Akce a soutěže

23.09.2012 18:53

Malý restík z Vysočiny

text,foto: (jjk) Malý restík z Vysočiny

Je tomu čtrnáct dnů, co se odehrávala na někdejším vojenském letišti V Havlíčkově Brodě veliká sláva, jenže, jak jsem již byl informoval, dřepěl jsem toho času na letišti v Chabeřicích viz. Takovej blbej kufr…, protože opětovný start a pokračování v letu směrem k Havlíčkovu Brodu znemožnilo rejdění divokých prasat, která poněkud až příliš ryla čumákem do dráhy, že se nedalo vzlétnout. Ale resty se mají napravovat a tak trochu opožděně, ale přece se na tomto místě mohu konečně zmínit o tom, co se to na havlíčkobrodském letišti vlastně slavilo. Povětří sice v sobotu 22. září 2012 nebylo pro létání nijak vstřícné, ale přece jenom na chvilku se podařilo pod temnou oblohou pořídit pár obrázků z nově postaveného hangáru Aeroklubu Praha Letňany…ano správně na letišti Havlíčkův Brod.

Ono se už nad Prahou kvůli všem možným omezením a ochranným pásmům a všem možným stěžovatelům, nedá moc létat. A plachtařský provoz vyžaduje, především kvůli výcviku, téměř nepřetržité vlekání kluzáků do vzduchu motorovými letouny, což kromě čím dál větší hustotě civilního provozu na pražské Ruzyni vadí i čím dál většímu počtu nesnášenlivých neurotiků, kteří si stěžují na všechno a na vše a dráždí je i letadlo odlesk letadla v deseti kilometrech nad Prahou. Sice provoz současné techniky se nedá ani vzdáleně hlukově srovnat s tím, jaké zvuky vyluzovaly stroje před dvaceti a více lety, ale s tím jak se postupně snižuje hluk leteckých motorů, zvyšuje se naopak počet podrážděných stěžovatelů. Bydlíce už bez mála necelých padesát let v oblasti ruzyňského letiště, mám poslední dobou pocit, že jsem ztratil sluch, protože při přistávání už některé typy letounů nejsou skoro slyšet. Přál bych neurotikům provoz strojů Tu-134, nebo Il-62, nebo pravidelné tůrování motorů naprázdno, které se druhdy rozléhalo od Břevnova až do Středokluk, jenže tehdy by nikomu žádné stěžování nebylo nic platné. Ale tak nic naplat, létat se tedy musí v klidnějších lokalitách, kde není až zase tak hustá zástavba. A protože letňanští letci už desítku let spolupracují právě s Aeroklubem v Havlíčkově Brodě, slovo dalo slovo a Aeroklub Praha Letňany se rozhodl, že si zde postaví svůj vlastní hangár a vybuduje zázemí pro plánované Středisko bezmotorového létání. No ono k tomu přispělo i na tuzemské poměry vstřícné nahlížení představitelů Vysočiny a to jak kraje, tak i jednotlivých měst ke sportovnímu létání (a to včetně dotací), což je netýká jen letiště v Havlíčkově Brodě, ale i Chotěboři, Křižanov, Přibyslavi a Jihlavě. A tak se stalo, že se zde mohli plachtaři z Letňany zabydlet ve svém novém útulném hangáru, kam si už i nastěhovaly své stroječky a slavnostně svoje detašované pracoviště (vlastně už stálé) otevřít v sobotu 8. září 2012. Dalším krokem by mělo být i dobudování dalšího zázemí například v podobě chatiček pro piloty a kursisty letecké školy. A tak se můžeme těšit na příští sezonu, až se všechno kolem zazelená, různé flíčky po stavební činnosti zarostou a možná i nějaký ten keřík, či stromek by se hodil…
…ale s tím létáním to teď v Havlíčkově Brodě od konce září ani domácí, ani letňanští nebudou mít zrovna ideální. A to ne snad, že by se dělo něco dramatického, ba naopak. Po té co se stalo letiště v Havlíčkově Brodě letištěm mezinárodním, přibyl, nadneseně řečeno „terminál“ přilepený k budově s řídící věží, se chystají další úpravy (tentokrát dráhy). Tedy ona ta hlavní budova letiště dnes spíš připomíná objekty leteckých nádraží z první poloviny dvacátého století, ale to je spíš k dobru věci. Rozhodně milejší, než nějaká prefabrikovaná příšera, kterých si v podobě průmyslových zón užíváme až až. Tento sympatický letecký přístav Vysočiny navíc dostal i nápis, takže i hlavní budova dostala na důstojnosti . A protože už se dostavila i nějaká ta dotace, úpravy se dočkala i plocha před hlavní budovou a to jak v podobě nového asfaltu, tak i nové trávy. Že tráva vypadá jako na golfovém hřišti není náhodou, na letišti totiž spolu s aeroklubem funguje i havlíčkobrodský golf club a tudíž je tu i „odpaliště“, tedy přesněji řečeno 320 metrů dlouhý driving range. A spolupráce probíhá ke vzájemné spokojenosti .      
Ale dvacet let se tak říkajíc nesáhlo na vzletovou a přistávací dráhu. Sice je v plánu i vybudování dráhy asfaltové (viz. zmínka zde V květnu kropil Florián a Artemas tentokrát foukal…), přece jenom se jedná o mezinárodní letiště, ale v současné době, opět díky dotaci je potřeba přinejmenším opravit dráhu stávající travnatou. Takže koncem září 2012 se začne se zemními pracemi a jak počasí dovolí (což je na Vysočině značně nevyzpytatelné) bude se travnatá dráha opravovat a srovnávat, aby byla v co nejlepší kondici pro další sezonu, ale hlavně, aby se co nejdříve mohlo bez potíží létat. A kromě domácích a letňanských pilotů tu mohli skotačit všichni letuchtiví nadšenci. 
Ale zcela jistě o provozu a postupujících pracích budou havlíčkobrodští informovat na stránkách svého aeroklubu www.aeroklubhb.cz.      
A tak se můžeme všichni těšit na opět něco nového na letišti v Havlíčkově Brodě a kolik startů, tolik přistání. A jen pro připomenutí několik zmínek o tomto letišti viz. V květnu kropil Florián a Artemas tentokrát foukal… a Svatý Floriánek ušetřil hasičům vodu a kropil a kropil… z roku 2010 a ještě před tím v roce 2006 Definitivní konec vojáků v Brodě
text, foto: (jjk)
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci nemohla světa běh a nejen ten letecký aktivně sledovat, ale snad už konečně ten světa běh a i ten létací začíná zvolna opět pomalu vnímat, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama