Akce a soutěže

27.09.2009 20:00

Loučení s létem na Rané

text, foto: (jjk) Loučení s létem na Rané
V počátcích létání byly naše milé kulaté kopečky hlavní startovací plochou pro rozličné stroječky a letuchtivé plachtaře a jednou z kolébek této „pošetilosti“ byl kopec nad Ranou u Loun. Není tedy divu, že zde lze vidět na vlastní oči archaické kluzáky všeho druhu, a že zde má svůj azyl i Plachtařský oldtimer klub pořádající svou výroční schůzi v sobotu 26. září 2009, jehož součástí bylo i podzimní svahové soustředění a létáním na historických kluzácích.

Na začátku 30. let se na rané konaly národní závody Masarykovy letecké ligy, ale současně s tím v roce 1932 hledala skupina studentského leteckého spolku Německé Techniky v Praze Akaflieg Prag terén na létání a oko jim padlo právě na kopec Raná. Tento dvojjazyčný kraj byl přímo stvořený jako příklad toho, že oba národy mohou spolu žít a věnovat se tomuto bohulibému koníčku. Ostatně i dnes na Rané létají Češi a němci společně, podobně jako před více než šedesáti lety. V Rané byla převaha Čechů a v Hrádku naopak Němců, ale škola byla společná na půl cesty mezi oběma obcemi. Kopec Raná sice obhospodařoval německý spolek, ale to nebránilo tomu, aby zde své létací aktivity provozovala i Masarykova letecká liga. Po druhé světové válce němečtí plachtaři z historicko politických důvodů, jak známo, odešli a Raná se stala baštou československých větroňářů na dlouhá léta. Ostatně o historii létání na Rané je psáno na jiném místě v odkazu: Přivolávání jara na Rané, což je převzatá historie ze stránek ranského aeroklubu. Po roce 1990 se, ale oživily aktivity stavitelů, restaurátorů a ochraňovatelů veteránských strojů v podobě Plachtařského oldtimer klubu. Ten své aktivity prezentoval v roce 1993 na 21. International Vintage Glider Rally ve Zbraslavicích, pak v Benešově na 1. národním sletu v roce 1994 a dalších akcích až do letošního sletu ve Staňkově Veteráni juchali ve Staňkově a Old timery přilétají na Šumavu. Postupem let se také daří renovovat, nebo vyrábět repliky více či méně historických kluzáků a na setkáních jsou k vidění letouny jako Z-125 Šohaj, M-25 Standard, LF-109 Pionýr, VSM-40 Démant, VT-16 Orlík resp. VT-116 Orlík II, LF-109 Pionýr, LG-425 Šohaj 3, VSB-62 Vega, nebo Z-23 Honza a Z-24 Krajánek. K úžasným strojům patří „žbrlinkáč“ Hol´s der Teufel, o kterém je psáno v článku o sletu ve Staňkově, viz odkaz výše, ale jeho menší replika je k vidění i v podobě modelu a naposledy v Rokycanech: Návrat plachtařů na rokycanské nebe. Tento historický stroj létá jako zamlada, což je vidět i na tom, že před několika týdny získal i své „stříbrné Céčko“ a to díky ranskému plachtaři Ulfu Kernovi. Hol´s der Teufel OK-A415 už v loňském roce dokázal v převýšení 1535 m (z polského Jeźowa kolem Sněžky) dolétnout deklarovanou vzdálenost 50,33 kilometrů, ale nedosáhl potřebných pěti hodin ve vzduchu. I tak ve své kategorii byl rekordmanem. Ale letos 29. srpna 2009 se podařilo Ulfu Kernovi téměř neuvěřitelné. Při 13. Kleines ex-DDR Segelflug-Oldtimertreffen uletěl v Perlebergu senzačních 101,27 kilometru. Kdo umí, ten umí, je vidět, že i replika historického německé kluzáku "Hols der Teufel" z roku 2004 (původně z roku 1927) z projektového plátna Alexandera Lipische zvládá kvalitní výkony. A ranští nadšenci bratři Achim a Gerhnard Maleschkové a Jiří Leník s Janem Krejčím jsou ne méně schopnými konstruktéry, jako jejich dávní předchůdci a to „čert“ není zdaleka jejich jediným dílem. A i česko-německé složení autorů replik kluzáků tak trochu připomíná prvorepublikové létání na Rané. Tož loučení s létem a vítání podzimu? Ale kdež, na obloze je stále jaro …

A některé další odkazy na dění na Rané: Deštivý Ranský pohár 2008 Další Ranský pohár dokroužil nad Hrádkem

(jjk)

 

 

A malé post skriptum: Celkem nedávno vešlo v platnost to, že v automobilu nemusí být rezervní pneumatika, ale jen opravárenská sada. Pro ty, kteří spoléhají pouze na tuto sadu bych měl důrazné upozornění. V případě, že před vámi do kopce jede nákladní vůz naložený kamením (v tomto případě ze stavby obchvatových komunikací před Louny) a „obelisk“ z vozu vyskočí přímo před vaše vozidlo, nepomůže vám ani svatý Petr natož opravárenská sada. Pneumatika je, jak vidno na jednom s přiložených snímků, zcela neopravitelná. Tedy pokud se podaří alespoň trochu uhnout, jinak to odnese chladič, či čelní sklo s patrně s podobným osudem jako guma. Cik-cak poskakujícímu žulovému projektilu se opravdu velmi těžko uhýbá. Nakonec je pár škrábanců na kapotě a roztržená pneumatika lepší než kámen v čelním skle. A tak bych po dnešní zkušenosti si dovolil varovat před spoléháním na opravárenskou sadou. Na českých silnicích můžete potkat pravdu cokoliv.  Já měl štěstí, že mi na letišti s výměnou pomohl ranský plachtař a zároveň technik jedné soukromé letecké společnosti z pražské Ruzyně. Touto cestou ještě jednou ing.Luboši Stibůrkovi děkuji.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.... úraz ... .... úraz ...
.... úraz ...
... a podpis ... a podpis
... a podpis
 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

vgc vgc

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama