Akce a soutěže

01.05.2016 19:46

Když Helvéti vtrhli na Rybnici

text: (jjk), text, foto: M.J. Když Helvéti vtrhli na Rybnici
Helvéti si doma pod Alpami v klidu a pokoji žijí blahobytně už možná dvě tisícovky let. Tam kdesi mezi Eppenbergem, Bernem, Jensbergem, Mont Vully až po Bois de Chátel. A přetrpěli Římany i další různé podivné sousedy. A tak si tam žijí v poklidu a blahobytu a všichni jim to závidí. Ale jak si tam v tom údolí pod Alpami v klidu žijí, tak si občas vyrazí na výlet k nějakým těm více či méně vzdáleným sousedům. A tak se přiletěli na svých ocelových strojích tentokrát podívat na jiné kopečky (to, aby jim to připomínalo jejich domovinu) a to k vesničce Rybnici, ke dvěma kopečkům Na Krásnici a Na Hrbech, kousek od Panholce. To se totiž na letišti Plasy konal první a už také tradiční letecký den sezony…
Do České republiky totiž poprvé v historii doputoval helvétský, tedy švýcarský akrobatický tým, létající na „domácích“ švýcarských letounech Pilatus P-3, který se začal vyrábět v roce 1953. Takže to je vlastně takové retroskupina P3 Flyers The Swiss Pilatus Warbird aerobatic team.
Letouny Pilatus P-3 se siče začaly vyrábět v roce 1953 a bylo jich vyrobeno „pouze“ sedmdesát devět a kromě švýcarského vojenského letectva létaly jen v Brazílii u námořnictva, ale patří bezpochyby už k legendám. Tyto letouny se sice přestaly vyrábět v roce 1956, ale až po téměř čtyřiceti letech  se začala klubat akrobatická skupina. V roce 1992 si The Swiss Pilatus Warbird aerobatic team pořídil první Pilatus P-3 a dvoučlenný tým si odbyl svou premiéru v roce 1996. P3 Flyers existuje od roku 2001 a ještě ke skupině patří čtvrtý letoun od roku 2004 a od roku 2006 i pátý. Skupině to umožňuje velkou variabilitu jednotlivých vystoupení a i v případě poruchy nějakého letounu má tým možnost stroj nahradit a upravit počet vystupujících strojů. V každém případě byla premiérová účast akrobatické skupiny Pilatusů P3 s helvétským křížem na křídlech velice milým a atraktivním překvapením….
text: (jjk)
 
Sezónu českých leteckých dnů již tradičně otevírá Aeroklubem Plasy pořádaný Den ve vzduchu. Letošní, již 14. ročník, se konal o čarodějnickém víkendu a mimo letů čarodějnic probíhal na letišti takřka tříhodinový letový program.
Dopoledne přilétali někteří účastníci a diváci a také startovaly a přistávaly letouny pořádající vyhlídkové lety, o které byl vzhledem ke slunečnému počasí velký zájem.
Samotná letecká část Dne ve vzduchu byla zahájena ve 14,00 hodin několika průlety hotovostní dvojice Gripenů. Poté se na obloze předvedla čerstvě zrekonstruovaná Praga E 114 Air Baby, pro kterou to bylo první veřejné vystoupení. Z nebe se sesypali parašutisté vypadnuvší z Antonovu An-2, po nichž následovala bezmotorová akrobacie na dřevěném kluzáku Lo-100. Dalším bodem programu byla ukázka historického kluzáku Holś der Teufel, který se do vzduchu dostal pomocí autovleku.
Do časů majora Zemana návštěvníky vrátilo i přes pokročilý věk stále elegantní Aero 45 Super. Dále se nad hlavami diváků rozpoutala polovina vzdušné bitvy, kdy sám se sebou bojoval UL Fokker Dr.1, kterému nedorazil britský protivník. Další ukázkou byla pilotáž vrtulníku Robinson R44 Raven.
Motorovou akrobacii reprezentoval Karel Kuthan na Jaku-55, který za stále slunečného počasí létal pro diváky nízko a blízko. Následovala vysoká pilotáž nadzvukového JAS-39 Gripen, jehož letová ukázka byla pro blíže nespecifikovanou poruchu letounu předčasně ukončena.
Pokud mne paměť neklame, tak další premiérou na českém, moravském a slezském nebi byla pětice cvičných letounů Pilatus P3 švýcarské skupiny P3 Flyers. Následoval naleštěný dvoumotorový dopravní Beech C-45H Expeditor, kterého na nebi vystřídala trojice parašutistů, kteří předvedli akrobacii na padácích. Časy dávno minulé připomněla dvojice bezmotorových veteránů Olympia 2b a Šohaj VT 125. Následoval moderní kluzák HPH 304S s proudovým motorem. Poslední ukázka seznámila diváky jak snadné či nesnadné je vlekání transparentů, respektive jeho zachycení, vlek a následné odhození.
text: Miloš Jenčík, www.airfoto.jencik.net
A další obrázky jsou k vidění na Den ve vzduchu 2016 | Plasy | 30. 4. 2016
 
A předchozí pohledy v roce 2015 Západočeská třináctka a jen pro připomenutí předchozí návštěvy v Plasích … rok 2014 viz. Otvírání piva vrtulníkem a Steinbachovy stíhačky a předchozí návštěvy Plasů voz.  Na výletě v Plasích 2007; Den s Kiss Proton v Plasích 2008;Ing.Jan Kašpar opět po sto letech havaroval….Dělostřelec Vašmucius rozehnal mraky… 2010; Deváté Plasy s trochou vody… 2011; Salto s vrtulníkem 2012 a Pošmourné Plasy a Peter Bessenyei 2013)
text: (jjk), text, foto: Miloš Jenčík, www.airfoto.jencik.net
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)]  
  
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama