Akce a soutěže

29.05.2016 21:47

Hvězdy nejen na obloze

text, foto: M.J. Hvězdy nejen na obloze

Poslední květnový víkend se na pardubickém letišti již po šestadvacáté (ve dnech 27. až 29. června 2016) konala Aviatická pouť. Letošní ročník měl podtitul "Hvězdy na obloze", pod kterým byly skryty nejen stroje s hvězdicovými motory, stroje s hvězdami na trupu a křídlech, ale také "hvězdy" pilotující různé létající aparáty. 

Pátek 27.června 2016 byl ve znamení příletů. Navzdory nepříliš příznivému počasí v západní Evropě do Pardubic dorazily s výjimkou dvou letounů všechny avizované stroje. V pátek také proběhlo několik nácviků vystoupení.

V sobotu 28.června 2016 navštívilo pardubické letiště množství diváků, kteří až do patnácté hodiny sledovali na stále více zatažené obloze pestrý letový program. Po odvolání trojice dvoumotorových dopravních letounů, které již stály na startu, se spustil vydatný déšť a program byl přerušen a následně zrušen. Po dešti vystoupila jen skupina Flying Bulls Aerobatics Team, poprvé veřejně v kompletní sestavě čtyř letounů.
Nedělní program 29.června 2016 začal s předstihem mimo program vystoupením letounu Supermarine Spitfire LF.XVIE, který je nově v barvách připomínajících velitele 312. čs. stíhací perutě RAF Tomáše Vybírala. Poté do Švýcarska odlétl Douglas DC-3, který byl v sobotu spolu s ostatními dopravními dvoumotoráky odvolán ze startu.
Vlastní letový program započalo místní Centrum leteckého výcviku (CLV), které představilo na průletu vrtulník Mil Mi-17 s dvojicí Milů Mi-2, následně trojici Zlínů Z-142C AF a taktéž trojici Aero L-39 Albatros. A aby trojicím nebylo dost, následovala trojice dvouplošníků: žlutý Boeingu Stearman, a dva Bückery Jungmann, červený CASA CASA C-131E a modrý Tatra T-131. Poté létala Praga E 114 Air Baby, která byla v sobotu doprovázena Be-50 Beta Minor.
Následoval slavnostní ceremoniál doprovázený akrobacií výše uvedeného letounu Spitfire. Dále létal cvičný North American T-28B Trojan. Skupinovou akrobacii v plné sestavě a s novým programem reprezentoval Flying Bulls Aerobatics team na akrobatických speciálech XA-42 XtremeAir. Tato skupina se na okamžik spojila s následujícími vystupujícími, kdy okolo sevřené sestavy trojice letounů ze stáje Red Bull B-25 Mitchell, F4U-4 Corsair a Alpha Jet létala sudovité výkruty. Poté následovalo společné vystoupení této trojice, následně dvojice i jednotlivých strojů.
Co se na Aviatické pouti začíná stávat tradicí je hromadný průlet Warbirdů, který především při startu prověřil rychlost fotografů. Letos se průletu zúčastnily: Me 262, Mustang, Spitfire, Mitchell, Corsair, Jak-3, Catalina, Avenger, Trojan, Harvard, TwinBeech, Electra.
Letectvo Armády České republiky se mimo statickou stojánku představilo i letově průletem Jaku 40 s Gripeny na křídle, ukázkou útoku na pozemní cíle dvojice bitevníků Aero L-159 ALCA, bitevním vrtulníkem Mil Mi-24 a sólovou ukázkou vysoké pilotáže letounu JAS-39 Gripen.
Následovaly dvě ukázky akrobacie, jako první nevšední obraty předvedl vrtulník Messerschmitt-Bölkow-Blohm MBB Bö-105CB a následně akrobatický speciál Extra 300SR. Nízké průlety, akrobatické prvky a útok na pozemní cíle předvedl North American P-51 Mustang, poté létala dvojice avizovaných dvoumotorových dopravních letounů Beech C-45 Expeditor a Lockheed 10A Electra.
Dalším dvoumotorovým strojem s hvězdicovými motory byla Consolidated Aircraft PBY-5A Catalina, která létala společně s torpédonosným Grumman TBM Avenger. Poté se pod pardubickou oblohou premiérově představil dvoumotorový proudový Messerschmitt Me-262 Schwalbe, následován Polikarpovem Po-2 a dvojicí Jaků 3M a 11. Cvičné letouny Druhé světové války zastupoval Harvard MkII.
Do časů Velké války a psích soubojů diváky přenesli piloti utralehkých replik Nieuport XII, Sopwith Camel, Pfalz, Fokker DrI. a Fokker DVIII. Bezmotorová akrobacie byla zastoupena kluzákem Lo-100. Jako tradičně byl letový program ukončen velkoskupinou Zlínů Trenérů různých verzí.
Přestože mi nikdo v pátek nebyl schopen dát předpověď počasí na sobotu a neděli, tak nakonec jsem zvolil dobře a pátek a sobotu strávil v areálu letiště a v neděli jsem se přesunul na druhou stranu dráhy, odkud je také většina letových fotografií a ty jsou řazeny nahodile, což více ilustruje proměnlivost počasí během letošní Aviatické pouti.
Přestože mi nikdo v pátek nebyl schopen dát předpověď počasí na sobotu a neděli, tak nakonec jsem zvolil dobře a pátek a sobotu strávil v areálu letiště a v neděli jsem se přesunul na druhou stranu dráhy, odkud je také většina letových fotografií a ty jsou řazeny nahodile, což více ilustruje proměnlivost počasí během letošní Aviatické pouti.
 
text, foto: M.J., www.airfoto.jencik.net
 [(jjk): Věnováno mé přítelkyni, která de facto jako inspirace stála za vznikem Magazínu Letiště ČR a díky níž i celý tento projekt existuje, a která se ze své vážné nemoci pomalu vrací zpět a světa běh a nejen ten letecký znovu objevuje...]  
   https://www.facebook.com/fotografie.letadel 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

GGP GGP

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama