Akce a soutěže

14.11.2010 20:14

Eyjafjallajökull je pryč, Svatý Mikuláš Tavelič přinesl léto…

text,foto: (jjk) Eyjafjallajökull je pryč, Svatý Mikuláš Tavelič přinesl léto…

…je to opravdu k zbláznění, zatím co islandská sopka Eyjafjallajökull svými vrtochy letošní letovou sezonu hodně poškádlila, po té co se její prašný oblak rozptýlil přišlo konečně léto. Ono by to tak nevadilo, kdyby první záblesky léta se nezačaly projevovat až v polovině září a korunu tomu všemu nasadila neděle 14. listopadu 2010 na svátek svatého Mikuláše Taveliče, tedy pár dní po svatém Martinovi, který měl přijet na bílém koni, kdy místo sněhu se horkem vzduch tetelil a počasí bylo zralé na koupání. Ironií osudu tento den na letišti Tlustice, respektive Hořovice proběhl oficiální poslední provoz parašutistů místního aeroklubu této sezony a de facto se tím zde i uzavřela (kromě tradiční doskočné). Kdyby tento trend počasí měl pokračovat i v následujících letech, asi by se parašutistické a letecké soutěže měly konat od října do února a v červenci lyžovat….ale spíš bychom měli doufat, že se roční doby vrátí do svých tradičních teplotních hodnot a do své původní podoby. Ale v každém případě je milé, že i v polovině listopadu se nejen parašutisté, ale i jiní létavci mohou tak vesele hemžit po obloze jako tuto neděli 14. listopadu 2010. Na závěr sezony to bylo opravdu milé.

Zmínka byla o tom, že letiště Hořovice leží v katastru obce Tlustice, o které jsou první zmínky někdy v roce 1320. A výkladů jména obce je víc než dost, i když na první dojem název evokuje to, že by zde tehdy měli bydlet poměrně přejedení lidé. Ale jednou z variant je, že ves obývali v minulosti příslušníci rodiny nějakého pana Tlustého. Také jinou variantou je odvozenina od vrchu Tlustec (ten však je kdesi v Podještědí, což je poněkud daleko) a nebo od nějakého tlustého kopce a nebo dle jiného výkladu název vznikl podivnou složeninou jejímž základem je tlustá ryba bělice (odborný výklad je poněkud složitý). A také Tlustice je rod květin Crassula. Ale to je v celku jedno a asi to bylo jedno i majitelům panství, do kterého obec spadala, ať už to byl král Jan Lucemburský, Zbyněk Zajíc, či král Ferdinand I., nebo Jan Popel starší z Lobkovic, Jan Litvín Kavka z Říčan a na Hořovicích, nebo naposledy Bedřich Vilém Jindřich kníže z Hanau, hrabě ze Schaumburku. A asi by všem jmenovaným bylo srdečně jedno, že po nich se tu na druhdy jejich pozemcích už mnoho desítek let prohánějí létavci.
Nedaleko současného letiště se začalo létat hnedle po válce a to jak ve Zdicích na Holém vrchu a na Kalichu, ale létalo se i přímo pod Žebrákem, kde se plocha hodila k vybudování letišťátka. V té době vytvořily aerokluby z Hořovic, Zdic, Jinců, Komárova a Žebráku společný Podbrdský český národní aeroklub v Hořovicích. V Jincích sice bylo krátké betonové letiště, které vybudovala německá armáda během druhé světové války, ale dráha, ač je k vidění ještě dnes je uprostřed vojenského prostoru a tak tam létání nebylo možné, ani tehdy. Po válce už také nebylo v provozu letiště, kterému se říkalo „na Borku“ či Borek (a za první republiky bylo i tzv. záměnným letištěm). Podbrdský český národní aeroklub tak tedy i se svolením obcí vytipoval místo mezi Žebrákem, Hořovicemi a Tlusticí a chystal se zde vybudovat aeroklubácké sportovní letiště. Jenže jak se komunistický režim permanentně připravoval na válku, tak rozhodl, že z Hořovic bude posádkové město a zde bude vybudováno letiště pro vojenské stíhačky. Od nápadu s posádkovým městem se sice ustoupilo, ale letiště s pevnou dráhou tu vybudováno bylo. K Tlustici se ještě navíc v roce 1958 přistěhovali na čas aeroklubáci z Příbrami, protože i tam se stavělo nové letiště se zpevněnou plochou. Místní letiště pak mimo jiné bylo záložní pro 47. průzkumný letecký pluk v Pardubicích a také světe div se bylo podle některých plánovačů určeno pro případ útoku na tehdejší Německou spolkovou republiku. Mezi tím v roce 1979 vzniká v Hořovicích parašutistický aeroklub k němuž se přidávají i parašutisté z Kladna, Ruzyně, ale i Rakovníka a Berouna, protože by para provoz začal překážet přistávajícím letadlům na letišti Praha – Ruzyně. Po roce 1990 armáda ztrácí o letiště zájem a po vypořádání vojenského majetku se dostává do majetku obce Tlustice. Na letišti pokračují parašutisté i celý Aeroklub Hořovice, ke kterým se postupně připojují další letecké firmy, spolky a soukromníci, kteří tu staví nové hangáry a své zázemí a provoz je zde v posledních letech víc než utěšený. V letošní sezoně se od původního aeroklubáckého hangáru přesouvá i věž řízení letového provozu, protože z původního místa za silnicí nebylo na dráhu, která se před lety zkrátila a její práh posunul (aby nezasahoval do komunikace mezi Tlusticí a Hořovicemi), nebylo na provoz a starty a přistávání letadel pořádně vidět.
A u letiště došlo před mnoha lety i k tragické havárii vojenského Migu-19 o čemž je psáno na jiném místě Památka na kpt.Josefa Matouška v Hořovicích s odkazem na knihu Libora Režňáka:Ocelový hřebec Mig-19 a československé letectvo 1958-1972(Svět křídel Cheb p.č.95/č.p.146; březen 2008) a také z loňského jara je něco z provozu viz. Za paragány v Hořovicích.
Takže v listopadu trochu nečekané, ale milé pokoukání na „letní“ hemžení na letišti v Hořovicích a poslední místní parašutistický provoz roku 2010 , a to doplnil i na nebi v několika tisících letící Airbus A380 singapurských aerolinií, ale to je rozeznatelné jen pod lupou, tak si o tomto strojku lze něco přečíst a podívat se na něj viz  První singapurský Airbus A380.
text, foto: (jjk)
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama