Akce a soutěže

12.06.2016 20:00

K Dlouhé jámě tisíce hlav pod Šibeníkem

text: (jjk), foto: Ondřej Hofmann K Dlouhé jámě tisíce hlav pod Šibeníkem
Koho by na přelomu tisíciletí, nebo po počátku toho nového tisíciletí, jednadvacátého napadlo, že se na letiště pod vrchem Šibeníkem „Na Doubravách“ nedaleko palouku zvaného K Dlouhé jámě, vrátí nejen letecké soutěže, ale i třeba letecký den. Ale jak se po bouřce vyčasí, tak se i nad letištěm rozjasnilo, rakovnickým vzduchoplavcům podařilo tehdejší nepříjemnosti vyřešit a na letišti Rakovník se už nějaký čas (vedle modelářských akcí) konají navigační soutěže, včetně republikového šampionátu v rally. V tomto roce rakovnické letiště slaví sedmdesáté narozeniny a tak to byl dokonce velký letecký den v sobotu 11.června 2016.   
V roce 2016 slaví rakovnické letiště své sedmdesátiny a při té příležitosti se našlo cestu několik tisíc zvědavých diváků. Letecký den se na tomto letišti nějaký čas už nekonal (když nepočítáme modelářské letecké dny, které jsou přece jenom o něco menší a navigátorské soutěže jsou divácky ještě mnohem divácky skromnější) a tak ani současné vedení rakovnického aeroklubu s podobnou akcí nemělo zkušenosti. O to víc je nutné ocenit jak se organizačně i provozně celý letecký den podařilo zvládnut. A tak i přesto, že zkušenosti (jak sami tvrdili) neměli doposud s podobnými akcemi velké, zcela jistě nikdo z návštěvníků a přilétnuvších (a vystupujících) posádek a pilotů nic nepoznal. A tak všichni mohli obdivovat techniku na zemi (leteckou i pozemní) i ve vzduchu (tam tedy jen leteckou) průřezově od třicátých a čtyřicátých let do současnosti. Vlastně i program leteckého dne vlastně kopíroval historii rakovnického letiště a jeho aeroklubu.     
Létat se v Rakovníku a kolem něj začalo už v době Masarykovy letecké ligy před druhou světovou válkou ve třicátých létech pod Seneckou horou, kde se hlavně „svahovalo“. Ale samozřejmě během války byli mladí piloti buď nuceně nasazeni, nebo prostě měli zakázáno létat. V každém případě byla rozpuštěna jak Masarykova letecká liga, tak i Aeroklub republiky Československé a tak ani nebylo kde létat a s čím (techniku vesměs zabavila německá okupační branná moc a rozdělila leteckým polovojenským školám pro výchovu nových letců pro Luftwaffe). Tím se rozvoj letectví v Rakovníku pochopitelně zabrzdil. Hned však v roce 1945 byl založen rakovnický aeroklub, který své aktivity začal nejprve rozvíjet na obnoveném předválečném svahovém letišti pod Seneckou horou směrem na Pavlíkov a od roku 1946 už i na současném místě. Pozemky sice měli rakovničtí aviatici vyhlídnutý už dříve, ale jak už bylo zmíněno, než se vůbec stihlo něco vyjednat a realizovat přišla druhá světová válka a okupace. K pronájmu městských pozemků tak došlo až v roce 1946. V tom roce se rozeběhla veřejná sbírka na stavbu hangáru a Aeroklub republiky Československé rakovnickým letcům přidělil tři kluzáky a automobil Moris-Comercial s plachtařským navijákem. S prvním hangárem to v Rakovníku bylo jako s Národním divadlem, jen co se ho podařilo dostavět vyhořel v roce 1948 i s letouny, které byly uvnitř. Ale tehdejšímu činorodému předsedovi aeroklubu Oldřichu Homerovi se podařilo sehnat stavební dílce ze zrušených vězeňských budov (ještě z války) a tak se mohlo začít se stavbou druhého náhradního hangáru. S dokončením této stavby byl také ukončen provoz na svahovém letišti u Senecké hory a byl zrušen i hangár nedaleko rakovnických dolů, kde byly umístěny kluzáky. Krátce na to se začal realizovat i projekt hangáru v místě toho původního, vyhořelého. Ten byl dokončen v první polovině padesátých let (a od roku 2012 je i na seznamu technických kulturních památek) a ve druhé polovině padesátých let k tomu přibyla i nově vybudovaná dráha 27/09. V té době už byl rakovnický aeroklub začleněn do struktur Svazarmu a spadal pod Krajský Aeroklub.  
V šedesátých letech pokračovala výstavba dalších budov a veškerého potřebného zázemí a také k letcům (a modelářům) přibyli parašutisté a probíhal zde výcvik branců a vojenských záloh, proto tu byla postavena i tréninková věž a další potřebná zařízení. Parašutistický výcvik záloh a branců, ale byl posléze z rozhodnutí velitelství vzdušných sil armády přemístěn na záložní vojenské letiště Příbram – Dlouhá Lhota, kde byla vybudována dvou a půl kilometrová asfalto-betonová dráha pro provoz větších a těžších letounů. Ale v Rakovníku se pořádaly parašutistické soutěže až do roku 2001. Ale to nebyla jediná soutěž, protože se třeba v roce 1982 na tomto letišti konalo i plachtařské republikové mistrovství žen. A kromě modelářů, plachtařů, motorářů a parašutistů zde vznikla i stanice agrochemické činnosti, takže tu bylo možné potkávat i žluté letouny Z-37 Čmelák a Antonov An-2.
Aeroklub také (tak jak se měnil v různých dobách přístup státu) v různých časech vyvíjel různé formy hospodářské činnosti. Po roce 1990 kdy byl zrušen Svazarm a aerokluby se osamostatnily, s ideou někdejší Masarykovy letecké ligy vznikla Letecká amatérská asociace, osamostatnila se sportovní střediska a začaly vznikat další soukromé letecké firmy, začal rakovnický aeroklub (vcelku logicky) obchodovat s obkládačkami. Ale nebylo to šťastné období, protože (jak je vše o lidech) se objevilo několik neseriosních lidí, kteří svým konáním téměř zavinili zánik aeroklubu. Z ekonomicky kritické situace se aeroklub začal vyhrabávat před třinácti lety, o dva roky později už se podařilo obnovit motorový výcvik a o to, že se nejhorší časy podařilo překonat svědčí i to, že se v posledních letech už na letišti koná pravidelně republikový šampionát v letecké rally (a regionální soutěž) a vše vyvrcholilo právě 11.června 2016 velkým leteckým dnem k sedmdesátým narozeninám letiště.   
Ale nebyla to akce pro veřejnost poslední, protože od 11. do 14.srpna 2016 se koná v Rakovníku nejprve republikový šampionát v letecké rally a přímo navazující tradiční (už jedenáctý) letecko-modelářské Model Air Show 2016 (ale více informací lze najít na www.aeroklub-rakovnik.cz)....
 
text: (jjk), foto: Ondřej Hofmann (www.ondrara.blogspot.cz)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje, (jjk)] )]  
  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama