze Slovinska a odletěl do Zbraslavic, kde také po zevrubné rekonstrukci a renovaci dnes bydlí. S jeho krémovými barvami na člověka dýchne atmosféra minulosti. Je skvělé „stopětačtyřicítku“ opět vidět na českém nebi a tak na závěr je vidět pár snímků, jak tahle stará dáma startuje doslova na „pětníku“, jako zamlada … 

Ale také se hodně diskutovalo o tom, proč se výstava přesunula z letiště ve Dlouhé Lhotě u Příbrami, kde je jeden a půl kilometrová asfaltová dráha, na letňanské letiště kde je „jen“ osmisetmetrová „tráva“, která nevyhovuje větším proudovým strojům. Z těchto důvodů bylo se svolením Armády ČR využito i sousední vojenské letiště Praha-Kbely a letouny po té přesunuty po staré spojovací pojezdové dráze (ta vede nejen k letňanskému letišti, ale především byla v minulosti využívána pro přesun techniky z leteckých opraven a továrny LOM Praha, dříve Letecké opravny Kbely).

O důvodech, proč je letos AeroExpo v Letňanech a ne v Příbrami, nebo kde přistávala velká letadla hovořil před výstavou s hlavním organizátorem AeroExpo 2009 Alexem Aylingem na stránkách AEROWEBu www.aeroweb.cz Vojtěch Novotný.

K nahlédnutí a přečtení zde: http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1667&kategorie=3

(jjk)


(jjk)

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama