Rozmarné to počasí. Před sto lety bylo náročné létání kvůli počasí a zdá se, že po sto letech to plachtaři nemají o mnoho lepší. S podzimem 1910 u Mladé Boleslavi létal Otto Hieronymus a dva roky po té Jan Kašpar s Metodějem Vlachech, který tu představuje svůj jednoplošníkem s automobilovým motorem L&K typ L a zároveň byl prvním Čechech sestrojivším letoun vlastní konstrukce. To, ale nebylo v Bezděčně na letišti u Belvederu, kde se mladoboleslavští aviatici přistěhovali ve dvacátých letech minulého století, ale na Radouči u Kosmonos. Metoděj Vlach je dodnes místními aviatiky velmi ctěn, má zde svou nadaci, repliku svého historického letounu a svůj plachtařský závod jako součást soutěže Gradient Grand Prix na letišti v Mladé Boleslavi - Bezděčíne. Rozmarné to počasí však dovolilo ze tří kategorií dokončit jen třídy Club a Gradient, ale v Poháru Metoděje Vlacha se nepodařilo odlétat potřebné množství disciplín a tak by vlastně zůstal bez vítěze. Přesto organizátoři v sobotu 28. srpna 2010 vyhlásili vítěze všech tří, byť „Metoděj Vlach“ má vítěze neoficiální, což, ale radost z vítězných cen zcela jistě, vzhledem k letošnímu počasí, nezkalí. V tomto případě obsadil první místo Michal Buryan (ASW 24) z Vysokého Mýta, druhé Jakub Vimr (Discus 2T) z Benešova a třetí Jan Deršák (Glasflugel 304CZ/17.4m) z Kralup nad Vltavou. Klubovou třídu pak vyhrál Martin Piskáček z Berouna, před Tomášem Jiřičném z Hodkovic nad Mohelkoua Ondřejem Bordovským z Krnova (všichni na Std. Cirrus) a Gradient Cup, který se logicky létá na VSO-10 vyhrál Karel Mareš z Jihlavy před Ondřejem Dvořákem z Rané a Miloslavem Fišerem ze Strakonic.
Odkaz místního leteckého průkopníka Metoděje Vlacha se v Mladé Boleslavi začal naplňovat po roce 2000, kdy se začaly objevovat v tuzemsku první repliky historických letounů. S tím se i zrodila myšlenka výroby prvního stroje Metoděje Vlacha, podle jeho pamětí a zrekonstruovaných výkresů. Od té doby Nadační fond nesoucí jméno Metoděje Vlacha se podílel na výrobě mnoha dalších replik letounů od stroje Hanse Gradeho z roku 1909, přes prvoválečné Sopwith Pup, Nieuport 12 či Pfalz E1, meziválečné jako je Racek PB6, nebo Aeronca až Piper L4 z druhé světové války, který delétával i po ní v československých aeroklubech.
A také, že se před sto lety v Mladé Boleslavi létalo na Radouči a nikoli u Belvederu mělo svoji logiku. Plošina na Radouči byla dlouhá léta vojenským cvičištěm a to hlavně pro potřeby 36. pěšího pluku, který sídlil na boleslavském hradě. Vojáci na Radouči byli de facto až do roku 1969, kdy odtud Československá lidová armáda nadobro odešla a tak vlastně asi posledními vojáky, kteří se na Radouči „ubytovali“ byli polské a sovětské okupační jednotky v srpnu 1968. Po jejich odchodu ještě českoslovenští vojáci uklidili po nich nepořádek a vše bylo předáno k užívání pro civilní účely. A na Radouči tedy bylo i polní letiště s hangárem a několik stovek diváků se tu 7. října 1910 také vidělo jak Otto Hieronymus, toho času hlavní inženýr firmy Laurin & Klement předvádí pilotáž francouzského letounu s motorem L&K vlastní konstrukce o výkonu 50 koňských sil a váze 95 kilogramů. Hieronymus tak prolétával trojúhelník Radouč - Kosmonosy – Michalovice celkem šestkrát a to ve výšce asi šedesáti metrů za 26 minut. A jak bylo zmíněno v roce 1912 na Radouči na pozvání místního sokolského spolku předvedl leteckou produkci ing. Jan Kašpar, a po něm následoval Metoděj Vlach a další další a létá se tak v Mladé Boleslavi dodnes, k vidění exkurz do historie je na dobových leteckých dnech a malá ukázka z tohoto dne v roce 2008 7. Dobový letecký den v Mladé Boleslavi
text, toto: (jjk)
Pohár Metoděje Vlacha
Celkové výsledky po dni 5
# | SČ | Pilot | Země/Klub | Kluzák | Celkem |
1. | Y9 | Michal Buryan | Vysoké Mýto | ASW 24 | 468 |
2. | D2 | Jakub Vimr | GAC Benešov | Discus 2T | 436 |
3. | DJ | Jan Deršák | Kralupy | Glasflugel 304CZ/17.4m | 361 |
4. | FP | Petra Papežíková | Hranice | LS 4 | 352 |
5. | M | Michal Rančák | Mladá Boleslav | ASW 15 | 245 |
6. | MV | Josef Rýdl | Mladá Boleslav | VT-116 Orlik 2 | 144 |
7. | ZV | Petr Špunar | Mladá Boleslav | Ventus 1 | 104 |
8. | GER | Stanislav Honzátko | Slaný | L 23 Super Blanik | 10 |
Club GP
Celkové výsledky po dni 4
# | SČ | Pilot | Země/Klub | Kluzák | Celkem |
1. | 75 | Martin Piskáček | Beroun | Std. Cirrus | 15 |
2. | AC | Tomáš Jiřičný | Hodkovice | Std. Cirrus | 10 |
2. | BB | Ondřej Bordovský | Krnov | Std. Cirrus | 10 |
4. | SR | Petr Barták | Plzeň-Letkov | Std. Cirrus | 8 |
5. | CX | Jan Louda | Hodkovice | Std. Cirrus | 5 |
6. | MI | David Císař | Brno-Medlánky | Std. Cirrus | 4 |
6. | MA | Petr Hofman | Praha-Letňany | ASW 15 | 4 |
6. | UB | Jan Zahrádka | Strakonice | Std. Cirrus | 4 |
9. | XF | Matěj Charouz | Hodkovice | Std. Cirrus | 1 |
9. | OMG | Michal Kratochvíl | Slaný | Std. Cirrus | 1 |
11. | AH | Vojtěch Hájek | Mladá Boleslav | ASW 19 | 0 |
11. | 23 | Martin Váňa | Vlašim | ASW 15 | 0 |
11. | 56 | Josef Bárta | Vysoké Mýto | ASW 19 | 0 |
11. | AM | Petra Diepoldová | Vysoké Mýto | ASW 15 | 0 |
Gradient GP
Celkové výsledky po dni 4
# | SČ | Pilot | Země/Klub | Kluzák | Celkem |
1. | 62 | Karel Mareš | Jihlava | VSO-10 | 9 |
2. | I9 | Ondřej Dvořák | Raná | VSO-10 | 7 |
3. | L3 | Miloslav Fišer | Strakonice | VSO-10 | 6 |
4. | J6 | Jan Hejret | Jaroměř | VSO-10 | 4 |
5. | F1 | Žitomír Křepinský | Chrudim | VSO-10 | 0 |
5. | E1 | Pavel Trybenekr | Hořice | VSO-10 | 0 |
5. | 9 | Jana Lhotecká | Hosín | VSO-10 | 0 |
5. | 60 | Tomáš Koutník | Jaroměř | VSO-10 | 0 |
5. | C3 | Veronika Ježková | Mladá Boleslav | VSO-10 | 0 |
5. | 3 | Martin Křižovič | Přibyslav | VSO-10 | 0 |
5. | 36 | Tomáš Kohout | Slaný | VSO-10 | 0 |
5. | 34 | Josef Bačina | Vysoké Mýto | VSO-10 | 0 |