Akce a soutěže

22.05.2011 15:43

Návraty na Pouchov…

text,foto: (jjk) Návraty na Pouchov…

Před nedávnem se do míst mezi Správčicemi, Ruskem a Věkošemi vrátil z Tuřan Czech International Air Fest, tedy letecký den CIAF a v letošním roce se po tříleté pauze obnovil záchranářský seminář s bonusem v podobě vrtulníkářského leteckého dne. HelicopterShow se sice v minulých letech nikam nestěhovala, ale v roce 2008 se poněkud změnila podoba semináře v kongres AirMed 2008 a názorné ukázky se konaly 23. května 2008 na kbelském letišti. Po tříleté přestávce se tedy na letiště Hradec Králové - Věkoše vrátila akce leteckých záchranářů a i dalších záchranných složek sdružených v IZS (Integrovaném záchranném systému) v podobě, v jaké byla známá od svého vzniku v roce 1999, tedy v podobě pátečního semináře Air Ambulance a v sobotu v podobě leteckého dne HelicopterShow 2011. A ač od vzniku tohoto setkání leteckých záchranářů uplynulo dvanáct let, jedná se tedy vzhledem ke zmíněné přestávce o ročník desátý a doplnit tuto informaci můžeme hned doplnit o odkazy na Air Ambulance z roku 2002 viz. Tradiční sešlost na letišti Věkoše … a z roku 2005 viz. Letečtí záchranáři v Hradci Králové.

V roce 2011 se letečtí záchranáři a jejich pozemní kolegové na semináři 20. kvetna 2011 zabývali především používáním vrtulníků v IZS (Integrovaném záchranném systému) a to i s přihlédnutím na zkušenosti z povodní na severu Čech v roce 2010, a samozřejmě následovaly i praktické ukázky simulovaného zachraňování „trosečníků“. V praxi si tak vrtulníkáři ověřili součinnost a koordinaci záchranných prací se zdravotníky, hasiči profesionálními a dobrovolnými, policisty, horkou službou a dalšími složkami sdruženými v IZS…a kdo si na královehradecké letiště našel cestu i v sobotu 21. května 2011, zcela určitě se na leteckém dnu Helicoptershow (hojně mnoha médii prezentovaném) pobavil a oko potěšil, ale my využijeme příležitosti a něco málo si o tomto, jednom z historických letišť u nás, povíme, ačkoli jsme se tu už párkrát zastavili. A to v roce 1995 na akrobatickém evropském šampionátu viz. Poprvé doma na Extrách v roce 1995, na letecké show v roce 1998 viz. Královehradecký CIAF 98 a to popáté, nebo na zmíněných záchranářských akcích v roce 2002 Tradiční sešlost na letišti Věkoše … a 2005 Letečtí záchranáři v Hradci Králové a nebo na 16. Mistrovství Evropy v letecké akrobacii třídy Unlimited - Hradec Králové 2008
…a ostatně i o letecké záchranné službě se dá něco v MLČR najít a to například První pomoc se snesla z nebe z roku 1995 (původně tento článek autor psal pro „papírový“ Denní Telegraf), nebo Ve znaku se svatým Kryštofem, aneb… z roku 2010, nebo malý exkurs k norským záchranářům viz. Luftambulansen lander på en stein…
 
…ale zpět k historii alespoň ve stručnosti…jak připomíná průčelí některých hangárů, dějiny letiště sahají do meziválečného období a to až do poloviny dvacátých let, kdy se požadavek na výstavbu letiště objevil. A krátce před rokem 1930, kdy na letišti přistál první vojenský stroj, se vyřizovala úřednická agenda, vykupovaly a připravovaly pozemky a probíhala výstavba a o rok později už zde působila i Masarykova letecká liga a královehradecký aeroklub.
Masarykova letecká liga v Hradci Králové vznikla, ale už 8. března 1926 a než mohla rozšířit svou činnost i na letiště Věkoše, především se zabývala plachtařským výcvikem na prvním královehradeckém letišti Plachta a tak až do roku 1938 Masarykova letecká liga (MLL) fungovala na obou letištích současně. To Aeroklub Hradec Králové vznikl až 4. března 1931 a svou činnost spojil právě s dostavovaným letiště ve Věkoších, ale stejně jako v případě MLL, ukončil činnost se začátkem druhé světové války.
A jen malá odbočka k letišti Plachta. Na tomto místě na jižní části Hradce Králové bylo od roku 1892 do roku 2005 vojenské cvičiště, také zvané Exercírák či Tejrák. Když naposledy bylo používáno na počátku 80.let dvacátého století a pak už jen bylo smetištěm. Ale na tomto místě svůj vzlet uskutečnil ing.Jan Kašpar už 3. července 1910 (jako na druhém místě po svých premiérových 16. 4. 1910 a 19. 6. 1910 v Pardubicích). Ale letiště Plachta zde fungovalo až do čtyřicátých let, tedy i krátce ještě po skončení druhé světové války, ale po té, a po rozvoji letiště Věkoše bylo opuštěno…a zůstalo tu jen „pozemácké“ cvičiště. Ostatně, když se vybírala ve dvacátých létech nová lokalita pro letiště, tak se sice o Plachtě a jejím rozvoji neuvažovalo, ale v návrzích byla místa ve Stěžerách v Březhradě, nebo v Pileticích.
Ale vraťme se na letiště Věkoše. Vlastně od samého počátku byl trochu problém zkoordinovat vojenské letectvo s civilním provozem a tak nakonec bylo rozhodnuto, že na současném stávajícím místě zůstane armáda a Masarykova letecká liga, aeroklub a civilní terminál pro osobní dopravu budou umístěny na opačné straně letiště směrem na východ (bývalý terminál dodnes stojí, ale je v něm jakási drůbežárna či co, ale hangár aeroklubu a MLL už podlehl zubu času). S tím souvisí i to, že možná málokdo ví o provozu dopravní linky z Hradce Králové společností ČSA. Dne 1. července 1935 byl zahájen provoz na lince Praha - Hradec Králové - Moravská Ostrava, ale už o rok později byla z této trasy vypuštěna Moravská Ostrava a nakonec 15. září 1936 linka zrušena (pro pouhou 70ti procentní vytíženost) úplně. Ale kromě cestujících z Hradce Králové létala i pošta a to na totožné trase jako linka s cestujícími. O další plány se postarala druhá světová válka a letiště obsadila Luftwaffe
Po skončení války se uvažovalo o pravidelném spojení Hradec Králové – Liberec a na krátko se sem vrátil i plachtařský oddíl MLL, ale civilní linka nevznikla vůbec a MLL záhy zanikla úplně. Na letišti vznikla Vojenská letecká akademie (kromě jiných zde dislokovaných útvarů), v roce 1957 byla dostavěna betonová dráha a z Čáslavi se sem přestěhoval 2. letecký školní pluk s Migy-15. Další zevrubná rekonstrukce proběhla v roce 1987, ale na počátku devadesátých let došlo k restrukturalizaci letectva a tak posledními kdo „zavírali“ vojenské letiště v roce 1993 byl 1. smíšený letecký sbor a 30. bitevní letecký pluk resp. 47. průzkumný letecký pluk a Fotoletecká skupina. Do roku 2000, kdy definitivně z letiště odchází armáda tu probíhá smíšený provoz a v následujících létech tu krom jiných hlavně operuje letecká záchranka „Kryštof 6“ a DSA (Delta system – air, www.dsa.cz).
V roce 2007 vznikl podnik Letecké služby Hradec Králové (www.lshk.cz), který má na starosti současné veřejné vnitrostátní letiště a neveřejné mezinárodní letiště s vnější hranicí a to v posledních letech opět ožívá a důkazem toho je (kromě hudebních produkcí) i návrat CIAFu z Brna a obnovení Air Ambulance a HelicopterShow.
text, foto: (jjk)
Zdroj:m.j. www.lshk.cz
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama