Akce a soutěže

03.08.2008 19:04

Mistrovství regionů ve Zbraslavicích

text,foto: (jjk) Mistrovství regionů ve Zbraslavicích

Včera jsem se zmiňoval o tom, že probíhá Plachtařské Mistrovství Regionů České republiky ve Zbraslavicích (tedy zkráceně PMRg). Je to vlastně jedna ze třech nejprestižnějších soutěží u nás (po Mistrovství České republiky a juniorském šampionátu – jaké jsou mezi nimi rozdíly tady nebudu vysvětlovat, ani to, že se létá v rámci tuzemského poháru ještě několik dalších soutěží, jako třeba Jarní pohár, Safari, a letos poprvé i Gradient GP a Frýdlant nad Ostravicí) a co se týče obsazení vlastně úplně největší. Pro zajímavost se letos zúčastní tohoto mistrovství (které trvá od 27.července do 9.srpna) 93 pilotů a pilotek a stejný počet strojů (což je počet vskutku nevídaný). Tento velkolepý podnik, ale potřebuje samozřejmě nejen velké a dobře fungující letiště, ale i velký počet tahounů, tedy motorových strojů vlekoucích větroně do oblak. Letos se jich ve Zbraslavicích sešlo hnedle dvanáct, z toho osm Zlinů 226MS (ze Zbraslavic, Kolína, Tábora, Ústí nad Orlicí a Soběslavi), a pak domácí jeden Zlin 326M, Z 37A Čmelák a dva Brigadýry L 60S. A co se týče typů větroňů, létá se na Vosách (VSO-10), Cirrusech, ASW-15/19, LAKách-15, Jantarech, Atlasech, Ventusech, Discusech, Glasflugelech a LS-3/6…. Na tomto šampionátu se létá tradičně Klubová třída a Kombinovaná třída a výsledky se vyhlašují jak celkové, tak v obou třídách, tak i C1,C2 a M (tedy region Čechy západ, Čechy východ a Morava). Trochu kuriozita je, že se zde představili i dva Švýcaři Yuri Prodorutti a Marco Pronzati, ale jestli mají vypsanou svou vlastní třídu „CH“ tak to netuším, mluvili italsky a tak jsem se neptal …. No a létá se samozřejmě podle počasí, ale vypisuje se každý den po(či při) briefingu trasa letu, bývá zhruba tak trojúhelníková cca na 200 až 400 km a létá se na rychlost. Někdy se vypisují soutěže i na dolet, tedy na vzdálenost. No a po briefingu se vyfasují mapy, oznámí se čas startu a strojky se postaví na grid (jak to vysvětlit, prostě grid je  něco jako postavení na startu při Formuli 1, zjednodušeně řečeno)…. A tak se vytáhnou větroně z rakviček, složí se dohromady a pak se na startovním roštu čeká a čeká …. čeká …….. a čeká ……………….. a čeká …. A pak se zhruba dvě hodiny po původně oznámeném termínu startu odněkud do vysílačky ozve ospalý hlas  a buď se všechno zruší, nebo se start o dalších několik hodin, či dnů odloží a nebo se oznámí, že se startuje a nastane maso….několik desítek pilotů pospávajících po přilehlých loukách nebo pod křídly strojů, nebo pod korunami stromů,  náhle vyskočí, jako když do nich střelí, další lidé zdánlivě nekoordinovaně pobíhají sem a tam (mezi nimi se motá dalších několik desítek pomocníků startéra v oranžových vestách a s praporky),  piloti skáčou do postrojů padáků a následně do svých strojů, motoráři nahazují vrtule a během několika vteřin se řadí před první řadu větroňů, pomocníci startéra přikurtují „plachťáky“ a pak se v neuvěřitelném tempu startuje do vzduchu …. Po krátkém vystoupání se vlekaři odpojí a spěchají zpět na letiště, nakrátko přistávají na práh dráhy a celá startovní operace se opakuje (někteří přistávají aktivně už před dráhou do místního jetelového pole … což je v příloze vidět)….a uběhne jen několik málo minut a letiště je prázdné a ve vzduchu se ve stoupavém proudu jako na kolotoči motá skoro stovka bílejch ptáků … a život na letišti opět upadne do ospalé nudné horké letargie ….  Kterou vlastně jen naruší přistávající větroň předjezdce (chrousta), tedy pilota, který letí s předstihem vytyčenou trasu před závodníky …. No a pak se zase čeká a čeká a čeká, zhruba dvě hodiny a pak se začnou v rozmezí několika hodin trousit závodníci …. A pak opět nastane šrumec, ale ne na letišti, ale po polích, zahradách, paloucích a pastvinách po trase letu, protože každý závod má své ztráty a tak ti piloti, kteří vletěli do pytle a zůstali bez vzduchu, museli přistát někde neplánovaně a neúmyslně do jetele … takže pak až do dlouhé noci autíčka s rakvičkami brázdí naši krásnou vlast a hledají po polích sirotečky se nemohoucími strojky …. No a to jsou asi tak v kostce plachtařské závody …. No a protože zbraslavické mistrovství regionů je právě ve své polovině, tak přikládám několik fotek z toho velice hektického startování …. Ale není to ono, to se musí vidět na živo, protože z fotek, ani z vyprávění se ten mazec nedá vysvětlit natolik barvitě, aby to působilo opravdu autenticky …. Tak se mějte čau

 (jjk)

Výsledky na www.gliding.cz
 
2.hejno na startu 2.hejno na startu
2.hejno na startu
 

3.připnout padák 3.připnout padák
3.připnout padák
4.pořádně připoutat 4.pořádně připoutat
4.pořádně připoutat
8.ještě přiklopit 8.ještě přiklopit
8.ještě přiklopit
9.všichni motoráři na start 9.všichni motoráři na start
9.všichni motoráři na start
 

11.rakovnický Jan Hlaváček se utrhl z lana při startu 11.rakovnický Jan Hlaváček se utrhl z lana při startu
11.rakovnický Jan Hlaváček se utrhl z lana při startu
12.budějovický Josef Kluger se startuje sám 12.budějovický Josef Kluger se startuje sám
12.budějovický Josef Kluger se startuje sám
13.hemžení na startu 13.hemžení na startu
13.hemžení na startu
14.Ústeskoorlický Petr Šafář startuje Zlínek přistává 14.Ústeskoorlický Petr Šafář startuje Zlínek přistává
14.Ústeskoorlický Petr Šafář startuje Zlínek přistává
15.a na zem zpátky pro novou várku 15.a na zem zpátky pro novou várku
15.a na zem zpátky pro novou várku
16.rychle připojit dalšího... 16.rychle připojit dalšího...
16.rychle připojit dalšího...
17.pode mnou se ježí křídla 17.pode mnou se ježí křídla
17.pode mnou se ježí křídla
18.Čmelák sedal před dráhu do jetele 18.Čmelák sedal před dráhu do jetele
18.Čmelák sedal před dráhu do jetele
19.vrtulový Karel Ertl z Křižanova 19.vrtulový Karel Ertl z Křižanova
19.vrtulový Karel Ertl z Křižanova
20.Brigadýr s Trenérem 20.Brigadýr s Trenérem
20.Brigadýr s Trenérem
21.a znovu rychle nahoru 21.a znovu rychle nahoru
21.a znovu rychle nahoru
22.pěkně v zákrytu 22.pěkně v zákrytu
22.pěkně v zákrytu
23.a ještě Petr Šetka z Jindřichova Hradce 23.a ještě Petr Šetka z Jindřichova Hradce
23.a ještě Petr Šetka z Jindřichova Hradce
24.kolotoč ve stoupavém proudu 24.kolotoč ve stoupavém proudu
24.kolotoč ve stoupavém proudu
 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama