Akce a soutěže

24.08.2014 20:47

Jako hlodavci v ementálu

text,foto: (jjk) Jako hlodavci v ementálu

Tak rok s rokem sešel a opět se oldtimery s křídly vypravily na svůj pravidelný sraz, tentokrát to bylo už po jednadvacáté a místem setkání bylo podhůří Orlických hor a letiště Žamberk. Tradiční sešlost se odehrávala od 16. do 24. srpna 2014, ale podhorské povětří jakoby už předznamenávalo blížící se konec léta a tak nejen POTKani jako hlodavci jakoby hledali v oblačnosti skulinky a dírky, podobně jako v ementálu, aby mohly trochu polétat. Ostatně i při mé návštěvě se pouze marně čekalo na příznivější počasí a tak vlastně hlavním zpestřením toho dne byla návštěva letounku Pipistrel Taurus 912, takového zvláštního motorového kluzáku. Ovšem jinak (bez ohledu na počasí) byl jednadvacátý slet připraven pořadateli vskutku důkladně a už půl roku dopředu vycházely u příležitosti této akce Bulletiny mapující jak historii létání v Žamberku, tak i těchto sletů a Plachtařského Odl-timer klubu, který v tomto roce vlastně slaví pětadvacáté narozeniny.

Zkratka POTK - Plachtařského Odl-timer klubu evokuje hlodavce zmíněné v titulku a nebe jako ementál je už jen takové nostalgické připomenutí, že v Žamberku bývávala sýrárna a továrna Orlické mlékárny, respektive ORMILK (také je to už dvacet let co neexistuje). Ale zpět k plachtařskému sletu Orlicko 2014. Zmínil jsem se o velmi záslužné činnosti především člena místního aeroklubu Miroslava Štěpána, jehož přičiněním od listopadu 2013 vyšlo šest Bulletinů věnovaných nejen přípravě XXI. Národního sletu historických kluzáků, ale historii těchto sletů a vzniku Plachtařského Old-timer klubu. Také je zde poměrně podrobně zrekapitulována historie jak létání v Žamberku, tak i místního letiště. Protože jsme se zde zastavili po delší pauze, je zcela na místě si stručně něco o tomto letišti říci.
Tak to už 16. září 1928 skupina Masarykovy letecké ligy (MLL) a Odbočka Svazu Čsl. důstojnictva v Žamberku pořádala letecký den na loukách pod Černým lesem, kterého se kromě jiných významných osobností účastnil i významný letecký konstruktér (a pozdější ředitel továrny Aero) Antonín Husník. O necelých deset let později v roce 1936 se létalo pravidelně s kluzákem Skaut na vojenském cvičišti u cihelny, kousek od silnice směřující na Kunvald pomocí gumového lana, takže se jednalo spíš než o létání o takové poskoky. Následující rok, ale už vznikla „Místní skupina plachtového odboru Masarykovy letecké ligy“ a létalo se na Hůrce a v Dlouhoňovicích. A kromě toho do flotily přibyl další kluzák Skaut Standard s gondolou a na vojenském cvičišti už také stál dřevěný hangár. K dispozici byl i vůz Laurin & Klement, který aviatikům daroval jistá klempíř. Během války byl letecký materiál zabaven a přidělen Hitlerjugend. Část letců se však i tak scházela, aby si trénovala alespoň teorii. Krátce po válce 8. července 1945 vznikl přípravný výbor Českého národního aeroklubu (ČNA) a v následujících letech se podařilo vybudovat letiště v dnešních místech mezi Dluhoňovicemi a Žamberkem a původně mělo letiště tři dráhy do trojúhelníku. Aktivita místních aviatiků jim přinesla své ovoce v roce 1955, kdy se zde konal velkolepý letecký den za účasti čtyř desítek letounů včetně stíhacích Migů-15 a dopravního letounu Il(Av)-14. Ale tak jako i na jiných místech přišla léta šedesátá, reforma Svazarmu a s ní i rušení letišť. Žamberk sice měl větší štěstí ne mnohá ostatní, která zanikla na čtyřicet i více let (nebo úplně), ale ani tomuto letišti se nevyhnuly nepříjemnosti. A tak se v únoru roku 1963 přihodilo, že na závěr jednání náčelník KV(Krajského výboru) Svazarmu suše oznámil, že ze strategického zajmu bude letiště předáno armádě. Původně to mělo být na jeden rok, ale tato dočasnost se protáhla až do roku 1970. Když už nebylo na letišti co zničit a ukrást, tak 27. srpna 1970 letiště (tedy ruiny co z něj zbyly) předala armáda zpět Svazarmu, tedy jeho žambereckému aeroklubu. Místní aeroklub tak opět musel vlastně všechno znovu postavit a opravit a obnovit letovou činnost. V tom tedy měli v Žamberku větší štěstí než jinde, protože už nikoho nenapadlo opět letiště zavřít nebo zrušit a tak se aeroklub dožil politických změn v roce 1989 (v souznění s agrochemickou činností pobočky Slov-airu).
Po roce 1990 se Aeroklub Žamberk stal občanským sdružením a o několik let později se začal přátelit s letci z Hronova, kde se pravidelně konají oldtimerovské Orlíkovské přeháňky. To také vlastně vedlo k tomu, že v Žamberku se konal v roce 2005 dvanáctý ročník Národního sletu Plachtařského Old-timer klubu „Orlicko 2005“. Při této příležitosti také vyšel almanach žambereckého aeroklubu. Tehdy se také na závěr sletu oldtimerů konalo „Aviatické odpoledne“ a v souvislosti s tím se zrodila myšlenka pořádání leteckých dnů, které se konají každé dva roky (2008, 2010, 2012). To se opakovalo v logické posloupnosti i v roce 2014 na závěr sletu historických kluzáků v sobotu 23. srpna 2014.
Co se samotného sletu historiků týče a zmíněných bulletinů, ty si lze stáhnout, nebo prohlédnout na stránkách http://airshow.webnode.cz/slet-potk-2014/ a pro pořádek je nutné dodat, že se letos účastnilo osmnáct kluzáků ze čtyř zemí (České republiky, Rakouska, Německa a Švýcarska) a navíc jako takové malé překvapení se na žambereckém letišti zjevil nikoli oldtimer, ale zajímavý motorový kluzák Pipistrel Taurus 912 (www.pipistrelaircraft.cz), ale k tomu se ještě někdy vrátíme podrobněji.
Nu jednadvacátý Národní slet historických kluzáků je za námi a je jen škoda (na rozdíl od tropických srpnových dnů v minulých letech), že se POTKani jako hlodavci museli provrtávat hustým žambereckým nebeským ementálem….  
A připomenutí minulých dvou návštěv Žamberka: 2010 Hevlíkovická paseka nad Divokou Orlicí…., 2008  Prima …. Prima …. Primátor ze Žamberka….
 
text, foto: (jjk)
 [Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama