Akce a soutěže

30.04.2016 20:47

Nová Stará Růženka Šípková znovu ožila

text, foto: (jjk) Nová Stará Růženka Šípková znovu ožila
Ještě před pár lety to vypadalo jako fantasie pouze na papíře. Dřevěné „domky“, které připomínali leccos, jen ne historické hangáry, se krčily za nepropustnými křovisky jak Růženka Šípková a chřadly. V posledních dvou letech se však okolí těchto „zapomenutých“ hangárů začalo měnit a v na podzim roku 2015 bylo vidět, že se dva historické hangáry opravdu klubou no nové podoby. Od soboty 30.dubna 2016, kdy se otevřela sezona Leteckého muzea Vojenského historického ústavu ve Kbelích, jsou s novou expozicí veřejnosti přístupné i zrekonstruované dva hangáry v areálu tzv. Staré Aerovky.
To co bylo ještě před několika lety pouze na papíře, tedy ve fantasii grafika a v plánech optimistů z Vojenského historického ústavu a posléze i opravárenského podniku LOM Praha. Jenže už na podzim loňského roku, v rámci dne otevřených dveří podniku LOM Praha, kdy se otevřel i areál Staré Aerovky (viz. Stovka a Aerovka před poslední zimou) bylo vidět, že se cosi neodvratného děje v těsné blízkosti letňanského letiště. Areál sice byl zpřístupněn už na začátku výstavní sezony 2015 (viz. Iskra a ti druzí ve Kbelích), ale od té doby se leccos změnilo. Areál díky podniku LOM Praha a Vojenskému historickému ústavu se změnil v nové revitalizované výstavní prostory, které tematicky doplňuje stávající expozici kbelského leteckého muzea.
Celá revitalizace areálu takzvané Staré Aerovky má oficiální název "Návrat historických letadel Do památných hangárů č. V a VI AERO v Letňanech " a LOM Praha ve spolupráci s Vojenským historickým ústavem Praha (VHÚ) měla záměr nejen zachránit unikátní soubor historických budov areálu někdejší firmy Aero, ale vytvořit  i nové výstavní prostory. Soubor budov Areálu Aero Kbely byl prohlášen za nemovitou kulturní památku v listopadu roku 2011. To také bylo prvním krokem k současnému využití tohoto areálu. Některé hangáry (č. V a VI) se nacházely v havarijním stavu a tak bylo nutné přistoupit k poměrně radikálnímu kroku v podobě zevrubné rekonstrukce. Po dokončení rekonstrukce se také vzhled hangárů přiblížit původnímu vzhledu a v areálu Staré Aerovky tak nově vznikl unikátní muzejní komplex.
Projekt se na papíře začal realizovat už v roce 2014. Když vynecháme všechny postupné kroky, které jsou ostatně k nalezení na stránkách www.staraaerovka.cz, tak samotná rekonstrukce začala až začátkem roku 2015.
V obou případech hangárů V a VI došlo k totálnímu odstrojení konstrukce. V případě dřevěného hangáru VI je spíš zázrak, že šlo zachovat velkou část konstrukce a jen vyměnit některé zcela zničené dřevěné části konstrukce. Nutné ovšem bylo zhotovení kopií dřevěných oken, repasování kování a vlastně je téměř celý nový obvodový plášť budovy a elektroinstalace. U hangáru V zůstala jen ocelová konstrukce (u ní byly vyměněny jen nejzničenější části) a bylo potřeba obnovit celé opláštění budovy, včetně elektroinstalace, ale podrobněji, jak už bylo zmíněno je vše popsáno v samostatných stránkách www.staraaerovka.cz. Areál tak dnes vypadá zhruba tak, jak vypadal v roce 1941.
Všechno se, jak mohli už první den otevření muzea vidět, všechno se stihlo a tak mohou návštěvníci v hangáru číslo VI, který pochází z 20. let 20. století, obdivovat nejen předválečný dvouplošník Aero A-18, ale i poválečná proudová letadla, respektive prototypy nejslavnějších československých (v posledním případě českého) proudových vojenských letounů v podobě Aero L-29 Delfín, L-39 Albatros a L-159 Alca. V hangáru V, který je z čtyřicátých let dvacátého století je k vidění dvoumotorový letoun Aero C-3A a skelet trupu stroje Aero C-3B (vlastně československého pokračovatele německého letounu Siebel Si 204), ale také další letouny, které se vyráběly v továrně Aero v licenci, jako je MiG-15 Bis SB, a MiG-21MF. Dalšími exponáty jsou MiG-23BN a Su-7BKL, respektive Su-22M4. Kromě toho je tady také k vidění zrekonstruovaná příď stroje Petljakov Pe-2.
A několik hodin před samotným otevřením muzea se mi podařilo (ještě bez návštěvníků) proniknout do útrob obou zrekonstruovaných hangárů, za což patří dík Věře Polanecké z LOM Praha, která byla iniciátorkou rekonstrukce historického areálu, bere tedy úspěšnou realizaci rekonstrukce, tak jakoby symbolicky jako své dítko a zcela jistě je na výsledek (a obdivné pohledy návštěvníků) náležitě hrdá.
Prostě ve Kbelích začala nová výstavní sezona 2016 s novinkou v podobě zrekonstruovaných  hangárů v areálu Staré Aerovky, které ještě do relativního nedávna spaly za neprostupnými hvozdy jako Růženka Šípková.
 
text, foto: (jjk)   

 

 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)] )]  

   Nová Stará Aerovka a sezona v LM Kbely začala 30.4.2016

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama