Akce a soutěže

10.06.2018 17:41

Nádraží u Čápa

text, foto: (jjk) Nádraží u Čápa
Není to tak úplně nádraží, ale trochu novější železniční zastávka, ale dalším letištěm, na které se lze bez větších potíží, v posledních několika letech, dostat vlakem, je to u Čápova Dvora v Táboře. Zastávka sice neexistuje až tak dlouho, ale když se staví grid plachtařských soutěží od prahu dráhy 12, tak vlastně se z vlaku vystupuje přímo na start. To také byla výhoda při letošním Plachtařském Mistrovství České republiky, které se konalo od 27. května do 9. června 2018 (ačkoli se fakticky dolétalo v pátek 8. června 2018), protože bylo výhodnější a pohodlnější se dopravit za plachtaři vlakem (už jen proto, že cesta autem na jih Čech je někdy hodně krušná). Navíc letošnímu republikovému šampionátu mimořádně přálo počasí, na tuto dobu tedy až neobvykle tropické.
Táborské letiště u Čápova Dvora, kde se už osm desítek let píše tuzemská letecká historie, se v posledních několika letech stalo pravidelným zastavením plachtařů, kteří se zde potýkali o mistrovské tituly. Plachtařské Mistrovství Regionů se zde konalo v roce 2014 a o rok později Plachtařské Mistrovství České republiky. Na přelomu května a června, tedy konkrétně od 27. května do 9. června 2018 (ačkoli se fakticky dolétalo v pátek 8. června 2018) se uskutečnilo v Táboře opět Plachtařské Mistrovství České republiky, tentokrát pro rok 2018. Ale kdo nestihl čtrnáctidenní soutěžení plachtařů, má šanci si užít jiných kluzáků, pro změnu historických, a to už zaa týden, protože se zde koná půlkulatý pětadvacátý Národní slet historických kluzáků (od 16. do 24. června 2018). Mimochodem, ve zmíněném roce 2014 se právě na tomto táborské letišti konal i Slet československých letadel a každoročně se tu v září slétává hejno Vivatů, neboli motorizovaných větroňů L-13 Blaník. Takže pořádání plachtařských soutěží v Táboře, se vlastně samo nabízí (a připomínat dlouhou řadu pilotů, tak říkajíc odchovanců tohoto letiště a místního aeroklubu, kteří se nesmazatelně zapsali do historie československého a českého letectví by bylo nošení dříví do léta, nebo v tomto případě pilotů na Čápův Dvůr).
On měl vlastně Čápův Dvůr na to plachtaření zaděláno ještě dřív, než zde letiště vůbec vzniklo. Když se koncem roku 1935 sešlo několik táborských nadšenců pro létání, aby založili místní odbočku Masarykovy letecké ligy asi nečekali, že se u Čápova Dvora bude létat ještě dnes. Až 22. ledna 1936 obdrželi aviatici výměr od Zemského úřadu v Praze, který tím vzal na vědomí ustavení táborské Masarykovy letecké ligy, od Ministerstva veřejných prací získali kluzák Skaut a začali trénovat na louce u obce Svrabov, kde dnes leží (bývalé vojenské záložní) letiště Tábor – Všechov, ale hangárován byl kluzák ve stodole právě na Čápově Dvoře. Když přišla sklizeň letoun rozebrali a uložili ve vedlejší kolně. V Čápově Dvoře měli plachtaři zázemí do té doby, než postavili vlastní hangár mezi kopcem Svatá Anna a táborským hřbitovem.
Na konci třicátých let, po okupaci, všechen majetek plachtařů měla zabavit německá komise, ale jeden letuschopný kluzák ještě před tím aeroklubáci zničili a tak spolu s druhým poškozeným dříve, předali jen trosky. Za války by hangár zbořen a plocha rozorána. Hned po osvobození se, ale letečtí nadšenci z Tábora a Sezimova Ústí postarali o znovuobnovení aeroklubu a to hned 25.června 1945. Opět se tedy aeroklubáci poohlíželi po nějaké té ploše a opět si vybrali okolí Čápova Dvora. A dne 12. dubna 1946 komise leteckého sektoru Ministerstva dopravy uznala vybrané místo za vyhovující. Plochu tedy aeroklub upravil a to i za podpory národního podniku Baťa (MAS) Sezimovo Ústí a prvním letadlem, které zde přistálo byl stroj C-106 (Z-281) ze Zlína. Po té byla louka postupně předělána do podoby dvou drah 12/30 a 16/34, což trvalo do roku 1957. Původně sice Tábor počítal letištěm dopravním pro větší letadla, a to i s výstavbou menšího terminálu, a zavedením pravidelných linek, ale k tomu, podobně jakona jiných místech, nakonec nedošlo.
Hlavně se tady cvičili plachtaři na ŠK-38 Komár (SG-38), což byl dar od mlékařského družstva Madeta a hned v roce 1946 vznikl první hangár, což se hodilo, protože firma Baťa Zlín darovala aeroklubu dva letouny Piper Cub a dva větroně Krajánek. Dne 8. září 1946 se u Čápova Dvora konal i první letecký den, kde se kromě plejády větroňů postupně předvedly například letouny C-104, Praga Baby, Sokol M-1C, Fairchild UC-6, K-65 Čáp a Z-22 Junák.
Ale vraťme se k Plachtařskému Mistrovství České republiky 2018. Letošní zimu vystřídalo místo jara rovnou léto, a tak, až ve skoro netypických tropických květnových dnech (a v prvních dnech měsíce června), se republikový šampionát podařilo odlétat s tím, že už v prvním týdnu byl splněn minimální počet úloh. Zpestřením tak bylo, víceméně, jen několik bouřkových přeháněk, připomínajících chvílemi tropické lijáky. Takže u Čápova Dvora to připomínalo na konci května a začátku června spíš podnebí na březích Středozemního moře, než jihočeskou rybníkářskou oblast. Plachtařům letní až tropické počasí přálo natolik, že se podařilo během dvou týdnů úspěšně odlétat deset soutěžních úloh v Klubové třídě a devět ve třídách Kombi 15 a Kombi Open.
V Klubové třídě bylo soutěžilo 29 pilotek a pilotů a konečné pořadí po deseti úlohách bylo 1. Ivan Novák (Mladá Boleslav, Cirrus Std.), 2. Jaroslav Tomaňa (Zbraslavice, Cirrus Std.), 3. David Mach (Hronov, Cirrus VTC). Mezi ženami v této kategorii zvítězila (celkově desátá) Klára Teichmannová (Hronov, Cirrus Std.), druhá byla klasifikována (celkově 15. místo) Bára Moravcová (Zbraslavice, ASW-19B), a třetí (celkově 17. místo) Petra Pískatá (TSVM, Cirrus Std.).
Ve třídě Kombi 15 se podařilo odlétat sedmnácti soutěžícím devět úloh s těmito výsledky: 1. Radek Krejčiřík (Hranice, Ventus 2a 15m), 2. Pavel Loužecký (    Přibyslav, LS-8b), 3. Petr Koutný (Křižanov LS-8b 15m). První tři místa mezi ženami v této kategorii obsadily 1. (celkově 5. místo) Dana Nováková (Mladá Boleslav, LS-8b), 2. (celkově 7. místo) Jana Vepřeková (Dvůr Králové nad Labem, LS-8b 15m), 3. (celkově 9. místo) Hana Trešlová (Raná, LS-8b 15m).
A nakonec v kategorii Kombi Open       (14 soutěžících odletělo 9 úloh) zvítězil Roman Mraček (ASG-29E 18m 600kg), druhý byl klasifikován Tomáš Suchánek (ASG-29E 18m 600kg) a na třetím místě byl Daneš Grula (ASG-29E 18m 600kg). V této kategorii letěly pouze dvě dámy, a lépe byla klasifikovaná (celkově osmá) Lenka Kuthanová (JS-1 CTJ EVO 18m), před (celkově jedenáctou) Evou Černou (Ventus 2cxt 18m 600kg).
A komu se na táborském letišti u Čápova Dvora mezi plachtaři zalíbilo, mohou si návštěvu zopakovat (jak bylo v úvodu zmíněno) už příští týden na Národním sletu historických větroňů od 16. do 24. června 2018.           
 
 
   
text, foto: (jjk)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama