Akce a soutěže

18.08.2013 16:56

Luňák u Huberta

text,foto: (jjk) Luňák u Huberta

Při příležitosti minulé návštěvy Zbraslavic (viz. Svatý Hubert u kaštánku, u altánku stojící) jsem se zmiňoval, že nad letištěm v takovém příjemném místě, kde stoletý kaštan dává stín upachtěným pocestným stojí nedlouho svatý Hubert. V krátké době po sobě se návštěva u svatého Huberta opakovala, protože po Plachtařském mistrovství regionů České republiky 28. července až 9. srpna 2013 se na letišti Zbraslavice konal ve dnech 15. - 17. srpna 2013 první ročník mezinárodních akrobatických závodů kluzáků historických a dvoumístných pod názvem 1st Two Seater and Retro Glider Aerobatic Cup 2013.

A opět tuto zcela novou soutěž ohlídal univerzální svatý muž Hubert. Ale co je pozoruhodné, to byla návštěva jednoho slavného československého akrobatického kluzáku, kterých už po světě moc nelétá. Objevil se tu letoun Letov LF-107 Luňák, který nedávno opět mohl (po delším papírování) začít létat i oficiálně akrobacii a přiletěl do Zbraslavic z Velké Británie, kde je doma u Grahama Sawa. Historických závodů se tedy účastnil Vogt Lo-100 (známá „mrkev“ Miloše Ramerta) a právě zmíněný Letov LF-107 Luňák. Mezi pěti historiky vyhrál Miloš Ramert se svou „mrkví“ Lo-100, před právě zmíněným majitelem Luňáka Britem Grahamem Sawem. A na tomto Luňáku létal i bronzový Jan Rolinek.    
A když jsme u toho Luňáka. Letov LF-107 Luňák se vyklubal jako speciální akrobatický větroň v roce 1948 v továrně Rudý Letov díky konstruktérovi Vladimíru Štrosovi. Od pohledu letounek vypadal jako stíhačka a tak kromě aeroklubů vývoj a výrobu tohoto letounu i armáda, která ho používala ve výcviku. Ačkoli Luňák byl letounem opravdu povedeným, vyráběl se pouze od roku 1950 do roku 1951 a ze sériové linky sjelo jen 75 strojů. Po té co záhy dosloužil v armádě (kde na něm piloti létali kondiční lety), počátkem sedmdesátých let postupně dolétal většinou (až na několik výjimek) i v aeroklubech a dnes tu a tam visí kdesi pod střechou hangárů. Několik málo Luňáků dnes tedy létá, ale opravdu jen velmi málo. U nás ještě před nedávnem se zjevoval ve vzduchu LF-107 Luňák z Frýdlantu nad Ostravicí (OK- OK-0819) a druhý (OK-0918) v Brně-Medlánkách. Ale  ve Zbraslavicích se objevil Luňák OK-0927, tedy letoun, který ač dnes bydlí ve Velké Británii, je původem právě z Aeroklubu Zbraslavice, takže se de facto vrátil domů. Sice měl značku upravenou na CK-0927, ale to je na delší vysvětlování, protože by to bylo jako pohádka o hlouposti, která kvete opravdu bujně, aneb o tom jak další blbci dostali funkci (a kulaté razítko).
Ale ještě k tomu Luňákovi by bylo třeba doříci, že letoun byl (a je) jednomístný celodřevěný středoplošník s poloskořepinovým trupem a jednonosníkovým překližkou potaženým křídlem (tím jsou potaženy i vztlakové klapky, křidélka a kormidla). Rozpětí letounu je 14,30 metru, délka 6,75 metru, prázdná hmotnost 205 kg, vzletová hmotmost 310 kg, nejvyšší dovolená rychlost je 300 km/h a minimální rychlost 50 km/h.
Kromě historiků se konaly i závody dvojic, kdy méně zkušeného aktobata „hlídal“ zkušenější instruktor. A tak se v posádkách objevil i Miloš Ramert a Jan Rolinek. Nu a v dvoumístných kluzácích vyhrála tedy dvojice Beneš – Houška na L-13AC Blaník, druhá byla posádka Ramert – Krejší, rovněž na Blaníku a třetí dvojice Rolinek – Kurucz s letounem DG1001. Této kategorie se účastnilo celkem dvanáct posádek.
A tak tedy uvidíme, zda 1st Two Seater and Retro Glider Aerobatic Cup 2013 zůstane jen ojedinělým experimentem, nebo nastartuje nějakou tradici dalšího akrobatického závodu. A také by možná stálo za zamyšlení i ve Zbraslavicích „U svatého Huberta“ uspořádat nějakou větší akrobatickou soutěž. Rozhodně místní letci při pořádání především plachtařských závodů přesvědčili, že by zvládli i nějakou další soutěž.
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci teprve světa běh a nejen ten letecký opět znovu objevuje, (jjk)]
 
 
Contest Results: Retro - Overall
Ranked by scores    
 Rank
 
Pilot
Aeroplane
Registration
Known 
Free 
Unkn 1 
Unkn 2 
Unkn 3 
Totals
O/all %
 1
CZE
Miloš Ramert
Lo 100
BGA2770
1398,25
1234,25
1472,75
1201,38
1496
6802,63
76,866
 2
GBR
Graham Saw
LF 107
CK-0927
1272,75
1343,25
1430
987,13
1255
6288,13
71,052
 3
CZE
Jan Rolinek
LF 107
CK-0927
1154,75
1164,13
1304,5
1220
1310,13
6153,5
69,531
 4
HUN
Miklós Hoós
LF 107
CK-0927
1131,75
1356,63
1244,75
1133,5
1223,13
6089,75
68,811
 5
CZE
Jiří Procházka
Lo 100
BGA2770
754,25
1167,13
1205,75
618,13
1156,63
4901,88
55,388
 
Contest Results: Two Seater - Overall
Ranked by scores    
 Rank
 
Pilot
Aeroplane
Registration
Known 1 
Known 2 
Unkn 1 
Unkn 2 
Totals
O/all %
 1
CZE
Beneš - Houška
L 13 Ac
OK-8812
1379,63
1283,5
1311,25
1101
5075,38
76,552
 2
CZE
Ramert - Krejčí
L 13 Ac
OK-8812
1424
1256,25
1245,25
1132,38
5057,88
76,288
 3
CZE
Rolinek - Kurucz
DG1001
OK-0110
1241,38
1374,63
1222,25
1002,38
4840,63
73,011
 4
CZE
Černý - Holečková
L 13 Ac
OK-8812
1217,25
1221,75
1155,75
979,5
4574,25
68,993
 5
CZE
Jordán - Sklenář
ASK 21
OK-2121
1019,88
1220,13
1018
874,75
4132,75
62,334
 6
CZE
Procházka - Procházková
ASK 21
OK-2121
938,13
1007,75
1187,75
977,88
4111,5
62,014
 7
CZE
Kovařík - Rolinek
ASK 21
OK-2121
720
1093,5
1258,13
1024,25
4095,88
61,778
 8
CZE
Kolomazník - Hrubá
L 13 Ac
OK-8812
1073,75
1047,5
1123
525,88
3770,13
56,865
 9
CZE
Sobotka - Šuman
ASK 21
OK-2121
819,88
801
1145
959,5
3725,38
56,19
 10
CZE
Krejčí - Ramert
DG 1001
OK-0110
451,88
680,88
1242,75
1100,13
3475,63
52,423
 11
CZE
Polívka - Hotový
ASK 21
OK-2121
682,25
814,13
1112,75
701,75
3310,88
49,938
 12
CZE
Buben - Cicvárek
ASK 21
OK-2121
159,38
875,88
769,5
792,13
2596,88
39,169
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto: VLa foto: VLa
foto: VLa
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama