Akce a soutěže

21.06.2015 22:26

Na peklech z hotelu Modrá hvězda

text: (jjk), M.J. foto: M.J. Na peklech z hotelu Modrá hvězda

Hotel Modrá hvězda býval byl jeden slavný film s Natašou Gollovou a Oldřichem Novým z roku 1941. Ale hotel Modrá hvězda byl osudovým pro jeden letecký spolek o několik let později, a to chotěbořský aeroklub. Dne 25. června 1945 se v chotěbořském hotelu Modrá hvězda se ustanovil pod heslem „pro naše československé letectví…naším mořem je vzduch“ plachtařský oddíl Českého národního aeroklubu. A tím to vlastně všechno v Chotěboři začalo. Bylo to před sedmdesáti lety a tak také letošní dětský a letecký den na letišti v Počátkách v neděli 21. června 2015 zaštítil heslem „sedmdesát let od počátků létání v Chotěboři“…tedy s malým „P“, protože do Počátek se chotěbořští aviatici přestěhovali až o několik let později…

Hnedle po válce chotěbořští neměli na čem létat a vlastně ani neměli kde. Prvními vehikly byly dva kluzáky SG-38 a jeden větroň Grunau Baby. Místní továrna Eckhardt & spol., místním začínajícím letcům, kteří ve fabrice také pracovali ve které byla většina členů zaměstnána, poskytla část konstrukce na stavbu prvního letištního baráku, který našel své místo na prvním chotěbořském letišti na Břevnici. To bylo ještě před konce roku 1945. Jenže nebylo to nejideálnější místo a tak se následujícího roku začalo v hledání letiště nového. To se našlo na pozemcích Jana Nepomuka Dobrzenského hraběte z Dobrzenicz, kde už v meziválečném období bylo záměnné, nebo také nouzové letiště pro potřeby československého vojenského letectva. U lesa za Dobkovem (z dnešního pohledu na druhém konci letiště než jsou dnešní hangáry a další zázemí) místní létavci postavili hangár a ze zbytků trofejních součástek po okupační armádě si sestavili i motorový naviják. A už poslední den srpna roku 1947 se tu konal letecký den. Po politických změnách, které proběhly v roce 1948 se měnily poměry i v chotěbořském aeroklubu, ale zásadnější změnou byl rok 1953, kdy se aeroklub stal součástí Svazu pro spolupráci s armádou, tedy Aeroklubu Svazarmu, ale světlo světa spatřily i nové hangáry na současném místě, tedy nedaleko obce Počátky. Shodou okolností (a to souvisí i titulkem) se v roce 1959 na tomto letišti točil film „Prázdniny v oblacích“ na motivy knihy „O letadélku Káněti“ od Bohumila Říhy. V tomto filmu se pod názvem Vážka (letadélko Káně) objevil československý vrtulník  HC-2 OK-IVA, který pilotoval Zdeněk Pondělíček z pardubického aeroklubu (ve filmu tedy herec Otto Lackovič) a letiště se fiktivně jmenovalo „Na peklech“ a střežil ho přísný hlídač v podání Stanislava Neumanna. Nu tak jako tak, letiště „Na peklech“ je vlastně předobrazem současné podoby chotěbořského letiště a ač došlo k různým přestavbám a zásadním modernizacím na konci šedesátých let, v první polovině osmdesátých let a nakonec před několika lety, kdy byla vyrobena nová travnatá dráha a vyrostla nová moderní řídící věž, veškeré zázemí letiště je v místech, která jsou k vidění ve zmíněném filmu.
Chotěbořský aeroklub tedy slaví v těchto dnech sedmdesáté narozeniny, nelze než gratulovat při pohledu na to, co se zde v Počátcích za ta léta podařilo. I dětský a letecký den se bezpochyby zařadil mezi ty nejvýznamnější akce leteckého kalendáře…a letos, jak už se stalo vlastně i v případě magazínu tradicí všechno pečlivě fotograficky zaznamenal Miloš Jenčík a přidal k tomu i několik vět…  
text: (jjk)
 
Na letišti Aeroklubu Chotěboř se v neděli 21. června 2015 pořádal již tradiční "Dětský den a letecká show", letos navíc obohacený o oslavy sedmdesáti let od počátků létání v Chotěboři.
Přes nepříliš příznivé a proměnlivé počasí, jak prý bývá na Vysočině zvykem, na letiště dolétli všechni vystupující a i někteří diváci se dopravili letecky. Dopoledne tedy probíhaly přílety a "vyhlídkové" lety na vrtulníku Eurocopter EC120. Slovo vyhlídkové je v uvozovkách proto, že přesnější by byly spíše "poloakrobatické" lety, neboť zájemci o let vrtulníkem si užili nejen horizontální let.
Předehrou leteckého programu byl průlet dvojice Gripenů. Poté se na stále zatažené obloze prolétla edukativní trojice letounů: dolnoplošník Zlín Z-381, hornoplošník Piper PA18 Super Cup a dvouplošník Aero C-104. Následovala další, žlutá, trojice a to Zlín Z-37A Čmelák jako vlečná a větroně Pionýr a Krajánek. Skupinové létání reprezentovala čtveřice Zlínů skupiny Follow Me, kterou vystřídal další Trenér (Zlín Z-126). Sólová akrobacie byla zastoupena speciálem Extra 330SC. I letos se v Chotěboři objevily Warbirdy - Jak 3 a Beech C-45 Expeditor. Následovala bezmotorová akrobacie a kluzák Swift S1, již výše zmiňovaný vrtulník Eurocopter EC120 a poslední akrobatické vystoupení na Extře 300 SR. A z An-2 Anduly vyskákali a na letištní plochu dopadli parašutisté. Posledním ukázka zavedla diváky do časů dávno minulých, do První světové války, kde proti sobě bojovali piloti v UL replikách dvouplošníku Sopwith Camel a trojpolšníku Fokker Dr.1.



Po celý den se počasí měnilo od zatažené oblohy s černými mraky až po polojasno. Navzdory nejistotě ohledně počasí na letiště dorazilo množství diváků, kteří sledovali více jak dvouhodinový program letových ukázek. 
text, foto: M.J.
A více fotografií Miloše Jenčíka na jeho stránkách www.airfoto.jencik.net, Airshow Chotěboř 2015 | Chotěboř | 21. 6. 2015
 
 
text: (jjk), M.J. foto: M.J.
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět stále znovu objevuje, (jjk)]  
 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama