Akce a soutěže

23.09.2007 19:33

Kolkolo táborských letišť Čápova dvora a Všechova

text,foto: (jjk) Kolkolo táborských letišť Čápova dvora a Všechova

V souvislosti s návštěvou letiště České Budějovice-Planá (které je logicky v katastru Litvínovic) jsem se zmínil m.j. o tom, že mezi města, která mají více než jedno letiště, patří i Tábor. Historickým letištěm je Tábor-Čápův Dvůr, které je teď de facto na katastrálním území Sezimova Ústí. Původně opravdu vzniklo u Čápova statku a během let se hangáry postavily o pár set metrů směrem od Tábora směrem k Sezimovu Ústí. A jak to vlastně bylo? Koncem roku 1935 se sešlo několik táborských občanů, nadšenců pro sportovní létání, aby založili místní skupinu Masarykovy letecké ligy v Táboře. 22. ledna 1936 obdrželi výměr od Zemského úřadu v Praze, který tímto vzal na vědomí ustavení pobočky MLL. Na začátku léta téhož roku získali první táborští nadšenci od Ministerstva veřejných prací kluzák typu Zlin-5 Skaut. Okamžitě se začalo s výcvikem asi patnácti plachtařů na louce v prostoru obce Svrabov. Starty byly prováděny pomocí gumového lana a kluzák byl hangárován ve stodole na Čápově Dvoře, jehož nájemce byl ochoten poskytnout přístřeší kluzáku až do podzimní sklizně. Pak plachtaři svého Skauta rozebrali a uložili do vedlejší kůlny, do doby, než byl dokončen hangár, který se nacházel asi v polovině vzdálenosti mezi kopcem Svatá Anna a táborským hřbitovem, východně od města. Začátkem roku 1937 byl táborským plachtařům přidělen další kluzák, opět Zlin-5 Skaut. Po okupaci Československa bylo celé naše letectví zlikvidováno a pro potřeby Velkoněmecké říše byl zabrán i majetek Masarykovy letecké ligy. Stejně tak tomu bylo i v Táboře a z jara roku 1939 se měla dostavit německá komise, aby převzala majetek táborské skupiny MLL, včetně kluzáků a hangáru. Jenže našli je jeden letu schopný větroň, protože ještě před příchodem Němců plachtaři vytáhli kluzák na start a instruktor Josef Fiala provedl údajně jediný vzlet tak, aby při přistání došlo k zachycení křídla o zem a k jeho destrukci. Tím vlastně táborští plachtaři předali německé komisi vlastně trosky dvou kluzáků. Po odevzdání klíčů a zapečetění hangáru provedl František Pištěk husarský kousek. Večer téhož dne odlomil prkna v zadní části hangáru, vnikl dovnitř a sebral lano pro startování kluzáků. Během druhé světové války byl hangár zbořen, prostor po hangáru i s plochou letiště byl vrácen statku Čápův dvůr k zemědělskému využití. To ale neznamenalo úplný konec létání na Táborsku. Již za okupace se dřívější členové a mladí letečtí nadšenci z Tábora a Sezimova Ústí zabývali myšlenkou vybudovat silnou složku letectví. Krátce po osvobození 25. června 1945 byla na popud Českého národního aeroklubu založena i místní odbočka ČNA jenže bohužel aeroklub v té době neměl žádný majetek. Všechno co bylo před válkou vybudováno dobu okupace nepřežilo. Nebylo letiště, hangár, letadla a peníze. Jenže létavci se jen tak nedali a začali doslova na zelené louce znovu od začátku. Aeroklubáci uspořádali sbírku s výnosem 100 000,- Kč, což byl první finanční základ pro další rozvoj. Trochu byl problém s pozemky pod letištěm. Zástupci aeroklubu se spojili se zástupci vojenského letectva v Táboře, vypracovali plány a rozpočet na vybudování letiště u Čápova Dvora a tento dokument předložili zástupcům města. Město se kupodivu po poměrně dlouhém rozmýšlení zachovalo vstřícně. Dalo letcům pozemky výměnou za to, že se aeroklub postará a vybudování a rozvoj letectví na Táborsku. Nejprve došlo k úpravě letiště, které 12. dubna 1946 prohlédla letecká komise Ministerstva dopravy a dala mu kulaté razítko a následně předalo město 24. července letiště aeroklubu. Plochu upravovali sami členové aeroklubu, ale i najatí brigádníci a značně finančně celou operaci podpořil národní podnik Baťa (MAS) Sezimovo Ústí. Původně se plánovaly tři dráhy, ale podařilo se do roku 1957 „vyrobit“ jen dvě 12/30 a 16/34. Původně chtělo město Tábor dokonce letiště rozšířit na dopravní, dokonce existoval už i projekt, ale budoucnost ukázala nereálnost tohoto ambiciosního nápadu. V Táboře se o začátku dařilo plachtařům. Prvního stroje se dočkali v dubnu roku 1946 kdy jim ŠK-38 Komár (SG-38), OK-5524 darovalo mlékařské družstvo Madeta. V témže roce byl s vypětím všech sil dokončen i hangár o rozměrech 30 x 12 metrů, který byl vysoký 6 metrů a stojí dodnes. Do něj se vešlo osm sportovních letadel nebo větroňů. Letadel postupně přibývalo a díky firmě Baťa Zlín do Tábora přibyly dva sportovní letouny americké výroby Piper Cub a dva větroně typu Z-24 Krajánek. Během leteckého dne 8. září 1946 byly oba Pipery i slavnostně pokřtěny na "Baťovák" a "Táborita". Letiště bylo zároveň používáno parašutisty ČSLA a po působení vojáků jsou zde i dodnes památky, jako travou zarostlý pustý tréninkový prostor, ale i malá betonová plocha u vjezdu, kde stál památník…tedy Mig-15. Dnes zde „bydlí“ kromě Aeroklubu Tábor i dvě školky ULL a parašutisté. Druhým letištěm, které vznikalo v 60.letech je letiště Tábor-Všechov (v katastru obce Výrec-Veselka). To mělo sloužit jako polní, pro případ války, ale vzhledem k tomu, že válka ne a ne začít a obrázek českého vojáka dobývajícího Lyon a Dijon zůstal jen divokým snem komunistických generálů (tento sen tedy řadový český voják se svými generály rozhodně nesdílel, o pilotech ani nemluvě). Letiště tedy zůstalo záložním a bylo využíváno především 1.stíhacím leteckým plukem z Plané, ale pokud mne paměť neklame i piloty z Bechyně (nechť mne pan podplukovník Vybíhal opraví, rozhodně si to spíš pamatuje než já, on v Bechyni sloužil a tuším, že jsme spolu o tom i mluvili). No a ač je toto letiště stále majetkem armády, ta ho už dlouhá léta nepoužívá a ani s tím nepočítá. V první polovině 90.let zde sídlila i firma Air Special, nástupce Slov-airu s Čmeláky. Dnes zde sice sídlí do iure (podle výpisu justice.cz), ale de facto zde nefunguje ani restaurace, ani, z hangáru udělaný, obchod stavebnin, ani řídící věž a ani Air Special, který poněkud živoří, rozprodává letadla (spíš je nechává na různých místech republiky rozpadnout – tlejí v Ústí nad Orlicí, v Mariánkách dělají v rozloženém stavu kulisy v hangáru atp.). A tak tu jen funguje benzinová pumpa, ale plocha vypadá kupodivu zachovale, a prohánějí se po ní cyklisté, modeláři, motokáristé, ale protože má statut SLZ, tedy pro ultralehká letadla, tu a tam zde ta malá letadélka přistanou a baví se zde paraglaidisté. Dokonce Jihočeský kraj v jedné ze svých studií vyhodnocoval návrh na vybudování Veřejného vnitrostátního letiště, ale tento nápad zůstává zatím, nebo navždy u ledu, což je tak trochu škoda. No a tak to bylo něco málo o těchto dvou táborských letištích u Čápova Dvora se totiž mělo konat setkání místních parašutistů s kolegy z Hořovic, ale patrně slavili v sobotu tak vehementně, že se v neděli neskákalo a bylo tam takové znuděné nedělní horké odpoledne. Zato na Všechově se to hemžilo jedna radost…. (a dodatečná poznámka autora: letiště Tábor-Všechov přišlo k 1.1.2009 o „licenci“ a bylo vyřazeno ze seznamu letišť, na kterých se smí přistávat-bylo tedy oficiálně zrušeno).

(jjk)

 
Tady to všechno začalo - Čápův Dvůr Tady to všechno začalo - Čápův Dvůr
Tady to všechno začalo - Čápův Dvůr
Follow me Follow me
Follow me
Padesátiletý hangár Padesátiletý hangár
Padesátiletý hangár
Hezounký ULL Piper s hadrem na xichtíku spinká Hezounký ULL Piper s hadrem na xichtíku spinká
Hezounký ULL Piper s hadrem na xichtíku spinká
Diskriminace u Čápova Dvora Diskriminace u Čápova Dvora
Diskriminace u Čápova Dvora
Učitel s žákem na neposečené dráze Učitel s žákem na neposečené dráze
Učitel s žákem na neposečené dráze
Tady stával Mig-15 Tady stával Mig-15
Tady stával Mig-15
Ospalé odpoledne Ospalé odpoledne
Ospalé odpoledne
Domácí pilot s efektní kamufláží Domácí pilot s efektní kamufláží
Domácí pilot s efektní kamufláží
Památka na vojáky Památka na vojáky
Památka na vojáky
Manželé Plzákovi na návštěvě Manželé Plzákovi na návštěvě
Manželé Plzákovi na návštěvě
Všechov - tady se asi už neúřaduje Všechov - tady se asi už neúřaduje
Všechov - tady se asi už neúřaduje
Všechov - pusto prázdno Všechov - pusto prázdno
Všechov - pusto prázdno
Všechov - přistávají návštěvníci na pozadí Tábora Všechov - přistávají návštěvníci na pozadí Tábora
Všechov - přistávají návštěvníci na pozadí Tábora
Všechov - start návštěvy, patrně ze Soběslavi Všechov - start návštěvy, patrně ze Soběslavi
Všechov - start návštěvy, patrně ze Soběslavi
Všechov - originální naviják Všechov - originální naviják
Všechov - originální naviják
Všechov - brzdící paraglaidista Všechov - brzdící paraglaidista
Všechov - brzdící paraglaidista
Všechov - motokáristé na stojánce Všechov - motokáristé na stojánce
Všechov - motokáristé na stojánce
Všechov - Finist pro změnu v malém vydání Všechov - Finist pro změnu v malém vydání
Všechov - Finist pro změnu v malém vydání
 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama