Akce a soutěže

24.06.2011 18:05

Evík nad záhonem!!! …a letíííííí…

text: (jjk), foto: V.V., P.Š. Evík nad záhonem!!! …a letíííííí…

…název v návaznosti na rozhovor Evík na záhonu… (s šéfkonstruktérem kunovického Evektoru ing. Petrem Šterbou a duchovním otcem letounu EV-55 Outback) evokuje radostnou událost v českém leteckém průmyslu v jedenáctém roce jednadvacátého století, ke které došlo právě dnes v pátek 24. června 2011 v 10 hodin a 55 minut. Tímto se tedy oznamuje všem leteckým láskám vašim (v lehké parafrázi na jistý film), že nový letoun Evektor EV-55 Outback se poprvé odlepil z dráhy svého mateřského letiště v Kunovicích a třicet minut kroužil nad zemí, načež i úspěšně přistál….dobrá věc se podařila a pro připomenutí o jaké letadlo se jedná lze podívat na předcházející články Kunovický Evektor EV-55 Outback se představil a Za „Evíkem“ do Hradišťa…tedy do Kunovic…, a do Kunovic posíláme velkou gratulaci a poděkování za první tři fotografie „Evíka“, tedy Evektor EV-55 Outback Vítu Vaňkovi a Petru Štěrbovi z jeho prvního letového dne

 
Tisková zpráva
 
První vzlet letounu EV-55M Outback
 
KUNOVICE – 24. června 2011 – Dnes z Kunovického letiště poprvé vzlétl prototyp nového letounu EV-55M. Posádku letounu tvořili zkušební pilot Evektoru Josef Charvát a vojenský pilot mjr. Jiří Hána. Vzlet se uskutečnil v 10:55 hod. místního času a trval 30 min. Během letu letoun EV-55M dosáhl rychlosti 125 kts a výšky 3500 ft. „Letoun se choval přesně tak, jak jsme předpokládali - byl velmi dobře ovladatelný a ochotně reagoval na zásahy do řízení“, konstatoval Josef Charvát.
EV-55M je vojenská varianta víceúčelového letounu EV-55 Outback, který je koncipován jako hornokřídlý, dvoumotorový, turbovrtulový letoun pro přepravu 9 - 14 cestujících nebo 1824 kg nákladu. Letoun disponuje ve své třídě nejprostornější kabinou pro cestující a náklad o celkovém objem 12.5 m3 a jeho cestovní rychlost dosahuje 220 kts v letové hladině 100 Technické parametry tohoto letounu jej předurčují k provozování z krátkých, neupravených vzletových a přistávací ploch, případně z letišť s vysokou nadmořskou výškou. Vysoká produktivita a nízké náklady na provoz a údržbu představují velkou užitnou hodnotu letounu EV-55 Outback, kterou mohou využívat provozovatelé z celého světa. Letoun je určen především pro operátory ze zemí Jižní Ameriky, Afriky a Asie s málo rozvinutou dopravní infrastrukturou. Mezi další velmi perspektivní odběratele patří společnosti ze Spojených Států, Brazílie, Ruska, Indie, Číny nebo Austrálie. Cílem letounu EV-55 je nahradit již zastaralé dvoumotorové pístové letouny s kapacitou pro 6 – 9 cestujících a úspěšně konkurovat jednomotorovým turbovrtulovým letounům.
Letoun EV-55 bude nabízen ve 3 variantách uspořádání interiéru kabiny: verze pro přepravu cestujících, verze pro přepravu nákladu a kombinovaná verze (kombi verze) s prostorem pro náklad v přední části kabiny a sedadly pro cestující umístěnými v zadní části. Doba nutná pro přeměnu interiéru kabiny mezi jednotlivými verzemi by neměla přesáhnout 20 minut.
Projekt letounu byl iniciován společností Evektor a Asociací leteckých výrobců ČR v roce 2004. Následovalo vytvoření konsorcia podniků českého leteckého průmyslu pod vedením společnosti Evektor. Projekt byl od počátku finančně podporován Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR formou grantu.
Členové konsorcia jsou následující podniky a organizace: Evektor spol. s r.o.; Evektor-Aerotechnik a.s.; AERO Vodochody a.s.; Alucast s.r.o.; Avia Propeller; Jihlavan a.s.; Jihostroj a.s.; MESIT přístroje spol. s r.o.; Mikrotechna Praha a.s.; PBS Velká Bíteš a.s.; SVÚM a.s.; TEAZ s.r.o, Technometra Radotín a.s.; ÚJV Řež a.s.; UNIS a.s.; Letecký ústav VUT v Brně; VR Group a.s. a VZLÚ a.s.
Společnost Evektor byla založena v roce 1991 a patří mezi přední konstrukční a vývojové kanceláře v České republice. Zabývá se vývojem a konstrukcí především v oblasti automobilového a leteckého průmyslu. Mezi letouny vyvinuté společností Evektor patří malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, čtyřmístný letoun VUT100 Cobra a víceúčelový letoun EV-55 Outback.
Na tomto úspěchu se podíleli stovky pracovníků společnosti Evektor a jejích partnerských organizací, kteří tvrdě pracovali na tom, aby se projekt letounu EV-55M stal skutečností. Náš dík patří i rodinným příslušníkům a přátelům, kteří nás v našem úsilí podporovali.
Petr Grebeníček Marketing Manager Evektor


Charakteristické vlastnosti letounu EV-55 Outback
 
● Nízké provozní náklady
● Příznivá prodejní cena
● Prostorná a flexibilní kabina umožňující různé konfigurace interiéru letounu podle toho, co provozovatel letounu právě potřebuje - cestovní verze pro 9 cestujících, nákladní verze či kombinovaná verze (kombi)
● Větší produktivita na letovou hodinu díky vyšší rychlosti
● Elegantní aerodynamický design, moderní avionika a osvědčené spolehlivé motory
● Dvě turbovrtulové pohonné jednotky zaručují spolehlivost a bezpečnost pro cestující
● Vynikající vzletové a přistávací vlastnosti - jak v horkých, tak i ve vysokohorských podmínkách
● Vysoká univerzálnost provozu - předpokládá se dokonce i verze s plováky
 
 
Technická specifikace
 
● Ekonomický letoun - nízké náklady na provoz a údržbu
●Víceúčelový letoun - pro přepravu osob a nákladu
● Univerzální letoun - provoz z nezpevněných vzletových a přistávacích drah; krátká dráha pro vzlet a přistání (STOL)
● Prostorný letoun - 12,7 m3 vnitřního prostoru (včetně zavazadlových prostorů)
● Výkonný letoun - spolehlivé a osvědčené turbovrtulové motory PT6A-21 od Pratt & Whitney Canada
● Rychlý letoun - max. horizontální rychlost 408 km/h
● Ekologický letoun - pouze minimální dopad na životní prostředí
 
 
Předběžná technická data
 
Vnější rozměry
Rozpětí křídel
16,10 m
Celková délka
14,35 m
Výška
4,66 m
Rozpětí ocasní plochy
4,80 m
Rozchod kol
2,92 m
Rozvor
4,17 m
 
Specifikace kabiny
Počet cestujících
9 (14)
 
Uspořádání sedadel
1+1 (1+2)
 
 
 
Rozměry kabiny pro cestující (bez zavazadlového prostoru)
 
Délka
4,48 m
 
Šířka
1,61 m
 
Výška
1,37 m
 
Objem
9,47 m3
 
 
 
Objem zavazadlového prostoru
 
Zadní (v zadní části kabiny pro cestující)
2,7 m3
 
Přední
0,5 m3
 
 
 
Hmotnosti
Max. vzletová hmotnost
4 600 kg
 
Provozní prázdná hmotnost
2 626 kg
 
Max. hmotnost paliva
1 656 kg
 
Max. užitečné zatížení
1 824 kg
 
 
Veškeré uvedené údaje jsou předběžné a mohou být upraveny.
 
 
Pohonná jednotka
 
Letoun EV-55 Outback je poháněn osvědčenými a spolehlivými motory PT6A-21 od společnosti Pratt & Whitney Canada.
Základní technické údaje
Max. vzletový výkon
2 x 536 SHP
2 x 400 kW
TBO
3 600 hod.
 
Vrtule
AVIA AV-844,
4-listá, stálých otáček
Více informací o motoru získáte na stránkách společnosti Pratt & Whitney.
 
text: (jjk), foto: Vít Vaněk, Petr Štěrba
 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menu

Z fotogalerie

Hlavní partneři webu

Databáze letišť

Army burza

Partneři webu

 

WebArchiv - archiv českého webu

Reklama