Akce a soutěže

22.06.2014 20:30

I jeden letec R.A.F. se shůry díval

text: (jjk), M.J. foto: M.J. I jeden letec R.A.F. se shůry díval

Chotěbořská nedělní letecká akce přímo navazovala na republikový šampionát v letecké akrobacii motorových letounů pro letošní rok (viz. Orel ze Stockholmu, kohout slovenského Němce a d'Adamec na žlutém koni), ale asi ani organizátoři a účastníci letošního leteckého dne si neuvědomili, že bezděčně v neděli 22. června 2014 uctili výročí narození jednoho svého předchůdce, který létal a bojoval za druhé světové války v řadách Royal Air Force. Datum 22. června je totiž dnem, kdy se v roce 1918 narodil podpraporčík Ladislav Bilík, který v barvách britského královského letectva bojoval nejen nad Evropou, ale i v Turecku a Plastině. Možná takové řízení osudu, že chotěbořská letecká přehlídka padla zrovna na toto datum, ale dá se říci, že měli na letišti v Počátkách o jednoho diváka více a ten své následovníky sledoval shůry (ale Miloš Jenčík sledoval letecký den z travnaté plochy tohoto letiště).

Shůry proto, že podpraporčík Ladislav Bilík zemřel už 21.srpna v roce 1949 v Osvětimanech u Uherského Hradiště a jeho jméno je téměř zapomenuto. Jak bylo zmíněno narodil se narodil 22. června 1918 v Osvětimanech a ačkoli se vyučil zahradníkem hned po okupaci v roce 1939 uprchl přes Polsko do Velké Británie, kde absolvoval letecký výcvik. Během války se účastnil nejprve bitvy o Británii, ale po té byl převelen na Střední východ a létal nad Tureckem a Palestinou. Po válce se vrátil do Československa a nastoupil na letiště v Prostějově. Ještě v roce 1946 obdržel od prezidenta Edvarda Beneše medaili za chrabrost, ale v roce 1948 po únorovém převratu a následných čistkách, podobně jako ostatní „západní“ letci z armády vyhozen. Začal pracovat jako lesní dělník, ale při práci nastydl a zemřel na silnou otravu krve 16. srpna 1949.
Takže vlastně v neděli 22. června 2014 v Chotěboři jak pořadatelé z místního aeroklubu a vystupující letci uctili (aniž by to asi i sami tušili) památku jednoho z „Anglánů“, kteří hájili v barvách R.A.F. československé barvy.
Ale jak také bylo řečeno, na rozdíl od Ladislava Bilíka, který sledoval letecký den kdesi nad mraky z nebeských výšin, Miloš Jenčík sledoval letecký den pod mraky přímo z plochy chotěbořského letiště.
text: (jjk)

Přesně po roce se v Chotěboři-Počátkách konal další ročník leteckého dne "Airshow Chotěboř 2014". Letos se létalo výjimečně v neděli, neboť v předchozích dnech se na chotěbořském letišti konalo otevřené mistrovství ČR v letecké akrobacii kategorií Sportsman, Intermediate, Advanced a Unlimited. Po celý den byly pro děti přichystány soutěže, neboť letecký den je koncipován i jako dětský den.
Mistrovství republiky zakončené v sobotu plynule přešlo v nedělní soutěžní lety freestyle, které odlétala trojice pilotů o Pohár starostky města Chotěboř. Pořadí: 1. Martin Šonka (Extra 300SR), 2. Petr Kopfstein (Extra 330SC), 3. Karel Kuthan (Jak-55M).
Nadále přilétali účastnící, pořádaly se vyhlídkové lety vrtulníky a na plochu seskočili z An-2 parašutisté.
Vlastní letový program započal průletem dvojice letounů armády ČR JAS-39 Gripen, následovala akrobacie na Zlínu Z-526F a seskok parašutistů z dvouplošného Antonova An-2. Jak létá vrtulník AS350B3 Ecureuil s podvěšeným a následně upuštěným automobilem Škoda Favorit se diváci přesvědčili v následující ukázce, kde po zbavení se břemene následovalo ještě samostatné létání s vrtulníkem. Dalším zástupcem, tentokráte bezmotorové, akrobacie byl červený kluzák Lo-100.
Největším letounem prolétnuvším pod chotěbořskou oblohou byl dopravní ATR42-500 Českých aerolinií. Následovaly boje z I. světové války, kdy na sebe i pozemní cíle útočily letouny UL Sopwith Strutter 1 1/2 a UL Fokker E III, jejichž souboj byl doprovázen nepřehlédnutelnými pyrotechnickými efekty. Skupinové létání reprezentovala trojice Zlínů Z-226 doplněná o Zlín Z-326 skupiny "Follow me". Jaký je rozdíl mezi dopolední soutěžní akrobacií a odpolední show akrobacií ukázal jako první Petr Kopfstein na Extře 330SC. A že se dá létat akrobacie i na vzhledově neakrobatickém letadle, o tom se mohli diváci přesvědčit při ukázce Jaku 18T.
Nečekané přiblížení doprovázené charakteristickým zvukem dvoulistého rotoru předvedl bitevní vrtulník Bell TAH-1P Cobra. Následoval Jak 55M a North American P-51 Mustang, který na letišti oproti předloňské ukázce i přistál. Jeho let byl charakteristický nízkými průlety.
Dalším číslem byla akrobacie na Extře 300SR a naposledy parašutisté. A následovaly odlety účastníků a poslední procházka stojánkou.
Počasí fotografům letos příliš nepřálo, ale divákům alespoň nesvítilo slunce do očí.
text: M.J.
Další fotografie Miloše Jenčíka je možné vidět na jeho stránkách pod odkazem www.airfoto.jencik.net/foto113.php - 113 - Airshow Chotěboř 2014 | Chotěboř | 22. 6. 2014
text: (jjk), M.J. foto: M.J.
[Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která t.č. bohužel vzhledem ke své vážné nemoci pomalu a váhavě světa běh a nejen ten letecký opět teprve znovu objevuje, (jjk)]

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama