Akce a soutěže

14.09.2014 19:29

Na rozdíl od sondy Ulysses jsme slunce neviděli

text,foto: (jjk) Na rozdíl od sondy Ulysses jsme slunce neviděli

Bylo to těžké uvidět nějaký ten sluneční paprsek v sobotu 13. září 2014 na tuzemské obloze (v neděli to už nehrozilo vůbec). To měla evropsko-americká sonda Ulysses na den přesně před dvaceti lety větší štěstí, protože právě přelétávala jižní pól Slunce. Tam by, ale na parašutisty bylo příliš velké horko, proto neopovrhli ani nikterak příznivým počasím na letišti Hořovice – Tlustice a uspořádali už šestý ročník Memoriálu Josefa Ebra (od jehož tragického odchodu uplynulo v tomto červnu už pět let), který je součástí Českého poháru parašutistů. V Hořovicích se však nepořádají letecké dny a ani slety, či podobné letecké srazy, jsou vlastně závody (či provozy) parašutistů příležitostí navštívit toto letiště.

Druhý zářijový víkend tedy nenabídl mnoho létací zábavy, některé akce byly přesunuty na jiný termín a jiné (jako benešovský letecký den) zrušeny úplně. Parašutistům z Hořovic to, ale nikterak nevadilo a i s jistou pauzou, kdy byla oblačnost mimořádně nízko a začala z ní proudit vodní sprška, si zazávodili v přesnosti přistání v rámci Memoriálu Josefa Ebra. To v titulku zmíněná sonda Ulysses měla na sluníčko o mnoho větší štěstí, když ho přímo oblétla. Sice vzlétla už v roce 1990, ale po průletu kolem Jupitera se u Slunce ocitla (u jeho jižního pólu) přesně 13. září 1994 (pak ještě k obletu dostala o šest let později). Sondě se podařilo za svou osmnáctiletou aktivní činnost skoro třikrát obletět po eliptické dráze Slunce, než byla v červnu před pěti lety definitivně vypnuta. To historie létání v Hořovicích je mnohem delší, vždyť se nedaleko současného letiště začalo létat krátce po válce ve Zdicích na Holém vrchu a na Kalichu. Létalo se, ale i přímo pod Žebrákem, kde bylo dost prostoru k vybudování letiště. V té době vytvořily aerokluby z Hořovic, Zdic, Jinců, Komárova a Žebráku společný Podbrdský český národní aeroklub v Hořovicích. V Jincích sice bylo krátké betonové letiště, které vybudovala německá armáda během druhé světové války, ale dráha, ač je k vidění ještě dnes je uprostřed vojenského prostoru a tak tam létání nebylo možné, ani tehdy. Po válce už také nebylo v provozu letiště, kterému se říkalo „na Borku“ či Borek (a za první republiky bylo i tzv. záměnným letištěm). Podbrdský český národní aeroklub tak tedy i se svolením obcí vytipoval místo mezi Žebrákem, Hořovicemi a Tlusticí a chystal se zde vybudovat sportovní letiště. Jenže jak se komunistický režim permanentně připravoval na válku, tak rozhodl, že z Hořovic bude posádkové město a zde bude vybudováno letiště pro vojenské stíhačky. Od nápadu s posádkovým městem se sice ustoupilo, ale letiště s pevnou dráhou tu vybudováno bylo. K Tlustici se ještě navíc v roce 1958 přistěhovali na čas letci z Příbrami, protože i tam se stavělo nové letiště se zpevněnou plochou. Místní letiště pak mimo jiné bylo záložní pro 47. průzkumný letecký pluk v Pardubicích a také světe div se bylo podle některých plánovačů určeno pro případ útoku na tehdejší Německou spolkovou republiku. Mezi tím v roce 1979 vzniká v Hořovicích parašutistický aeroklub k němuž se přidávají i parašutisté z Kladna, Ruzyně, ale i Rakovníka a Berouna, protože by para provoz začal překážet přistávajícím letadlům na letišti Praha – Ruzyně. Po roce 1990 armáda ztrácí o letiště zájem a po vypořádání vojenského majetku se dostává do majetku obce Tlustice. Na letišti pokračují parašutisté i celý Aeroklub Hořovice, ke kterým se postupně připojují další letecké společnosti, firmy a soukromníci, kteří tu staví nové hangáry a své zázemí a provoz se stále rozšiřuje. Před několika lety se přesunula i věž z původního místa u hangáru Aeroklubu Hořovice, protože z původního místa za silnicí nebylo na dráhu, která se před lety zkrátila a její práh posunul (aby nezasahoval do komunikace mezi Tlusticí a Hořovicemi), nebylo na provoz a starty a přistávání letadel skoro vůbec vidět.
Za připomenutí také stojí událost z doby působení armády, kdy u letiště došlo k tragické havárii vojenského Migu-19 o čemž je psáno na jiném místě Památka na kpt.Josefa Matouška v Hořovicích s odkazem na knihu Libora Režňáka:Ocelový hřebec Mig-19 a československé letectvo 1958-1972(Svět křídel Cheb p.č.95/č.p.146; březen 2008).
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama