Akce a soutěže

24.05.2008 18:54

Karlovarský pohár v Toužimi

text,foto: (jjk) Karlovarský pohár v Toužimi

Tak nám od čtvrtka do soboty v Toužimi probíhal Karlovarský pohár… v Toužimi proto (a už několikátý rok), že si před dvěma roky u dráhy karlovarského letiště (v Olšových vratech) s požehnáním radnice, začali stavět rodinné domky nějací lidé (není mi moc jasné jak mohli dostat stavební povolení v ochranné zóně letiště) a těm (světe div se) vůbec nevadí velké Airbusy a Boeingy ČSA, Travel Service, Aeroflotu, Kras airu, Tunisairu, Karthago Airlines a dalších, ale vadí jim malé akrobatické vehikly a tak si stále stěžují a jejich zásluhou se už třetí ročník poháru za sebou konal v Toužimi – tedy na letišti Přílezy. A zajímavé je, že to není první útěk do exilu z tohoto letiště …. O tom nechť promluví historie…

Letiště Přílezy vlastně vzniklo jako druhotná investice při budování asfaltové dráhy na letišti v Karlových Varech,  kde se počítalo s rozšířením letecké dopravy. Proto, aby aeroklub Karlovy Vary mohl dál pokračovat ve své činnosti a plnit i své závazky vůči armádě, byl z rozpočtu výstavby letiště Karlovy Vary vyčleněn obnos na výstavbu budov letiště Přílezy. V té době byly totiž na bývalém vojenském cvičišti jen dva objekty radarové stanice, jako zůstatek po německé armádě. [S výstavbou radiolokační ústředny I.řádu nazvané EGERLING, bylo započato v polovině roku 1944 podél cesty na planině mezi obcemi Přílezy a Chýlice v bývalém okrese Toužim. Jednotlivá zařízení byla do provozu uváděna postupně. Podle projektu se jednalo: 1. o jedno zařízení pro panoramatické zobrazení letecké situace typu JAGDSSCHLOSS; 2. o tři radiolokační stanice typu FREYA jeden typ s dipóly přizpůsobenými pro rychlou změnu délky vlny; jeden typ fB - pro měření systémem Flamme; jeden typ LZ); 3. o dva typy soupravy WÜRZ-BURG-RIESE (souprava s přídavným zařízením Freya byla dokončena a uvedena do provozu; pro druhou se stačily pouze vybudovat základy). V nových samostatných budovách byly umístěny: 1. ústředna vysílačů (2x FuG X,1x FuG III.), ke které patřily i tři desetimetrové stožáry; 2. vyhodnocovací sál (při silnici na severním výjezdu z obce Přílezy); 3. několik menších budov pro trafostanici a nouzové zdroje. Barákový tábor na jihovýchodním konci obce Přílezy sloužil pro ubytování obsluhy, kterou zajišťovala 21.rota leteckého spojovacího pluku 237. Její velitel nadporučík Burchard byl současně velitelem ústředny. Na tuto centrálu byla napojena koncem války i strážní hlídka na Zádubské výšině. Poslední hlášení této hlídky odtud se týkalo příjezdu amerických tanků do Mariánských Lázní. Tím skončila i role těchto hlídek.]

Začátky byly opravdu spartánské a první náčelník budoucího letiště, Miroslav Staněk, spal zpočátku na posteli na nákladním autu. Následně tady 30 vojáků  postavilo hangár, dovezený po železnici z Jičína a dřevěný barák, dovezený z Plzně Líní. AK Karlovy Vary zahájil činnost na náhradním letišti v březnu 1958. Provoz nebyl jednoduchý, protože se stále upravovala travnatá VPD a moc se zase nelétalo, protože pro lidi z Karlových Varů to bylo trochu z ruky. A tak koncem roku 1959 , kdy byla dokončena VPD v Karlových Varech odletěli členové AK Karlovy Vary zpět. Tak zůstali na letišti pouze dva lidé. Pan Staněk, jako náčelník a O. Lebeda, jako instruktor – plachtař, sami, bez letecké techniky. Večer vzali promítačku a odešli dělat nábor do nedaleké obce Útvina, kde obecním rozhlasem pozvali místní mládež a kupodivu, zájem byl značný. Prvními členy Aeroklubu Toužim byli: Z. Nováček, J. Vaněk, J. Novák, J. Růžek, Dr. Kadlec, J. Vachulka, J. Hoť a členská základna čítala brzy 25 členů. Aeroklub Toužim byl oficiálně ustanoven v lednu roku 1960 po územní reorganizaci krajů. První letadlo přeletělo z Olomouce 16. 4. 1960. Byl to cvičný kluzák Blaník OK-9850, a tak začala letecká činnost Aeroklubu Toužim. Nakonec to dopadlo tak, že činnost plachtařů v Toužimi byla větší než plachtařů v Karlových Varech. Výdělečná činnost začala zasetím 16 ha lnu na kraji plochy a z prodeje bylo získáno prvních 125 tis. Kčs. Nic pak už nebránilo tomu, aby se koupil vlečný letoun Z-225 imatrikulační značky OK-MGY. V roce 1966 až 1967 pak armáda ČR ,posunula, rozšířila a prodloužila vzletovou a přistávací dráhu, která dál měla sloužit jako vojenské záložní letiště. Fakt, že letiště sloužilo i pro potřeby armády a nacházelo v rozšířeném příhraničním pásmu znamenal nucené utajení a omezení provozu. Letiště nebylo nikde označeno jako letiště aeroklubu. I přes tyto problémy patřilo mezi aktivní letiště v Západočeském kraji. Postupně docházelo k zvelebování celého areálu tzn. výstavba nové věže, přestavby původního dřevěného baráku na zděný, budování vodovodu, zabudování nového topného systému a výstavba dílny, která byla nezbytná pro opravu letecké i pomocné techniky. Od roku 1995, kdy armáda uvolnila letiště ze svého zájmu, došlo k dalšímu rozvoji letiště a od dubna 1998 bylo letiště Aeroklubu Toužim schváleno jako veřejné vnitrostátní letiště.
Na začátku srpna v roce 1997 a 1998 na letišti Aeroklubu Toužim proběhly plachtařské soutěže EUREGIO EGERENSIS v rámci příhraniční spolupráce mezi aerokluby ČR a Německa. Mezi členy aeroklubů vznikla řada přátelských vztahů, které přetrvaly dodnes. Rozvoj letiště byl vždy zabezpečován z vlastních financí a především prací členů aeroklubu. Došlo k rozsáhlé modernizaci provozní budovy i věže do dnešní podoby. Postupně se podařilo rozšířit  výcvik na kluzácích, motorových kluzácích, od roku 1998  i výcvik na ultralehkých letadlech a později i výcvik pilotů paraglidingu. Tím se plně začlenila Letecká amatérská asociace do života Aeroklubu Toužim a v roce 2006 zde úspěšně proběhlo i  mistrovství ČR v motorovém paraglidingu. V roce 2006 došlo poprvé i ke spolupráci s Leteckým akrobatickým centrem Karlovy Vary při pořádání Karlovarského poháru na letišti Přílezy, která vyústila ve společné organizování mistrovství ČR v akrobacii motorových letadel i v následujících letech 2007 a 2008 (ač letos se o pořádání v Karlových Varech pan Jiří Duras znovu letos pokusil – leč opět marně) … původně jsem zde chtěl i prezentovat výsledky Karlovarského poháru, ale nějak dnes zamrzly dráty na trase Toužim (resp.Karlovy Vary) – Praha a tak mi konečné pořadí soutěžících doteď nedorazily a tak jen mohu říct, že třicítka soutěžících závodila ve čtyřech třídách: Sportsmen, Intermediate, Advanced a Unlimited, na strojích Zlin Z42/142 a Z50M/L/LS, Extra 300S a Suchoj Su29 … a jak to dopadlo? Sportsman: 1.Karel Vobořil, 2. Radim Malátek, 3. Jiří Havliger (všichni ČR / Z-142), Intermediate: 1. Evžen Kaláb (ČR / Z-50M), 2. Miroslav Čihák (ČR / Z-50M), 3. Christian Jaworrek (Německo / Z-50M), Advanced: 1. Miroslav Sázavský (ČR / Z-50LS), 2. Klaus Lenhart (Německo / Extra 300), 3. Jaroslav Svoboda (ČR / Z-50LS).

 (jjk)

Zdroj: AK Toužim

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama