Akce a soutěže

17.09.2011 22:31

Gulášek od paní Adamcové…

text,foto: (jjk) Gulášek od paní Adamcové…

…dostal každý kdo se přichomejtl na létání pro děti na letišti Františka Adamce ve Vrátkově, které bylo odloženo o dva měsíce, protože v původním termínu na počátku července vzduchoplavectví nijak moc nepřálo a tak (viz. Rosťa u pohádkového dědečka…) jsme se tehdy podívali trochu po okolních pamětihodnostech. Tentokrát však, ač zářijové, počasí bylo o poznání přívětivější a dětičky tak na oblohu v pátek 16. a v sobotu 17. září 2011 vyvážel světový rekordman a pokořitel himalájských vrcholků na rogale Jan Bém, který má své zázemí na sousedním letišti Osičiny. Do Vrátkova, ale přiletěl nikoli na svém originálním rekordním vehiklu, ale v ultralehkém letounku TL-232 Condor. A kromě něho se předváděli i modeláři a na návštěvu přilétl se svým Stratonem D7 Antonín Šotola z plochy Krčmy u Čechtic. A příjemné zářijové pozastavení v čase to bylo na útulném vrátkovském letišti takhle při sobotním dopoledni, ale kromě vynálezu Františka Adamce v podobě kapesního mobilního hangárku (viz. Až se zima zeptá…a už se skoro ptá..) jsme si ještě vlastně nepověděli, kde se tady na poli ve Vrátkově vlastně toho letišťátko vzalo?

Sice jsme se tu ještě na nezabydleném letišti na skok stavili v rámci recesistického prvomájového výletu v roce 2008 (viz. Ať žije 1.mááááj !!!! (na letištích Rohozec, Osičiny, Vrátkov, Říčany) a nad letištěm se prolnuli v letošním roce viz. …jak nedoletět na Hanou, ale do Milovic…, ale i s pomocí textu Františka Adamce bychom si mohli o tomto relativně novém letišti něco říci.
Letišťátko pro ultralehké letouny ve Vrátkově je druhé z letišť, které provozuje František Adamec a létají na nich piloti 311. perutě UL - letka Říčany. Což vysvětluje, že tím prvním letištěm je plocha právě v Říčanech. O letišti ve Vrátkově začal František Adamec uvažovat v roce 2003, protože bylo potřeba najít vhodný prostor pro pilotní výcvik a místo pro další rozvoj. Po vyřešení majetkovém se vybudovala dráha (RWY 11/29) a už 29. června 2004 zde přistálo první letadélko. Následně se počalo budovati zázemí, tedy stojánka, vyznačila se dráha, vztyčen byl stožár s větrným pytlem a informační tabule. Po dalších peripetiích s nákupy pozemků plochy a s výstavbou přípojky elektrického proudu začalo být budováno i další zázemí, které se postupem let dostaly do nynější podoby oploceného pozemku, s řídícím „budníkem“ a dnes už dvěma mobilními „kapesními“ hangárky. A zlomovým okamžikem vlastně bylo udělení osvědčení o registraci plochy od Letecké amatérské asociace České republiky 18. srpna 2009 a tak je už i letišťátko oficiální. Kromě ultralehkých létavců a jejich strojů, zaujalo letiště i jiné vzduchoplavce a to i proto, že má plocha de facto i parametry známých práškařských ploch a tak se tu čas od času zjeví i zemědělský Z-37 Čmelák a oblíbeným místem návštěv jsou tu i vojenští vrtulníkáři, kteří si sem přilétávají jako vosy na med, jen tak nad plochou zaviset. Vcelku logicky si pečlivě udržovaný trávníček oblíbili i letečtí modeláři a tak vlastně už jen zbývá, aby se sem nastěhoval nějaký ten sysel, ale polních zvířátek se tu vyskytuje habaděj a tak by se už asi sysel nevešel a nebo by musel platit nájem.
A od roku 2007 tu František Adamec po dohodě s okolními obcemi pořádá létání s dětičkami, která si kromě svezení mohou ultralehká letadélka osahat a pokochat se uměním leteckých modelářů.
Na letišti je také umístěna pamětní deska určená příslušníkovi čs. 311. bombardovací perutě RAF Oskaru Lojkovi, který se narodil v nedalekých Přišimasech a během bitvy o Británii zahynul v Biskajského zálivu. Vlastně i na počest tohoto pilota se letecký spolek jmenuje 311. perutě UL - letka Říčany.
A pro případně přílétnuvší piloty je třeba uvést upozornění, že plocha je neveřejná a tak je nutné se spojit s provozovatelem a to hlavně proto, aby byla jistota, že je plocha v naprostém pořádku a vhodná k přistání. Přece jenom se jedná o travnaté letiště a tak vrtochy počasí mohou dráhu rozmáčet a nebo sem mohou zabloudit dovádivá prasátka a tak jak to znají i na jiných letištích plochu nepříjemně pocuchat, což v nejlepším případě může dopadnout utrženým podvozkem a také je třeba si dát případně pozor na rozjuchaná letadélka modelářů. Ale dráha je dostatečně dlouhá, a to 670 metrů, takže se není potřeba strachovat, že se letounek nepodaří včas ubrzdit. A lepší je také přistávat po dráze 29 což je mírně do kopečka, opačná dráha 11 je jakoby proti lesu, což je ostatně v podobě symbolu „T“ vyznačeno na ploše.
Nu zkrátka a dobře, kdo někdy, při nějaké příležitosti bude mít chuť a náladu za humny (z pohledu z Prahy) v klidu na odlehlém místě odpočinou, může sem do příjemného prostředí přiletět….a pokud bude mít opravdu, ale opravdu velké štěstí, může se mu stát, že dostane i výborný gulášek od paní Adamcové 
text, foto: (jjk)
Zdroj: ing. František Adamec

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama